Vinurile seci cistiga tot mai mult teren in fata celor dulci si demidulci. Romanii se aliniaza astfel tendintelor europene, abandonind vechiul obicei de a consuma vin demidulce. Totusi, principalul criteriu in alegerea unei sticle de vin nu este gustul, ci pretul.

16 milioane de romani dau gata anual 600.000 de tone de vin. Grasa de Cotnari este cel mai cautat. Urmeaza in preferinte Muscatul Ottonel si Feteasca Regala. Iar cea mai cunoscuta podgorie din Romania este Murfatlar.

Pretul umple paharele

Pentru a nu se dezminti, romanii cumpara vin tot in functie de pret. Specialistii Murfatlar spun ca, din pacate, din cei 30 de litri consumati anual de fiecare roman, vinul imbuteliat nu reprezinta decit 3 litri/locuitor. Cu mult mai putin decit in Franta – 59 de litri/consumator, sau in Spania – 47 de litri/consumator. Totusi, procentul de vin imbuteliat consumat anual in Romania este in crestere.

„Romanii au devenit ceva mai pretentiosi in ultima perioada, diferenta fata de anii trecuti putind fi sesizata si in vitrinele magazinelor. Exista o gama din ce in ce mai diversificata de vinuri, iar calitatea incepe sa aiba un rol mai important. Totusi, vinurile bune tot nu reusesc sa se impuna. Foarte multi, cind trebuie sa aleaga, prefera sa dea cit mai putini bani, chiar daca nu se vor bucura de un vin de calitate superioara“, ne-a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului.

Din pacate, vinurile contrafacute au cel mai mare succes, producatorii atragind adeseori atentia consumatorilor sa nu mai cumpere vinuri ieftine, care le-ar putea pune in pericol sanatatea.

„Consumatorul roman nu este, din pacate, foarte educat si prefera sa bea mult, prost si ieftin. Cine vrea sa cumpere vin si vede ca este mai ieftin decit o sticla de bere ar trebui sa-si dea seama ca este ceva in neregula si ca produsul respectiv este de calitate indoielnica“, a aratat Laurentiu Anghel, director de marketing la Cotnari.

De la demidulce la sec

Cind este vorba despre vinuri, romanii nu sint foarte consecventi, gusturile lor fiind influentate de multe ori de moda europeana. Acum este la moda vinul sec, spun specialistii. Producatorii sint si ei de acord ca preferintele consumatorului se indreapta in ultima perioada catre vinul sec. „Piata romaneasca este in mod traditional una demi - demidulce, demisec -, dar pentru ca tendinta mondiala este una spre sec, si consumatorul roman s-a reorientat“, ne-a spus Laurentiu Anghel. Specialistii cred ca, dupa integrarea in UE, vinul sec se va impune din ce in ce mai mult, unele firme vinzind deja mult mai mult vin de acest fel. „Studiile noastre ne demonstreaza ca vinurile seci si demiseci reprezinta 90% din vinzarile de vin“, ne-a declarat Costin Ghita, director de vinzari Jidvei.

Rosu, in ascensiune

Citeste si:

Romania are o mare traditie in producerea de vinuri albe dulci. „Aceasta era politica inainte de 1989, cind acest vin se exporta in tarile comuniste cu mare succes. Si acum 65% din productie este de vinuri albe, 30% de vinuri rosii si 5% rosé“, a precizat Ovidiu Gheorghe. Acum totul s-a schimbat. Vinul dulce a fost inlocuit cu cel sec, dar si cel alb cu vinul rosu.

„Romanii prefera un pahar de vin rosu si pentru calitatile lui curative. Oamenii cred in astfel de lucruri si vinul rosu va avea cistig de cauza“, spun specialistii.

Sarbatorile ajuta vinzarile

Perioadele in care vinul are cel mai mare succes sint cele din jurul Sarbatorilor de Iarna si de Paste. In lunile premergatoare acestor evenimente, vinzarile cresc cu 50% fata de lunile normale. Pentru ca stiu care sint tendintele, producatorii apeleaza la promotii pentru a stimula cumparatorii. Posibilitatea achizitionarii a doua produse la pret de unul si reducerea preturilor sint ofertele preferate ale clientilor. Multi producatori de vin se folosesc de aceste forme de promovare, in toate magazinele putind fi gasite, chiar si la o luna dupa sarbatori, cutii cu doua sau trei sticle de vin la preturi foarte atractive.

Vinul traditional-cheia succesului

Producatorii romani vor trebui sa se adapteze tendintelor europene pentru a face fata concurentei. „Structura productiei noastre de vin a fost dictata inainte de 1989 de politica de export catre tarile foste comuniste. Aici aveau succes vinurile albe dulci. Acum lucrurile s-au schimbat si, odata cu replantarea vitei imbatrinite, va trebui efectuata si o reconversie a soiurilor pentru a ne adapta tendintei de consum – vin sec rosu. Macar jumatate dintre plantatii sa fie pentru vinuri rosii“, a spus Ovidiu Gheorghe.

Reteta sigura pentru succesul pe Piata Comuna pentru producatorii romani este sa se orienteze catre vinurile traditionale. Specialistii spun ca vinurile specific romanesti vor avea cele mai mari sanse de a se impune pe piata europeana.

Tinerii activi – clienti fideli

Conform studiilor patronatului in domeniu, aproximativ 60 la suta dintre bautorii de vin sint consumatori fideli, care obisnuiesc sa bea vin saptaminal. Consumatorii obisnuiti de vin alb si vin rosé combina de foarte multe ori vinul cu apa, in timp ce consumatorii obisnuiti de vin rosu prefera sa-l bea sec. In categoria consumatorilor de vin se incadreaza mai mult persoanele tinere, sub 35 de ani, necasatorite. Stilul de viata al acestor consumatori este caracterizat de dinamism, ies des in oras cu prietenii, la concerte, le place sa se distreze.

In acelasi timp, televizorul ocupa un loc important in viata lor, in special emisiunile de divertisment sau muzicale. Ei sint multumiti cu ceea ce au, dar sint dispusi sa incerce lucruri noi, pentru ca le place sa traiasca clipa si sa fie in pas cu moda, sa fie remarcati. Pe linga distractie, ei sint insa preocupati si de cariera.