Răspunsul îl poți descoperi singur în programul de leadership destinat managerilor, Leaders Challenge, unde va fi abordată această provocare, dar și multe altele. Îți propun să citești articolul de mai jos, conturat din experiența de peste 20 de ani a echipei Fundației Leaders, pentru a vedea perspectivele din care privim acest subiect atât de important pentru un manager și cum le adresăm în cadrul programului.

Dacă s-ar fi răspuns ușor la această întrebare, atunci managerii, și mai ales antreprenorii, ar fi putut evita tot felul de tensiuni, conflicte, probleme de comunicare, lipsă de performanță în echipă și în atingerea rezultatelor, care apar în anumite organizații destul de des. Căci omul potrivit la locul potrivit creează armonie.

Rolul potrivit – tipologia de personalitate potrivită

Îmi amintesc cum, în agenția de comunicare pe care o conduceam alături de partenera mea de business acum mai bine de 10 ani, aveam două colege foarte diferite ca tipologii de personalitate. Una dintre colege prefera programul strict de la 9 la 17, care îi aducea stabilitate. Ea manifesta comportamente specifice Convenționalului din teoria vocațională Holland, astfel că i se potrivea mănușă rolul Administrativ pe care îl avea. Cealaltă prefera un program variabil, spontan, mai puțin organizat, fiind în rol de Copywriter, manifestând comportamente specifice Artisticului din aceeași teorie menționată mai sus.

Totuși, în roluri mai complexe, sau care necesită prezența unor tipologii de personalitate diferite, lucrurile devin mai dificile sau au nevoie de o abordare mai rafinată. Astfel că ne uităm la abilitatea de a atribui oamenilor rolurile în care pot performa ca fiind o ARTĂ, o abilitate de leadership esențială. Și care nu aparține doar departamentului de Resurse Umane, către care se alocă, de obicei, acest rol. Sigur, HR-ul are un input important, dar acesta este limitat în interacțiunea concretă cu cei aflați în subordinea managerului. Iar în multe dintre organizațiile antreprenoriale, departamentul de Resurse Umane nu există sau nu are capacitatea de a oferi toate tipurile de servicii, precum recrutare, identificare și formare a oamenilor. Însă, având în vedere că evaluarea performanței rezultatelor departamentului/ diviziei/ organizației tale este la tine, atunci și responsabilitatea identificării resursei umane celei mai potrivite pentru rolurile existente este tot la tine.

Fără doar și poate, pentru dezvoltarea unei astfel de abilități de a putea sesiza potențialul în ceilalți și de a identifica locul în care aceștia să performeze, managerul necesită experiență de viață și maturitate decizională. Iar acestea, ca și multe alte abilități de leadership, pot fi construite în timp sau pot fi accelerate în spații de învățare externe mediului de lucru, precum Leaders Challenge, programul Fundației Leaders dedicat formării competențelor de leadership. Numesc aici gândirea strategică, leadershipul echipei, cultivarea talentelor, managementul comunicării, managementul schimbării și leadershipul personal.

Cum susține Leaders Challenge managerii ca să poată atrage oamenii potriviți în rolurile potrivite?

Iată 3 aspecte esențiale care vor fi experimentate de manageri și antreprenori în programul de leadership Leaders Challenge și care țin de construirea unei echipe performante, pregătită pentru o lume în continuă schimbare pornind de la perfect-fit-ul cu rolul deținut:

1. Să-și înțeleagă în profunzime rolul și poziția ca lider

În cele 4 module de învățare experiențială din cadrul Leaders Challenge, extinse pe durata a 6 luni, participanții vor experimenta situații limită, fizice și emoționale, pline de adrenalină sau emoții puternice, precum competiții pe mare sau susținerea unei piese de teatru pe scena Teatrului Național București. Vor descoperi instrumente concrete ce susțin procesul lor de leadership, pe care le pot aplica imediat ce vor finaliza sesiunile de lucru.

Programul oferă managerilor un cadru de a se observa și analiza, de a vedea în ce fel influențează procesul lor de leadership aspecte precum relația lor cu sine, cu ceilalți și cu contextul în care se întâmplă lucrurile, de a descoperi propria viziune, stilul lor de leadership, punctele lor forte, care sunt limitele și în ce fel și până unde ajunge influența lor. Și asta pentru că subliniem importanța liderului în calitate de sursă de inspirație și echilibru. Dacă acesta se află la locul potrivit și se simte ca peștele în apă, cel mai probabil și colegii săi îi vor imita comportamentul.

Uneori, ca să definim ceea ce este, este nevoie să definim și opusul său. Când o persoană nu are claritate pe viziunea sau misiunea sa, poate ajunge să considere jobul sau profesia sa ca fiind doar sursă de venit și prin urmare să nu dea maximul de potențial în rolul pe care îl ocupă. Totuși, mai grav este când tipologia de personalitate a persoanei, adică interesele sau potențialele sale vocaționale sunt în contradicție cu rolul. Practic, nepotrivirea cu rolul devine sursă de stres, iar asta duce la o scădere a performanței individuale și de echipă.

Situația devine critică atunci când managerul nu se cunoaște bine pe sine SAU nu se află el însuși în locul potrivit, iar colegii aflați în subordine îi apasă ”toate butoanele” (îi pun la încercare răbdarea și îi testează limitele), simțindu-se mai degrabă atacat sau neînțeles, în loc să se bucure de rolul și responsabilitatea pe care le are. În acest caz, procesul de a crește și forma pe ceilalți este sabotat chiar de propria necunoaștere sau indecizie.

