Aproape jumatate din firmele care activaza in Romania (45%) au capitaluri negative, adica obligatii mai mari decat resursele. Situatia creeaza probleme mediului de afaceri pentru ca aceste companii, de regula, platesc cu mare interziere furnizorii, sustine presedintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din Romania (AAFBR), Iancu Guda. In acelasi timp, una din patru companii care figureaza in acte ca fiind “in functiune” nu realizeaza nicio activitate in realitate.

“Teoretic, (companiile cu capitauri negative- n.r.) nu au cum sa supravietuiasca. Atunci cand capitalurile proprii sunt negative, nivelul datoriilor (obligatiilor) depaseste nivelul activelor (resurselor). Este ca si cum o gospodarie are cheltuieli lunare de 1.000 de lei, dar venituri lunare totale de 800 de lei. Cum supravietuieste? Simplu - nu plateste la termen datoriile respective! In mod similar, supravietuiesc aproape jumatate din companiile active in Romania”, spune Iancu Guda.

El sustine ca tratamentul aplicat acestor companii ar trebui cantarit cu mare atentie, avand in vedere ca este vorba despre 290.635 de societati, cu capitaluri proprii negative in valoare cumulata de aproximativ 153 de miliarde de lei (nu sunt usor de gasit pana la 31 decembrie 2019 – data avansata de autoritati pentru rezolvarea problemei -n.r.) si aproape 711.000 de salariati care lucreaza la aceste companii si platesc contributii, respectiv 18% din totalul angajatilor din mediul de afaceri.

“Cred ca este foarte necesara verificarea detaliata a motivelor pentru care companiile inregistreaza pierderi pentru trei exercitii financiare consecutive, nu desfasoara nici o activitate, care sunt conditiile privind finantarea de la entitatile afiliate, precum si obligativitatea de acoperire a capitalurilor proprii negative prin majorarea capitalului social si completarea pierderilor neacoperite. De ce? Motivul este simplu: pentru ca toate aceste practici au devenit un fenomen generalizat si trebuie reglementate mai bine”, subliniaza Guda.

Una din trei firme din HoReCa, fara activitate

In privinta firmelor care au activitate zero (1 din 4 in 2016), Iancu Guda face precizarea ca 93% dintre acestea au capital autohton, iar in unele sectoare “situatia este dramatica”. Spre exemplu, 64% din companiile care isi declara obiectul principal de activitate in productia si furnizarea de energie electrica si termica, apa si gaze, nu desfasoara nicio activitate. In acest clasament, urmeaza companiile din tranzactii imobiliare, industria extractiva, constructii, activitati recreative, culturale si sportive si HoReCa, unde o treime din companiile „in functiune” nu desfasoara nicio activitate in realitate.

“Romania a devenit campioana regionala a firmelor fara activitate, in conditiile in care 1 din 4 companii sunt „in functiune” dar au venituri zero, cel mai mare procent din Europa Centrala si de Est. Aceasta reflecta mentalitatea start-upurilor romanesti, care se rezuma la tatonarea unor idei de afaceri foarte generale, modest documentate, utilizand “banii altora” (datorii comerciale ca si principala sursa de finantare). Simulam antreprenoriatul, si, atunci cand ne dam seama ca este greu, ca cere prea multe sacrificii, nu ne pricepem, sau sunt foarte multi factori care nu au fost luati in considerare, lasam compania asa cum este ... fara activitate!”, a explicat presedintele AAFBR.

In aceste conditii, el considera ca masurile cuprinse in cel mai recent program de guvernare referitoare la firmele care inregistreaza capitaluri negative timp de trei ani consecutivi, care ar trebui sa isi majoreze capitalul pana la finalul lui 2019, sunt binevenite.

Sursa foto: Dreamstime.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri