Piata asigurarilor ramane „virgina“, cu ponderea politelor subscrise in 2005 in PIB la 1,7-1,8%, comparativ cu 1,46% in 2004 si „tot asa poate fi caracterizata si piata de brokeraj in asigurari“, cu o pondere a intermedierii aflate in usoara crestere, insa la un nivel infim fata de alte state ale Europei Centrale“, spun analistii.

Anul 2005 a repozitionat, insa, brokerii, rasturnand ierarhia generala, iar 2006 ar putea inregistra un proces similar, daca legea asigurarilor, modificata in decembrie 2005, va fi respectata in sensul renuntarii la contractele de intermediere exclusive.

Piata asigurarilor a crescut cu circa 39%, la finele anului 2005 fiind inregistrat un volum total al primelor brute subscrise de 1,1-1,2 miliarde de euro, iar pentru 2006 este posibila o crestere cu 25% a volumului politelor subscrise. Volumul politelor RCA pe 2005 a fost de circa 200 milioane euro.

Asigurarile de viata au crescut anul trecut cu 24% fata de 2004, cand au generat un volum de prime brute subscrise de circa 185 milioane euro.

„Piata de brokeraj a crescut anul trecut cu circa 6-7%, in principal datorita pietei explozive de leasing auto“, spune Bogdan Andriescu, director al EOS Risq si presedintele asociatiei profesionale Unsicar (Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere), ai carei membri depasesc cumulat o cota de piata de 70%. ca dovada, Porsche Broker, o firma specializata numai in asigurari auto a Porsche Romania, a crescut in paralel cu vanzarile grupului Volkswagen si a devenit lider de piata.

„Gradul de intermediere al politelor a crescut pana la 30% din total“, afirma Mihai Tecau, director al Comisiei de supraveghere a Asigurarilor.

Antonio Souvannasouck, partener al firmei Asigest, vede chiar o crestere mai mare, de circa 20%, a pietei asigurarilor.

Citeste si:

Un lucru e cert: asigurarile legate de leasingul auto au dus brokerii - compnaii captive - catre rezultate impresionante, rasturnand ierarhiile anilor anteriori.

„Competitia este acerba si cred ca se vor dezvolta brokeri specializati pe diverse domenii. Competitia va detasa si domeniile de activitate, iar unii brokeri vor alege domenii de nisa precum asigurarile agricole, de sanatate, si, de indata ce va aparea legislatia - asigurari de pensii private“, considera Souvannasouck.

In plus, daca pana acum parteneriatele dintre brokeri si varii firme de asigurari trimiteau clientii catre contracte exclusive, nou - amendata lege a asigurarilor, conforma cu aquis-ul communautaire al Uniunii Europene, interzice acest lucru.

Ponderea asigurarilor auto a fost in 2005 de circa 60% din totalul asigurarilor, iar companiile de asa-zis brokeraj „captive“ de pe langa banci sau firmele de leasing, au avut cel mai mult de castigat. Un broker, conform definitiei noii legi, nu apartine niciunei institutii financiare, si nici nu poate avea actiuni in vreuna. Prin urmare, castigurile anilor trecuti se vor reporta catre brokeri, in detrimentul firmelor captive, daca acestea continua sa induca clientilor numai anumite oferte.

„Noua legea interzice obligarea de catre agenti a clientului de a semna cu anumite firme de asigurari, astfel de oferte, iar clientul poate alege sa incheie asigurare cu oricine doreste“, spune un analist.

In acelasi timp, toti brokerii din Romania au reusit sa se conformeze cerintelor costisitoare impuse de CSA si sa semneze asigurarile de risc profesional in limitele noilor raspunderi, de 750.000 euro pe eveniment si 1 milioane de euro suma daunelor anuale, sustine Andriescu.

Din 2007, limitele de raspundere ale brokerilor vor creste la 1 milion si respectiv 1,5 milioane, urcand si costul asigurarii profesionale, iar competitia va fi tot mai acerba, conditii in care unii brokeri ar putea rezista cu greu pe piata.