Avantajul unui client care isi verifica soldul sau face alte operatiuni la bancomatul propriei banci este ca va primi un mesaj pe ecranul ATM-ului cu valoarea nominala a comisionului. De exemplu, Banca Transilvania va afisa mesajul de mai jos daca interogati soldul unui card de credit si veti avea posibilitatea, daca nu acceptati comisionul, sa refuzati operatiunea.

comisioane bancare afisate la bancomat

In schimb, daca introduceti cardul altei banci si solicitati interogarea soldului sau retragerea de numerar de la bancomat, majoritatea bancilor vor afisa mesaje de atentionare, prin care va informeaza ca "tranzactia va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului".

comisioane bancare afisate la bancomat

Pe de alta parte, BRD, spre exemplu, a decis sa afiseze la cardurile proprii pe ecranul bancomatului, dupa introducerea PIN-ului, o lista de comisioane standard, la valorile maxime, si sa precizeze ca acestea "pot fi diferite in functie de clauzele contractuale semnate cu banca".

Citeste si:

comisioane bancare afisate la bancomat

Proiectul ANPC, implementat dupa 6 luni

In august 2014, un proiect al ANPC lua prin surprindere bancile, anuntand ca vor fi obligate sa afiseze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operatiunilor pe care un client doreste sa le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate in suma exacta, nu procentual.

Bancile, obligate sa afiseze la bancomat comisioanele operatiunilor

Bancile, obligate sa afiseze la bancomat comisioanele operatiunilor

ANPC a sustinut ca informatiile privind costurile trebuie sa fie vizibile si usor de citit, iar banca sa precizeze suma exacta pe care o persoana o are de platit pentru fiecare operatiune, nu procentul perceput. Totodata, dimensiunea literelor/cifrelor trebuie sa fie egala cu restul caracterelor de pe ecranul ATM-ului.

Patronatele bancare au criticat la momentul respectiv proiectul, precizand ca nu va putea fi aplicat in forma prezentata de ANPC, motivele fiind limitarile tehnice ale sistemului de ATM-uri, care necesita schimbari majore si costuri foarte mari.

De ce nu vedem si comisioanele pentru operatiunile prin cardurile altor banci?

Dupa cum preciza anul trecut Dragos Chivu, director general Printec Group Romania (firma de tehnologie care realizeaza ATM-uri bancare si ofera infrastructura din spatele acestora), afisarea comisioanelor nominale in cazul retragerilor de numerar de la ATM-urile altor banci presupune investitii tehnologice costisitoare si, ca dovdada, bancile nu au facut acest lucru.

In opinia lui Chivu, pentru ca un client sa poata vedea si comisionul la operatiunile efectuate la bancomatul altei banci, ar trebui ca institutia de credit care care detine ATM-ul sa interactioneze cu cea care a emis cardul, iar acest lucru presupune un sistem tehnologic mai complicat. Institutia de credit care detine ATM-ul nu are de unde sa stie care este structura de comisioane pentru cardul altei banci si atunci trebuie sa faca o interogare catre banca emitenta. "Acest tip de interogare nu este standardizat, iar acest lucru ar presupune modificari de procesare masive", spune Chivu, precizand ca exista si solutia incheierii unei intelegeri intre toate institutiile din piata pentru egalizarea comisioanelor.