"APIA va fi acreditata, dar este vorba de o acreditare provizorie, valabila un an si cunoscand realitatea sunt convins ca este cea mai buna varianta. Prin urmare, trebuie sa rezolvam toate problemele, pana la inceputul lunii martie, data la care fermierii vor incepe sa depuna cereri pentru fondurile europene", a declarat directorul general al APIA, Nicolae Sterghiu, citat de NewsIn.

Acreditarea provizorie este inca o confirmare a faptului ca APIA nu a reusit sa respecte termenele asumate de oficialii romani fata de Uniunea Europeana.

Termenul pentru finalizarea identificarii parcelelor, 31 octombrie, a fost cu mult depasit si este putin probabil ca pana la sfarsitul anului procesul sa fie incheiat. Potrivit datelor furnizate de APIA, pentru NewsIn, pana in prezent s-a finalizat identificarea parcelelor in 2.400 de unitati administrativ teritoriale (comune, sate), din cele 3.183 existente la nivelul tarii. Dintre acestea, au fost digitizate doar 2.950 de comune, iar aproximativ 200 ortofotoplanurilor nu au fost admise la controlul de calitate, deoarece au fost identificate erori.

In ceea ce priveste schema de resurse umane au fost ocupate 4.645 de posturi din cele 5.000 prevazute pentru functionarea agentiei, situatia fiind valabila la sfarsitul lunii noiembrie. "In principiu, exista data de 15 decembrie ca termen pentru acreditarea celor doua agentii de plati, dar nu sunt abilitata sa ofer mai multe informatii", a declarat, marti, pentru NewsIn, directorul Autoritatii Competente din MAPDR, Mariana Oprea.

Citeste si:

In subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR), functioneaza doua agentii de plati, Agentia de Dezvoltare Rurala si Agentia de Plati (APDRP), respectiv Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA). La mijlocul lunii august, compania PriceWaterhouseCoopers a fost desemnata castigatoarea licitatiei pentru realizarea auditului extern pentru cele doua agentii. Pe baza raportului de audit, Autoritatea Competenta din cadrul Ministerului Agriculturii va elibera celor doua agentii de plati certificatul de acreditare.

Directorul general al APDRP, Laszlo Klarik, a declarat ca "nu exista probleme majore in cadrul agentiei, astfel incat este probabila o acreditare permanenta". Klarik a precizat ca este ingrijorat in ceea ce priveste acreditarea APIA , deoarece APDRP a incheiat trei protocoale de delegare catre APIA, potrivit carora APIA va efectua anumite plati din banii gestionati de APDRP.

Pe cele doua componente, subventii si dezvoltare rurala, Romania va primi de la Uniunea Europeana (UE), in perioada 2007-2013 fonduri in valoare de peste 12 miliarde de euro, din care 940 de milioane de euro, in 2007. Pentru a nu pierde acesti bani, cele doua agentii de plati, APIA si APDRP trebuie sa fie acreditate pana la sfarsitul lui 2006.

La raportul de tara din primavara, Romania a primit stegulet rosu pentru intarzierile inregistrate la cele doua agentii de plati si se pare ca decalajul nu a fost recuperat, astfel incat mai exista unele probleme, mai ales la Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA). Teoretic, pentru a putea sa fie acreditata, APIA trebuie sa finalizeze schema de resurse umane si era obligatorie identificarea parcelelor.