In raport se arata ca in cursul anului 2014 contributiile de asigurari sociale au fost reduse cu cinci puncte procentuale si a fost introdusa taxa pe constructii speciale, care a fost modificata si redusa in ianuarie 2015. In plus a fost introdusa o scutire fiscala pe profitul reinvestit in echipamente tehnologice, care este aplicabila in perioada iulie 2014-sfarsitul lui 2016.

Comisia Europeana noteaza faptul ca astfel de stimulente sunt folosite de regula mai mult ca instrumente in perioade de scadere economica. De asemenea, consultarile cu partenerii sociali legate de unele dintre aceste masuri au fost limitate, iar termenele de introducere relativ scurte. In privinta reducerii contributiei de asigari sociale cu cinci puncte procentuale, Comisia Europeana estimeaza ca masura va genera pierderea unor venituri bugetare de 0,75% din PIB, in acest an.

"Guvernul intentioneaza sa compenseze acest impact in principal prin reduceri ale cheltuielilor, in trimestrul patru al anului trecut, precum si in 2015. Sustenabilitatea acestei abordari ramane sa fie verificata in cursul anului 2015", se arata in raport.

Un alt motiv de ingrijorare mentionat de Comisia Europeana este conformarea la plata TVA. Astfel, incepand din anul 2000, decalajul mediu la colectarea TVA a depasit 40%, cu un nivel de 44% in 2012, cel mai ridicat din Uniunea Europeana si cu mult peste media de 16% la nivelul a 26 de state membre. Cu toate acestea, raportul mentioneaza ca autoritatile introduc treptat masuri de imbunatatire a colectarii TVA, cum ar fi platile electronice, o noua procedura de inregistrare a TVA si o loterie pentru facturile fiscale.

Raportul face referire si la programul de restructurare a creditelor persoanelor cu venituri mici sau medii, introdus in iunie 2014, care ar putea avea un impact negativ asupra disciplinei creditelor si ar putea avea ca efect necesitatea unor provizioane suplimentare din partea bancilor. Accesarea acestui program este deocamdata limitata, dar autoritatile intentioneaza sa modifice criteriile de eligibilitate, pentru a-l face mai atractiv.

Citeste si:

Munca nedeclarata si declararea unor venituri sub nivelul lor real influenteaza negativ veniturile fiscale, se mai arata in raportul CE. Discrepanta dintre nivelul relativ de impozitare a muncii si veniturile reale din impozitarea muncii sugereaza un nivel ridicat al veniturilor nedeclarate. Raportul mentioneaza raportul annual al Consiliului Fiscal din 2013, potrivit caruia circa 1,57 milioane de persoane din Romania munceau fara forme legale, in 2012.

Potrivit CE, deciziile justitiei si companiile de stat nerentabile reprezinta riscuri pentru viitoarele deficite bugetare.
"Deciziile neanticipate ale justitiei, cu impact bugetar semnificativ, au fost un fapt obisnuit in ultimii ani, iar anticiparea unor posibile riscuri legale ramane o problema. Unele companii de stat si alte companii reclasificate au contribuit la deficitul bugetar, ceea ce reflecta ineficienta si slaba guvernanta corporatista", noteaza raportul.
In domeniul cheltuielilor publice, ineficientele semnificative inca afecteaza potentialul de crestere al Romaniei.

Proiectele finantate local duc lipsa uneori de o pregatire corespunzatoare, potrivit Comisiei. Totodata, absorbtia fondurilor UE este scazuta, de numai 52,2% din fondurile structurale si de coeziune disponibile la sfarsitul anului 2014.

Totusi, continuarea ajustarii fiscale si nivelul sustenabil al datoriei publice contribuie la conditii confortabile de finantare. Toate cele trei mari agentii de rating au acordat Romaniei rating recomandabil investitiilor, iar asigurarea pentru riscul de neplata (CDS-uri) se afla la cel mai redus nivel dupa jumatatea anului 2007.