Anul trecut, piata RCA s-a ridicat la aproape 750 milioane euro, potrivit estimarilor UNTRR pe baza datelor ASF din primele noua luni din 2015 si cu mentinerea unei cresteri de 15% fata de 2014. Suma totala a primelor de asigurare subscrise pentru RCA la finele trimestrului trei al anului 2015 a atins valoarea de 2,2 miliarde de lei (aproximativ 500 mil. euro), comparativ cu perioada similara a anului 2014 s-a inregistrat o crestere cu 13,37%.

Totodata, conform unui raport al Consiliului Concurentei din decembrie 2015 asupra pietei asigurarilor, aceasta suma de 750 milioane euro este colectata astfel: circa 600 milioane euro de la 76,9% din autoturismele inmatriculate in Romania (4,6 milioane autoturisme, din 6 milioane de autoturisme), circa 150 milioane euro de la 51% (in scadere cu 8% fata de 2011, conform aceluiasi studiu) din autovehiculele comerciale licentiate in Romania (84.150 din 135.000 de camioane peste 3,5 t si 30.000 de autocare / autobuze / microbuze cu peste 1+8 locuri).

Prima medie pentru autovehicule comerciale ajunge la 1.800 euro, in timp ce prima medie pentru autoturisme se situeaza in jurul valorii de 130 euro, mai spun transportatorii. Insa, daca s-ar creste nivelul colectarii la 100%, conform estimarilor UNTRR, s-ar putea ajunge la: circa 570 mil. euro - 100% din autoturismele inmatriculate (6 milioane de autoturisme); circa 180 mil. euro - 100% din parcul total de 165.000 autovehicule comerciale licentiate in Romania - 135.000 de camioane peste 3,5 t si 30.000 de autocare / autobuze / microbuze cu peste 1+8 locuri.

In felul acesta, prima medie pentru autovehiculele comerciale ar scadea la 1.100 de euro (5.000 de lei), iar pentru autoturisme prima medie s-ar reduce la 95 de euro, considera transportatorii. Cresterea gradului de cuprindere in asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor s-ar putea realiza prin verificarea politelor RCA cu ajutorul camerelor de supraveghere CNADNR - numerele de inmatriculare citite de aceste camere se vor exporta periodic catre ASF, unde se vor compara cu baza de date existenta si va presupune sanctionarea celor care nu au asigurare.

In pofida prevederilor legale, o parte importanta a vehiculelor inmatriculate in Romania (date furnizate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor - DRPCIV) nu sunt asigurate RCA: gradul de cuprindere in asigurare a RCA, calculat ca procent al vehiculelor asigurate in totalul vehiculelor inmatriculate, este mult inferior nivelului ideal de 100%, se arata intr-un raport realizat de catre Consiliul Concurentei.

O posibila explicatie a gradului redus de cuprindere in asigurare a RCA, noteaza Consiliul Concurentei, poate veni din zona vehiculelor care nu se afla in uz curent. In pofida caracterului obligatoriu al asigurarii RCA, independent de folosirea sau nu a vehiculului pe drumurile publice, probabil ca multi dintre proprietarii autovehiculelor care nu sunt tehnic functionale pe perioade indelungate de timp nu incheie polite de asigurare RCA pentru acestea.

Datele Registrului Auto Roman (RAR) arata ca in perioada 2010-2014 numarul vehiculelor pentru care s-a efectuat inspectia tehnica periodica reprezinta intre 74% si 78% din numarul vehiculelor inmatriculate, ceea ce pare sa sustina punctul de vedere de mai sus. In plus, exista probabil multe cazuri de autovehicule folosite doar ocazional, pe distante scurte, eventual in zone rurale, autovehicule pentru care proprietarii nu incheie asigurare RCA.

Drept consecinta a acestor doua tipuri de comportamente, este de asteptat ca impactul social negativ al gradului redus de cuprindere in asigurare a RCA, raportat la conditiile concrete din trafic, sa fie mai limitat decat ar putea sugera datele oficiale, arata Consiliul Concurentei.

