Discutiile cu FMI, amenintarea cresterii deficitului de cont curent si cresterea restantelor la rambursarea creditelor au adus in discutie posibilitatea inaspririi normelor de creditare. Pentru a nu-si pierde clientii, marii retaileri au gasit solutii: cumparaturi in rate pe carduri cobranded. Ideea inaspririi conditiilor de creditare a starnit nemultumirea bancherilor si a principalilor „vanzatori de produse in rate“.

Adoptarea unei noi masuri administrative de restrictionare a creditelor de consum sau ipotecare nu isi are rostul, deoarece creditele neperformante sunt la un nivel acceptabil, a subliniat recent presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), Radu Gratian Ghetea. Dupa cum explica Serban Epure, director general Biroul Unic de Credit, la sfarsitul lunii februarie, volumul restantelor inregistrate era de 802 miliarde de lei, 763.000 de dolari si 1,7 miliarde de euro, majoritatea fiind restante inregistrate la creditele de consum. Cu toate acestea, restantele inregistrate la Biroul de Credit reprezinta mai putin de 1% din totalul creditelor acordate.

Retailerii «ataca» sistematic cardul de credit
In acest context, comunitatea bancara nu are motive de ingrijorare legate de creditul de consum si cel ipotecar in zona populatiei. „Reducerea creditului de consum in ideea diminuarii importurilor va duce la reducerea vanzarilor de produse fabricate in Romania. Asadar, aceasta reducere va duce inclusiv la somaj“, precizeaza presedintele ARB, neuitand sa sublinieze ca in privinta creditului imobiliar nu exista chiar nici un motiv de ingrijorare. Chiar daca BNR a lasat deocamdata in coada de peste aceasta discutie, marii retaileri, ale caror vanzari sunt in proportie de 70% pe credit, si-au luat deja masuri de precautie. Si bancile comerciale si societatile de intermediere financiara au remarcat faptul ca un anume produs financiar nu este reglementat in normele minime de creditare emise de BNR in februarie anul trecut. Este vorba de cardul cobranded, care permite achizitionarea de produse pe credit in baza unui parteneriat intre banca si o retea de magazine prestabilite.

Citeste si:

Cardul cobranded poate unifica si cardurile de debit cu cardurile de credit, iar normele la care este supus sunt doar cele de stricta prudentialitate ale bancilor. In plus, aceste produse au si o perioada de gratie cuprinsa intre 30 si 50 de zile, in functie de emitent. Astfel, au fost deja lansate pe piata carduri care permit accesarea in continuare a creditelor de consum, prin cobranded-ul Altex EuroLine, Finansbank - Bucuresti Mall, Credisson-Banca Transilvania, iar in curand vom asista la acelasi tip de card de credit lansat de Estima Finance pentru reteaua magazinelor Domo si un nou cobranded Altex-BCR. Principalii jucatori din piata se asteapta ca noul tip de credit de consum sa se bucure in continuare de succes si sunt linistiti in privinta inaspririi normelor de creditare. Chiar daca BNR ar atinge si acest produs in ipoteza inaspririi conditiilor de creditare, solutia va ramane viabila, dar se va apela in principal la societatile de intermediere financiara.