In 1996, Carmen si Nicolae Demetriade (foto stanga) puneau bazele agentiei de turism Happy Tour, afacere care devenea noua ani mai tarziu liderul pietei de profil si tinta unei preluari evaluate la zeci de milioane de euro. In 2007, fondul de investitii spaniol GED Eastern Fund II achizitiona cea mai mare agentie de turism din Romania.

Discutiile cu spaniolii de la GED au inceput in martie 2007, Demetriade sustinand ca nu regreta decizia luata la acel moment. In discutiile si negocierile cu fondul de investitii Demetriade nu a beneficiat de consultanta, desi acum spune ca ar fi putut obtine mai mult daca ar fi ales aceasta optiune.

“La toate discutiile si negocierile am fost singur. Asa am crezut ca este mai bine. Ma felicit ca am facut acest pas la momentul respectiv”, a mentionat Nicolae Demetriade, prezent la conferinta M&A Outlook 2010, organizata de Wall-Street, alaturi de Enterprise Investors, Ernst&Young si Ensight.

Mihai Sfintescu (foto dreapta), seful fondului de investitii 3TS Capital Partners, mizeaza insa pe importanta consilierilor in timpul tranzactiei. “Vanzarea este un moment emotional. Ca fondator care vinde, trebuie sa te astepti sa devii irational pentru ca este un proces bulversant, iar atunci este foarte important sa ai consilieri potriviti, care raman rationali, care gandesc la rece. In procesul de vanzare, antreprenorul este ca un tata care isi marita fiica – trebuie sa aduca pe cineva sa locuiasca in casa lui timp de trei ani”, a remarcat Sfintescu.

Demetriade povesteste ca niciun angajat al agentiei de turism nu a stiut nimic despre tranzactia care urma sa aiba loc. “Le-am spus angajatilor ca toate cifrele cerute de catre reprezentantii fondului sunt necesare in vederea listarii companiei. Nu ma simt vinovat pentru ca nu le-am zis, ma simt vinovat pentru ce s-a intamplat ulterior”, povesteste Demetriade.

Nicolae Demetriade a mai ramas la conducerea Happy Tour pana in septembrie 2008, an in care compania a raportat cele mai bune rezultate din anul 2000 pana la acel moment – afaceri de 55 milioane euro si profit brut de 2 mil. euro. “Ulterior au aparut divergenta cu reprezentantii fondului in privinta modului de conducere a firmei si astfel am luat decizia de a ma retrage”, declara Demetriade.

Intr-un interviu acordat Wall-Street la sase luni de la preluare, fondatorul Happy Tour afirma ca nu exista schimbari majore in structura companiei, prin aceasta tranzactie urmarind sa asigure “o continuitate si o stabilitate si mai mare firmei”. “Pana la tranzactie, am fost doi, eu impreuna cu sotia, fiecare se ocupa de problemele lui. Acum trecem de la stadiul de afacere de familie la stadiul de afacere corporate”, spunea la vremea respectiva Demetriade.

In 2009 agentia a raportat un recul al afacerilor de 20%-25% fata de 2008, pana la circa 40 de milioane euro, cel mai scazut nivel din 2006 si pana in prezent. In plus, in perioada decembrie 2007-decembrie 2009, compania s-a reorganizat pe departamente - corporate travel, leisure travel si MICE (Meeting, Incentive, Conference, Events).

Totodata, in decembrie 2009 Happy Tour a demarat procesul de rebranding care se va derula pe parcursul a doi ani de zile. Procesul de rebranding si campania de promovare a acestuia reprezinta o investitie de 400.000 euro si a debutat cu recrearea identitatii corporatiste de brand.

“Ce faceam inainte eu si sotia mea acum fac 7 directori. De asemenea, acum sunt 3 case de avocatura. Desi a avut resurse pentru a rezista in piata Happy Tour a luat decizii putin neinspirate. Cred ca in perioada de criza daca nu poti consolida macar sa nu iei strategii riscante. Cand ai o echipa de profesionisti si o lasi pe mana altora te doare sufletul”, afirma Demetriade.

In opinia sa, un consiliu de administratie sau un manager nu poate simti la fel de bine business-ul precum cel care l-a creat.

“Fara investitii in studii de piata, fara sa stii ce se intampla si fara sa stii la ce sa te astepti nu ai cum sa reusesti. E greu sa iei decizii in laborator, ele trebuie luate in mediul in care activezi. De asemenea, antreprenorul trebuie sa isi dimensioneze corect business-ul, sa fie atent si sa nu recurga la strategii riscante”, spune Nicolae Demetriade.

