Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara a hotarat modificarea Normei RCA nr. 23/2014 prin abrogarea prevederilor articolului 21, alineatul 1, care stipula obligatia asiguratorilor de a stabili tarife de prima RCA, astfel incat sa fie acoperite toate angajamentele ce decurg din incheierea contractelor de asigurare pe acest segment. "Aceasta prevedere a fost adesea invocata ca factor de stimulare a cresterii tarifelor", anunta ASF intr-un comunicat.

"Modificarea promovata de ASF are doua aspecte relevante: nu mai impune un criteriu de rezultat financiar, dar mentine obligatia de calcul al tarifelor pe categorii de riscuri omogene, dupa metode actuarile si standarde general acceptate" [...] si "permite modificarea tarifelor de baza pana la finalul lunii februarie", a declarat Victor Sraer.

Totodata, ASF precizeaza ca tarifele de prima nu vor putea fi modificate decat dupa minimum 6 luni (fata de 12 luni anterior), cu exceptia indexarilor sau a modificarilor pe anumite categorii de riscuri (articolul 25, alineatul 5).

Pretul RCA pentru tineri ar putea fi corectat practic de comportamentul bun dovedit in trafic.

In opinia sa, formularea curenta este mai relaxata, dar decizia de a reduce sau nu tarifele va apartine asiguratorilor, ca si decizia de a segmenta pe anumite criterii. "E posibil sa vedem asiguratori care sa nu mai segmenteze pe criteriul varsta sau sa faca o granulare mult mai atenta a segmentelor de tineri in functie de intervale mai mici de varsta, caracteristici tehnice ale motoarelor (in special putere) sau/si clasa curenta de B/M din CEDAM".

Citeste si:

De asemenea, asiguratorii au acum "un ragaz sa asimileze feed back-ul venit din partea consumatorilor in ultima perioada, sa faca analize suplimentare si sa decida daca vor sa isi schimbe in tot sau in parte modul de calcul al preturilor si sa se adapteze mai bine la cerintele de piata".

Cum ar putea fi rezolvata problema tarifelor platite de tineri la RCA?

"Trebuie sa intelegem ca sunt foarte multi factori care influenteaza pretul RCA - de la aspecte care tin de asigurat si masina pe care o conduce pana la starea instrastructurii, gradul de cuprindere in asigurare, sistemul judiciar in special ceea ce priveste daunele morale dar si anchetarea si judecarea fraudelor in asigurari. In ceea ce priveste preturile la tineri, asiguratorii vor trebui probabil sa ia in calcul si alti factori in afara de cei pe care i-au avut pana acum in vedere – varsta si caracteristicile tehnice ale vehiculului", spune Victor Sraer.

Norma europeana prevede foarte clar ca piata RCA trebuie sa fie libera pentru a se asigura un nivel cat mai ridicat de concurenta.

El arata ca o abordare ar putea fi aceea in care "un tanar cu istoric bun de daunalidate validat in CEDAM (B6, B8, B10 – echivalent a 3, 4 sau 5 ani fara daune) sa nu mai fie incadrat intr-o clasa de risc mai mare rezultata din varsta, ci acest lucru sa fie corectat practic de comportamentul bun dovedit in trafic. Cu siguranta, exista si alte modalitati care sa poata identifica mai bine segmentele de clienti cu riscuri moderate", apreciaza seful Otto Broker.

Sunt corelate aceste tarife cu frecventa daunelor si dauna maxima posibila?

"Tarifele, teoretic, sunt corelate cu aceste elemente, dar modul de calcul din spatele acestora poate fi furnizat doar de companiile de asigurari sau de actuarii acestora. Asa cum stiti, fiecare asigurator isi segmenteaza clientii in functie de un set de criterii, care nu este unul unitar si obligatoriu pentru toti cei care practica RCA. Aceste criterii includ elemente comune, dar fiecare asigurator poate adauga, in functie de istoricul si statisticile proprii, noi elemente de segmentare", a declarat Victor Sraer.

In acelasi timp, "pagubitul are nevoie de un sistem solid, care sa ii plateasca daunele corect si la timp". Asiguratul va cauta intotdeauna un pret cat mai mic cata vreme sistemul RCA ramane la fel ca in prezent. Iar rolul ASF este sa se asigure ca exista un echilibru intre aceste tendinte, in conditiile unei piete libere. Una dintre conditiile esentiale, in momentul aderarii Romaniei la UE, a fost liberalizarea pietei RCA. Norma europeana prevede foarte clar ca aceasta piata trebuie sa fie libera pentru a se asigura un nivel ridicat de concurenta.