Un beneficiu Leaders Challenge este reprezentat de sesiunile de coaching alături de un profesionist care anterior a lucrat în roluri de management, care oferă șansa participantului de a integra experiențele de învățare și de a le transfera către propria creștere, a sa și a echipei pe care o conduce. Managerii pot deveni și mai conștienți de propriul rol, de relația dintre sine și colegi și de impactul influențelor externe asupra dinamicii interne ale echipei.

2. Să învețe cum să dea aripi colegilor săi

Performanța echipei este produsul performanțelor individuale, iar rolul managerului de a oferi încredere celor din echipă pentru ca să-și manifeste pe deplin potențialul individual este esențial.

Unii oameni simt frică atunci când este vorba despre schimbarea rolului. Iar aici intră capacitatea liderului de a oferi oamenilor încredere că este în regulă să facă schimbări, să le ofere cadrul chiar de a propune și îndeplini roluri care nu erau înainte, mai ales dacă organizația este în creștere. Uneori și liderii au această teamă că dacă vor da prea multe aripi oamenilor, vor rămâne fără aceștia, pentru că vor pleca în alte organizații. Este posibil și acest lucru. Dar mai este posibil și ca oamenii să performeze la un nivel la care ei înșiși își vor crea rolul potrivit dacă organizația, mediul sau misiunea companiei sunt în spiritul lor. Și vor deveni următorii lideri pe care te poți baza.

Modulul 2 al programului oferă oportunitatea de a descoperi cum să te uiți la potențial și cum să creezi punți de comunicare cu colegii, precum importantele discuții unu la unu. Cei mai mulți oameni nu se cunosc pe sine suficient ca să poată lua decizia de a migra spre un anumit rol. Nu-și cunosc limitele, punctele forte, punctele tari, nu au exercițiul viziunii, mai ales dacă sunt la început de drum. Uneori nu au dezvoltate suficiente abilități soft sau hard pentru a putea merge spre nivelul următor și atunci este necesar ca managerul să identifice ce îi mai lipsește individului pentru a performa și pentru a progresa.

3. Va face echipă cu manageri din diferite industrii

Pe toată durata programului, managerul va face echipă cu manageri cu diferite experiențe din întreaga țară, care se află în aceeași etapă de creștere. Cu aceștia va lucra cot la cot în diferite provocări experiențiale, de la a conduce o barcă, la a analiza și veni cu soluții pentru un business social și a urca împreună pe o scenă de teatru.

Un aspect inovativ care a fost introdus în Leaders Challenge încă de la prima ediție au fost sesiunile de co-development, care reprezintă o metodologie de a colecta inteligența colectivă. Este o abordare de creștere pentru profesioniștii care vor să învețe unii de la alții, prin transfer de experiențe, mai ales, și knowledge deja știut și experimentat. Este, în limbaj corporate, un exercițiu de brainstorming cu o structură bine definită și pornind de la o problematică definită de participant.

Ești manager și încă te întrebi dacă este pentru tine Leaders Challenge?

Programul este pentru tine, dacă ești fie antreprenor, fie manager la început de drum, în echipa ta sau cu o nouă echipă; și dacă în prezent descoperi provocările creşterii profesionale în relație cu echipa ta și propriul stil de leadership şi ai nevoie de un upgrade în zona competențelor specifice noului statut. Poate că în trecut ai performat ca specialist, însă acum trebuie să transferi know-how-ul către echipă, să dezvolți procese de lucru și să-ți conturezi o viziune de ansamblu atât pentru tine, cât și pentru colegii tăi, departament sau organizație.

Și mai am o veste bună: dacă nu poți susține participarea din surse proprii, atunci poți cere angajatorului tău să-ți susțină dezvoltarea acoperindu-ți costurile de participare. Sau poți aplica pentru una din bursele puse la dispoziție în cadrul programului.

Dacă deja ai oamenii potriviți, atunci investește în ei, pentru a ocupa singuri locul potrivit. Investește în echipa ta și trimite un manager să experimenteze 6 luni de schimbare. Sau poate cunoști oameni faini din societatea civilă, pe care îi poți susține oferindu-le o bursă. Oricum ar fi, te așteptăm să creștem împreună și să fim cu toții oamenii potriviți la locul potrivit pentru o țară performantă.

***

Aflat anul acesta la a doua ediție, programul Leaders Challenge se desfășoară în perioada aprilie-septembrie 2024 și se adresează antreprenorilor sau managerilor cu 1-5 ani experiență din întreaga țară. Cei interesați se pot înscrie în program până pe data de 31 martie 2024.

Informații suplimentare sunt disponibile pe https://leaders.ro/challenge/.

***

Despre Elena Pâslaru-Hubati

Elena Pâslaru-Hubati este Leadership Trainer, Curriculum Designer și Career Counselor în cadrul Fundației Leaders, unde a lucrat cu mii de adulți, studenți și adolescenți pentru dezvoltarea competențelor de leadership și identificarea celei mai potrivite direcții pentru viitor. Ea crede în capacitatea oamenilor de a evolua şi de a-şi descoperi calea, tocmai de aceea se implică în educație, în cultivarea comportamentelor sănătoase și cele de leadership. Elena este trainer autorizat CNFPA, consilier vocațional autorizat ANC și utilizator licenţiat al instrumentului psihometric Jackson Vocational Interest Survey (JVIS), absolventă a facultății de Psihologie (Universitatea Titu Maiorescu) și a masterului de Psihodiagnoză, Psihoterapie Experiențială și dezvoltare personală (Universitatea București).

Sursa foto: leaders.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri