Asadar, iata o serie de informatii pe care ar trebui sa le stie orice proprietar de locuinte care incheie o polita PAD sunt:

La incheierea politei:

  • Polita PAD se incheie exclusiv pentru imobilele cu destinatie de locuinta. Daca un apartament este folosit si ca punct de lucru pentru o firma, acest lucru ar putea reprezenta excludere la plata despagubirii;
  • Cladirile care nu sunt legate structural de locuinta nu sunt asigurate prin polita PAD (bucatarii de vara, foisoare, etc.)
  • Magazia si garajul nu sunt asigurate prin polita PAD, chiar daca acestea pot fi legate structural de locuinta;
  • In cazul in care in curte sunt 2 imobile cu destinatie de locuinta (ex. casa batraneasca si o casa noua) trebuie incheiate polite PAD pentru fiecare dintre ele, separat;
  • Centrala termica, boilerul si hidroforul sunt acoperite prin asigurare daca se afla intr-o incapere care este legata structural de imobilul asigurat (daca hidroforul este amplasat in curte, langa put, atunci acesta nu poate fi despagubit).

In cazul producerii unui eveniment asigurat:

  • Asiguratul are obligatia sa anunte primaria in scris ca la locuinta sa a avut loc o alunecare de teren sau o inundatie, solicitand totodata ca o comisie din partea primariei sa vina si sa constate daunele, eliberandu-i o copie dupa procesul verbal intocmit. Acel document va trebui depus la dosarul de dauna.
  • Asiguratul are obligatia sa anunte asiguratorul la care a incheiat polita PAD cu privire la dauna produsa, in termen de 60 de zile de la momentul producerii evenimentului asigurat;
  • Despagubirile pot fi incasate de asigurat fie direct in contul pe care il are deschis la banca, fie cash, prin ridicarea de la oricare dintre casieriile CEC Bank in baza actului de identitate;
  • Pentru finalizarea dosarului de dauna si acordarea despagubirii, asiguratul trebuie sa depuna copia actelor de proprietate a imobilului asigurat (contract de vanzare-cumparare, autorizatia de construire si procesul verbal la receptia lucrarilor, certificatul de mostenitor, etc.)
  • In cazul in care imobilul are mai multi coproprietari, despagubirea se va imparti conform cotelor detinute de catre acestia, fiind necesara completarea formularelor de despagubire de fiecare coproprietar in parte;
  • Documentele necesare dosarului de dauna pot fi depuse de asigurat direct la sediul asiguratorului unde a incheiat polita sau prin e-mail, fie la asiguratorul care i-a incheiat polita, fie la adresa office@paidromania.ro, precizand in subiect numarul politei de asigurare PAD si numele asiguratului, asa cum apare in polita;
  • In cazul in care polita PAD este cesionata in favoarea bancii (in cazul unui credit cu garantie imobiliara), poate fi necesar acordul institutiei bancare pentru obtinerea despagubirii.

In cazul unei inundatii:

  • Daca un echipaj ISU a intervenit la locuinta asigurata pentru evacuarea apei, procesul verbal de interventie intocmit de pompieri este suficient si nu mai trebuie anuntata primaria.
  • Polita PAD nu despagubeste evenimentul de furtuna. In cazul in care in urma fenomenelor atmosferice este avariat acoperisul locuintei si ploua in casa, daunele provocate de apa nu se despagubesc prin polita PAD.

In cazul unui cutremur:

  • Asiguratul trebuie sa solicite in scris, de la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamantului, o adresa in care sa fie precizata intensitatea macroseismica resimtita in localitatea in care este amplasat imobilul asigurat ce a fost avariat in urma seismului respectiv. Aceasta adresa trebuie depusa la dosarul de dauna.

"Multe dintre cele prezentate mai sus sunt detalii tehnice, pe care asiguratii pot ajunge sa le afle numai in eventualitatea in care se confrunta cu o dauna. Cu toate acestea, cunoasterea lor poate usura procesul de intocmire a dosarului de dauna si, implicit, scurtarea timpului de acordare a despagubirii", spun reprezentantii PAID.

Sursa foto: Brian A Jackson / Shutterstock