Asadar, rezultatele cercetarii arata ca, in decursul ultimelor 18 luni, nivelul de cunostinte financiare al consumatorilor romani s-a redus: 88% dintre respondenti se incadreaza in 2012 in profilele “incepator” si “nestiutor”, cu 11% mai mult fata de 2010. O evolutie similara se regaseste, de altfel, la nivelul tuturor tarilor analizate, in medie 86% dintre respondentii din cele 10 tari europene incadrandu-se in aceste doua profile (cu 6% mai multi fata de 2010).

Studiul a fost realizat in zece tari din Europa: Bulgaria, Cehia, Grecia, Olanda, Polonia, Romania, Slovacia, Spania, Turcia si Ungaria. Lansat la sfarsitul anului 2010, ca instrument de masurare a cunostintelor si abilitatilor financiare, “FQ test” include in editia curenta o componenta noua privind personalitatea financiara a consumatorilor.

De asemenea, evaluarea abilitatilor financiare s-a realizat pe baza unui test cu 13 intrebari, axate pe patru directii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodarie, economisire si investitii. In functie de numarul raspunsurilor corecte, respondentii sunt incadrati in patru profile de cunostinte privind finantele personale: nestiutor (0-4 raspunsuri corecte); incepator (5-8 raspunsuri corecte); mediu (9-11 raspunsuri corecte); avansat (12-13 raspunsuri corecte).

In randul consumatorilor romani, procentul celor care demonstreaza un nivel foarte de redus de intelegere a problematicilor legate de bani - profilul “nestiutor - aproape s-a triplat, de la 8% in 2010 la 21% in prezent. In acelasi timp, categoria consumatorilor romani care inteleg elementele de baza legate de administrarea banilor dar intampina dificultati in a utiliza concepte financiare esentiale (“incepatori”) s-a diminuat usor, de la 69% in 2010 la 67% in prezent.

Ponderile celor doua profile sunt similare celor inregistrate la nivel european, de 20% pentru segmentul “nestiutor” si 66% pentru “incepatori”.

La polul opus, cei mai informati cu privire la chestiunile legate de bani sunt grecii, 24% dintre respondenti corespunzand profilelor “mediu” si “avansat” de cunostinte financiare, urmati de olandezi (cu 22%), maghiari (cu 15%) si cehi (cu 14%). Cu 12% dintre respondenti in aceste doua categorii, romanii si bulgarii se plaseaza la mijlocul clasamentului, inaintea polonezilor (cu 11%), slovacilor (cu 6%), spaniolilor (cu 9%) si turcilor (cu 7%).

Intrebarile referitoare la economisire s-au dovedit cele mai dificile atat pentru publicul roman, cat si la nivelul celor 10 tari implicate in studiu. Astfel, intrebarile cu cel mai redus numar de raspunsuri corecte sunt cele legate de economisire (40% in Romania vs. 41% nivel mediu), problemele financiare din gospodarie (46% vs. 45% mediu), viitorul financiar (51% vs. 52% mediu) si investitii (52% vs. 50% mediu).

Citeste si:

„Este interesant de observat ca intrebarile la care romanii au dat cele mai multe raspunsuri corecte se refera la subiectul privind economisirea din timp pentru pensie, procentul de 86% care a raspuns corect depasind media europeana, si la cel privind dimensiunea recomandata a fondului de urgenta, cu 76% raspunsuri corecte. In practica, observam totusi ca exista un decalaj ridicat in transformarea acestor cunostinte intr-un comportament financiar sanatos de utilizare a instrumentelor de planificare pe termen lung: doar 21% dintre romani detin un plan de pensie si 20% un cont de economii”, a declarat Carmen Soare, director Marketing, ING Asigurari de Viata.

In cadrul aceluiasi studiu, ING a dezvoltat si un test pentru determinarea personalitatii financiare, astfel incat consumatorii sa isi inteleaga mai bine comportamentul financiar. Cercetarea s-a realizat prin auto-evaluare, pe baza unui chestionar privind atitudinea fata de risc, modul de a lua decizii financiare (rational sau emotional), nivelul de cunoastere a produselor financiare, atitudinea fata de bani etc. In urma cercetarii au fost identificate patru personalitati financiare distincte: relaxat, optimist, pragmatic si vizionar.

Conform cercetarii, 47% dintre romani s-au identificat cu profilul persoanelor “vizionare”. Acestea au un mod de a gandi orientat spre solutii, se bazeaza mai degraba pe o gandire riguroasa decat pe ceea ce simt si prefera sa analizeze lucrurile in profunzime.

Categoria “vizionarilor” este urmata de cea a persoanelor care se incadreaza in profilul “optimist”, cu 32% din respondenti. Acestea sunt persoane carora le place sa profite de fiecare moment si se bazeaza destul de mult pe intuitie in viata de zi cu zi.

Cu 11% din total, respondentii care se incadreaza in categoria persoanelor “relaxate” iau decizii mai mult intuitiv, bazandu-se mai degraba pe ceea ce simt decat pe o gandire riguroasa.

Profilul persoanelor “pragmatice” (cu 10% din total) include consumatorii care iau decizii in mod obiectiv si se bazeaza mai degraba pe o gandire riguroasa decat pe ceea ce simt.

Pornind de la rezultatele acestei cercetari, ING Asigurari de Viata a dezvoltat site-ul testulbanilor.ro in cadrul caruia, incepand cu data de 17 iulie anul curent, orice persoana poate parcurge testul pentru a-si identifica si intelege mai bine propria personalitate financiara.