Citeste si:

Potrivit normelor in vigoare, asigurarea de raspundere civila pentru autovehicule este obligatorie pentru toate tipurile de autovehicule supuse inmatricularii sau inregistrarii. In cazul in care un conducator auto nu detine o asigurare RCA valabila, sanctiunea consta in aplicarea unei amenzi contraventionale intre 1.000 si 2.000 de lei, dar si in retinerea certificatului de inmatriculare si a placilor de inmatriculare ale vehiculului.

In plus, daca este gasit vinovat de producerea unui accident auto, soferul vehiculului neasigurat va suporta toate costurile aferente daunelor materiale si morale asociate accidentului produs, respectiv despagubiri pentru pagubele materiale provocate, pentru pagubele rezultate din lipsa de folosinta a unui alt vehicul, pentru decesul ori vatamarile corporale suferite de persoane, inclusiv cheltuieli de judecata (in cazul unui proces in instanta).

Consiliul Concurentei evidentiaza in graficul de mai sus "o tendinta de reducere a gradului de cuprindere in asigurare a RCA din perioada 2011-2014, tendinta ce pare a se fi oprit in 2015 si care ar trebui inversata in viitorul apropiat". In plus, graficul arata si ca reducerea gradului de cuprindere in asigurare a RCA este mai putin evidenta la nivelul autoturismelor (-1,3 puncte procentuale in 2014 fata de 2011), fiind mai pronuntata la nivelul celorlalte vehicule ce formeaza parcul auto (indicatorul ajunge la aproximativ 51% in anul 2014 in cazul celor din urma, in scadere cu 8 puncte procentuale fata de anul 2011).

Evolutiile diferite inregistrate de gradul de cuprindere in asigurare a RCA in cazul autoturismelor si a celorlalte vehicule din parcul auto national par a avea legatura cu evolutiile primei de asigurare RCA, mai arata Consiliul Concurentei. Prima tarifara medie anualizata RCA a crescut destul de mult in perioada 2011-2014 pentru persoanele fizice (+16% in lei, preturi constante la nivelul anului 2011, +21,8% in euro) si foarte mult pentru persoanele juridice (+28,7% in lei, preturi constante 2011, +35,2% in euro). Legatura dintre cele doua fenomene observate este intarita de faptul ca persoanele fizice detin preponderent autoturisme, in timp ce celelalte categorii de vehicule se afla mai ales in proprietatea persoanelor juridice.

Totodata, reducerea fraudei pe segmentul RCA s-ar putea realiza prin masuri administrative la emiterea politelor RCA, respectiv conexiunea la baza de date a DRPCIV/RAR, dupa sistemul existent si functional utilizat la emiterea rovinietelor, vehiculul fiind identificat pe baza unicitatii numarului de inmatriculare si a seriei de sasiu. In urma identificarii vehiculului in baza de date a DRPCIV/RAR, seria de sasiu este completata in mod automat in aplicatie.

Daca nu se adopta nici o masura administrativa, tarifele pentru transportatorii rutieri vor continua sa creasca, iar procentul autovehiculelor asigurate va continua sa scada intr-un ritm puternic accelerat fata de scaderea de 8% dintre 2011 si 2014 si singura solutie pentru a evita colapsul pietei RCA intr-un an electoral, cand nu va fi compensat venitul nerealizat de la vehiculele comerciale cu cresteri proportionale la autoturisme, singura solutie posibilã va fi, pe modelul asigurãrii obligatorii de locuinte, limitarea tarifelor RCA/carte verde, arata transportatorii.

UNTRR propune un nivel de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere internationale si nationale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme. "ASF ar trebui sa ia masuri si sa atentioneze utilizatorii de RCA/carte verde sa incheie polite de asigurare la societati de asigurare solvabile, pentru ca in situatia repetabila a cazului Astra Asigurari, chiar daca Fondul de Garantare ar mai avea resurse pentru despagubiri, acestea sunt limitate la 100.000 euro/cerere despagubire, orice suma care trebuie despagubita peste aceasta valoare ramanand in raspunderea utilizatorilor".

UNTRR arata, de asemenea, ca permitand functionarea in continuare a unor astfel de firme in Romania, ASF expune consumatorii de RCA/carte verde la riscuri de plata de pana la 5.900.000 euro pentru eventuale daune produse in Romania si la sume posibil mult mai mari pentru daune produse in tãri in care nu exista astfel de plafoane.

Sursa foto: Anneka / Shutterstock