Legata in mod direct de productia, distributia si vanzarea de bunuri si servicii, taxarea indirecta ramane o sursa importanta si sigura de venituri pentru guverne. Astfel, potrivit EY, cotele unor taxe precum TVA/GST din tarile membre OECD raman stabile, ba chiar scad usor in UE, insa, la nivel global acestea cresc, baza de impozitare continua sa se largeasca, sistemele TVA/GST sa se extinda, iar activitatea de auditare vamala a cunoscut o crestere semnificativa.

De asemenea, revolutia digitala accelereaza cadrele de lucru si cooperarea din zona taxarii. Digitizarea permite consumatorilor sa comande bunuri de aproape oriunde din lume, direct la ei acasa, sau sa inlocuiasca ordinele de livrare a bunurilor fizice cu documente ce pot fi descarcate din online, fapt care provoaca guvernelor pierderi de venituri din taxe. In intreaga lume, autoritatile vamale si cele fiscale iau masuri de protejare a acestor surse de venituri.

In aceleasi timp, apetenta pentru big data nu ingradeste taxarea indirecta: gestionarea eficienta a datelor devine tot mai importanta pentru companii, pe masura ce volumele de taxe colectate de autoritatile fiscale cresc continuu. De asemenea, tot mai multe tari solicita eliberarea de facturi electronice (e-invoices) si ordine electronice de plata (e-filing), iar guvernele incep sa schimbe date pentru a facilita activitatea de audit multi-tari.

Avansul consumerismului digital a micsorat pierderile fiscale in cazul achizitiilor transfrontaliere care nu respecta anumite criterii de impozitare, iar guvernele iau acum masuri protectioniste ca raspuns la aceasta situatie. Iar pe masura ce achizitia de bunuri fizice lasa tot mai mult loc descarcarii de produse digitale, asa cum este cazul, de exemplu, al cartilor electronice (e-books), guvernele se straduiesc sa dezvolte o serie de reguli inovatoare prin care sa pastreze taxele la acelasi nivel.

Citeste si:

In consecinta, tot mai multe jurisdictii implementeaza auditarea electronica, iar volumele de date cresc exponential, fapt care accentueaza sarcina administrativa a companiilor. Guvernele cauta tot mai mult informatii despre tranzactii in timp real, fapt care genereaza noi situatii complexe pentru afacerile care utilizeaza canale multiple de distributie si face mai dificila pentru companii sarcina de a-si controla datele proprii.

„Tendintele care se manifesta la nivel global pot fi observate si in Romania. Ganditi-va, spre exemplu, la cresterea numarului de activitati in materie de inspectii fiscale/TVA desfasurate de autoritatile fiscale din Romania cu scopul securizarii veniturilor din impozite indirecte si in vederea gestionarii cazurilor de fraudare a TVA. Ganditi-va de asemenea la tendinta continua spre depunere electronica (e-filling). Ganditi-va si la sporirea numarului de date colectate de autoritatile fiscale romane in special in domeniul impozitelor indirecte prin introducerea progresiva a noilor case de marcat cu jurnal electronic care ar putea fi conectate la un sistem de monitorizare si supraveghere care sa permita transmiterea datelor catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, noul formular 394, etc.

Si toate acestea sunt doar inceputul, reprezentand elementele precursoare ale obiectivului care se contureaza la orizont: auditarea electronica (e-auditing). Desi acest tel pare a fi foarte indepartat, operatorii economici ar trebui cel putin sa inceapa sa se gandeasca la strategii privind modul de gestionare a acestor schimbari, precum si de folosire a acestora in favoarea propriilor activitati comerciale.”, a declarat Jean-Marc Cambien, Partener Asistenta Fiscala EY Romania.

Sursa foto: Christian Delbert/Shutterstock