Pe de alta parte, afirma Sfintescu, viziunea 3TS nu este aceea ca odata preluata o afacere sa fie adusa o echipa de manageri-mercenari. “Nu sunt adeptul <<parasutarii>> de manageri-mercenari pentru ca uneori antreprenorii au un instinct pe care cei veniti din exterior nu-l au. Antreprenorul poate avea o viziune diferita si atunci nu stii, in calitate de reprezentant al investitorilor, daca sa mergi pe ideea antreprenorului sau pe cea a studiilor si cercetarilor de piata”, a mai spus oficialul 3TS in Romania.

In privinta activitatii de M&A (fuziuni si achizitii) de anul acesta, Demetriade considera ca in prezent fondurile de investitii dispun de bani, insa asteapta in continuare o ieftinire a companiilor. Astfel se explica numarul redus de tranzactii.

La randul sau, Sfintescu a declarat ca in prezent fondul de investitii "survoleaza" atata piata interna, cat si cea regionala (Europa Centrala si de Est), interesante fiind companiile cu afaceri de peste un milion de dolari ca cifra de afaceri, dar si cu “o istorie in spate si un produs care vinde”. Acesta a adaugat ca o exceptie de la aceasta “regula” ar fi “antreprenorii seriali”, cei care au facut deja dovada ca pot crea afaceri viabile.

"De multe ori, a merge sub astfel de limite (sub un milion de euro - n. red.) inseamna a investi in ideea de business", a punctat oficialul 3TS. In opinia sa, unii dintre antreprenorii locali "in serie" sunt Radu Georgescu de la Gecad (producator de software) si Florin Andronescu de la Sanador (lant de clinici).

Demetriade ii sfatuieste insa pe antreprenorii care intentioneaza sa realizeze anul acesta o tranzactie sa nu-si vanda afacerea, ci sa astepte iesirea din criza financiara.

Sfintescu este de parere ca actualul context economic poate fi un moment bun pentru a face tranzactii, 3TS propunandu-si sustinerea “taberei” celor care supravietuiesc pe piata in care se pierd tot mai multi competitori subjugati de dificultatile crizei.

Potrivit datelor furnizate in cadrul conferintei Wall-Street de Doru Lionachescu, partener al bancii de investitii Capital Partners, piata de M&A prezenta, la 31 mai anul curent, o incetinire fata de primul trimestru. Astfel, volumul total al investitiilor s-a ridicat la 211 milioane de euro, in crestere cu 66% fata de primele cinci luni din 2009, cand s-a raportat un nivel de 127 de milioane de euro. Numarul tranzactiilor s-a cifrat la 33, un avans fata de perioada ianuarie-mai 2009, cand s-au incheiat 19 tranzactii.

In ceea ce priveste distributia pe industrii, cele mai multe tranzactii (sase) au fost facute in segmentul serviciilor diversificate si productiei specializate, urmat de retail si servicii financiare cu cate patru tranzactii, a mai precizat Lionachescu.

In Romania, fondul de investitii 3TS detine participatii in cadrul publisherului online Internet Corp, companiei de salubritate Romprest si al producatorului de software Gecad. In februarie, alaturi de 3i, fondul de investitii a realizat exit-ul din lantul de clinici private Centrul Medical Unirea (CMU),tranzactie estimata ca ridicandu-se la 35-40 de milioane de euro. La nivelul regiunii Europei Centrale si de Est, 3TS a investit intre 1 milion si 30 de milioane de euro in companii din sectoarele: techologie&telecom, media&marketing, servicii (financiare, business, medicale), mediu si energie.

GED este un grup independent cu capital privat care isi desfasoara activitatea in Peninsula Iberica si in Europa de Sud-Est.

Fondul de investitii mai are in portofoliu pe piata locala compania de servicii tipografice Infopress, Travel House, agentia de turism Happy Tour, reteaua de magazine telecom Fonomat, furnizorul de echipamente medicale Diamedix, Total Eurobusiness (proiecte de cogenerare energetica) si grupul de servicii de paza si protectie Rosegur Holding.

Descarcati aici toate prezentarile speakerilor de la Conferinta M&A Outlook 2010.

Turismul pe masa preluarilor: Cine mai vinde in 2008?

Turismul pe masa preluarilor: Cine mai vinde in 2008?