Conform proiectului, CFR va primi un imprumut de aproape 770 milioane lei, cu scadenta la 30 noiembrie 2012, din varsaminte din privatizare inregistrate in contul curent general al trezoreriei statului, pentru plata obligatiilor restante inregistrate la 31 martie fata de furnizorii de energie electrica.

"Plata sumelor se va realiza cu conditia renuntarii de catre furnizorii de energie electrica la penalitatile de intarziere calculate pana la data platii obligatiilor restante inregistrate la data de 31 martie 2012", se arata in document.

Datoriile vor fi achitate catre EON (9,7 milioane lei), Enel (347 milioane lei), CEZ (167,4 milioane lei), Electrica Muntenia Nord (11,1 milioane lei) si Electrica Furnizare (234,7 milioane lei).

Argumentul Guvernului este ca neadoptarea unor astfel de masuri ar avea ca efect neaprobarea de catre Consiliul director al Fondului Monetar International a scrisorii de intentie inaintata de autoritatile romane si intrarea in faliment a companiei.

La sfarsitul anului trecut, CFR inregistra arierate in suma totala de 4,4 miliarde lei, din care 1,8 miliarde lei obligatii neachitate catre furnizorii de energie. Din datoria totala, majorarile si penalitatile aferente sunt in cuantum de 774,1 milioane lei.

In luna aprilie, Guvernul a avizat inceperea procedurii prin care datoriile bugetare inregistrate de CFR SA la finele anului trecut, de 3,5 miliarde lei, sunt anulate prin conversia in actiuni.

Agentia Mediafax a anuntat, la finele lunii mai, ca Guvernul va acorda CFR un imprumut pentru plata arieratelor catre furnizorii privati de energie si va emite o ordonanta prin care va decide ca doar datoria principala a operatorului feroviar fata de Electrica va fi achitata, dar esalonat, in timp ce penalitatile aferente vor fi sterse.

Citeste si:

Imprumutul a fost prevazut in ultima scrisoare de intentie convenita de Guvern cu FMI. Potrivit documentului, suma va fi acordata sub forma unui "imprumut punte", care va fi inlocuit pana la sfarsitul lunii octombrie de un imprumut garantat de stat.

Aceeasi scrisoare catre FMI releva ca, pana la jumatatea lunii iunie, va fi negociata intre Ministerul Finantelor, Ministerul Economiei si Ministerul Administratiei o schema de anulare a arieratelor acumulate si de CFR Marfa fata de Electrica si centralele electrice locale. In cazul CFR Calatori, vor fi analizate la nivelul Ministerului Finantelor posibilitatile de acordare pana la finele lunii iunie a unor "compensari" in cuantum de 300 milioane lei, pentru echilibrarea bugetului pe acest an al companiei.

Pentru a obtine acordul Fondului Monetar International si al Comisiei Europene, Guvernul reia in scrisoare o promisiune des invocata si in anii anteriori, dar fara efect, si anume ca, drept conditie pentru aceasta schema de eliminare a arieratelor, CFR SA va prezenta si va aplica masuri de reducere a costurilor si de crestere a veniturilor, pentru a-si asigura viabilitatea financiara "in anul 2013 si pe mai departe".

O operatiune similara de stergere a datoriilor a fost aprobata de Guvern prin ordonanta de urgenta aprobata in ultima sedinta din 2006, inainte de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, pentru 34 de societati comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeana nu a avizat actul normativ nici pana in prezent.

In 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia in actiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA catre Electrica, dar masura a fost respinsa atunci de Ministerul Economiei si Finantelor, pe motiv ca operatorul de transport nu este inclus in lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce inseamna ca actiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.

Nici pentru perioada imediata Guvernul nu are in vedere privatizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.