"Reactiile politicilor fiscale din Romania si UE au fost clasice: deficite mai mari, datorie publica mai mare, cheltuieli si taxe mai mari, iar rezultatul a fost prevazut de teoria economica, adica stagnarea. Consolidarea fiscala a devenit solutia salvatoare, dar conteaza cum este implementata. Pentru Romania teoria si pratica indica reducere de taxe si cheltuieli publice pentru consolidare fiscala si implicit crestere economica", se arata intr-un studiu realizat de analistul economic Florin Citu si finantat de Institutul de Studii Populare (ISP), Fundatia Konrad Adenauer (KAS) si Centre for European Studies (CES), informeaza Mediafax.

Potrivit autorului, rata efectiva de colectare din impozitul pe venit si profit se plaseaza in Romania la 10-11%, iar din analiza dinamica ar rezultat un impact neutru asupra veniturilor bugetare in cazul reducerii cotei unice de la 16% la 10% pe an.

Concomitent, Citu propune o reducere treptata a contributiilor de asigurari sociale cu cate doua puncte in urmatorii doi ani, astfel incat cota maxima sa nu depaseasca 40% in 2014.

Analistul argumenteaza aceasta optiune si prin avantajele comparative, aratand ca desi se vorbeste de un cost cu forta de munca relativ mic in Romania fata de Uniunea Europeana, se neglijeaza ca, pe medie, salariile de sub 900 de euro din spatiul comunitar nu sunt impozitate. Salariul echivalent din Romania, de peste 4.000 de lei, reprezinta dublu fata de salariul mediu pe tara, iar multi politicieni vorbesc despre o impozitare suplimentara peste acest nivel.

Raportul analizeaza istoric efectele masurilor fiscale din ultimii ani, mentionand ca inclusiv analisti care initial s-au opus cotei unice recunosc ca reducerea impozitelor pe venit si profit in 2005 a stimulat consumul si interesul pentru munca (Liviu Voinea - 2008). De asemenea, este amintit raportul anual al Consiliului Fiscal din 2011, in care se preciza ca odata cu reducerea impozitelor in 2005 a crescut cota implicita de impozitare atat pentru venit, cat si pentru profit.

Pe de alta parte, Catu sustine ca este deja o evidenta faptul ca majorarea TVA in 2010 a influentat negativ cresterea economica.

In aceste conditii, analistul propune reducerea TVA in doua etape, de la 24% la 22% in 2013 si la 20% in 2014.
Analiza pleaca de la premisa ca o consolidare fiscala va promova cresterea economica sustenabila pe termen lung, dar nu prin taxe mai mari si mentinerea sau cresterea cheltuielilor publice, care de fapt influenteaza negativ cresterea economica.

Citeste si:

"Scaderi de taxe si scaderea cheltuielilor publice, inclusiv cu salariile, promoveaza investitiile, acumularea de capital, munca si cresterea economica", se arata in raport.

Citu vede posibila continuarea consolidarii fiscale prin reducerea cheltuielilor publice, al caror efect de antrenare s-a dovedit mult mai putin eficient prin comparatie cu investitiile sau consumul privat.

Raportul propune o scadere cu 1,4 puncte procentuale din PIB a cheltuielilor cu bunuri si servicii pana in 2014, de la 5,4% la 4% si o reducere mult mai drastica, dar mai treptata, a sumelor alocate pentru plata personalului, de 1,7 puncte procentuale din PIB, de la 6,7% la 5% in 2015.

Complementar, analistul considera posibila o scadere a subventiilor de la 1,1% din PIB la 0,5% din PIB si reducerea cheltuielilor cu dobanzile de la 1,7% din PIB la 1% din PIB.

Adept al unui aparat public de dimensiuni mici, Citu este insa de acord ca statul ar trebui intarit, dar argumenteaza ca recastigarea increderii in institutii nu tine de marimea acestora, ci mai degraba de eficienta lor.

Institutul de Studii Populare (ISP) este fundatia Partidului Democrat Liberal avand un rol de think-tank si scopul declarat de a dezvolta elementele doctrinare si de identitate politica ale PDL.