Perioada mai-iunie2023 a adus câteva noutăți interesante în zona de concurență: o premieră sub forma unui acord voluntar pentru reducerea prețului laptelui, un raport de activitate al autorității de concurență pe 2022,Legea FDI a fost promulgată, iar Comisia Europeană a publicat noile Orientări privind aplicabilitatea articolului 101 din Tratatul privind funcționarea UE la acordurile de cooperare orizontală („Orientări Revizuite”). Cum se situează acestea în contextul european și ce înseamnă toate aceste noutăți pentru companii?

  • Cum a arătat ultimul an în concurență

Cifrele pe 2022 arată o autoritate cu o activitate bogată pe toate segmentele dreptului concurenței. Potrivit Raporului anual pe anul 2022 al Consiliului Concurenței („Raport”):
Investigații - Consiliul Concurenței a finalizat 8 investigații și a declanșat 16 noi investigații privind posibile încălcări ale legislației de concurență. Un aspect interesant de remarcat este acela că peste o treime din investigații au fost declanșate în urma unor plângeri.
Sancțiuni - autoritatea de concurență păstrează un apetit crescut pentru aplicarea de amenzi, respectiv 178,6 milioane lei în 2022. Trei mențiuni importante subliniate în Raport:

  • procentul de hotărâri favorabile Consiliului Concurenței pronunțate de Înalta Curte de Casație și Justiție rămâne foarte ridicat (89%);
  • Consiliul Concurenței nu a închis niciuna dintre investigațiile finalizate pentru lipsă de dovezi suficiente privind încălcarea legislației de concurență care să justifice impunerea de amenzi sau a altor măsuri – ceea ce arată încă o dată eficiența inspecțiilor inopinate și necesitatea ca operatorii economici să se pregătească pentru acestea (reamintim ca împiedicarea unei inspecții inopinate poate fi sancționată cu o amendă de până la 1% din cifra de afaceri a operatorului economic);
  • autoritatea de concurență nu a acceptat din partea niciunui operator economic investigat angajamente în 2022.

Combaterea concurenței neloiale –. De remarcat că în anul 2022 au fost 56 de cazuri înregistrate și o decizie de interzicere a unei practici de concurență neloială. De asemenea, notăm că atât legislația primară, cât și cea secundară au fost modificate - de exemplu, au fost publicate îndrumări și clarificări referitoare la interpretarea dispozițiilor Legii nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar.

Concentrări economice – un număr record de 94 de concentrări economice autorizate, din care 2 cu angajamente, ceea ce arată un mediu economic activ. Tot la capitolul concentrări economice, trebuie semnalată și evoluția legislației FDI, anume faptul că Legea pentru aprobarea OUG nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr.21/1996 a fost promulgată (printre modificările majore se numără includerea investițiilor UE în România în cadrul investițiilor care fac obiectul aprobării FDI). Deși au fost corectate unele erori, sunt necesare în continuare unele clarificări, de exemplu în legătură cu definiția investiției străine directe (e.g. dacă sunt incluse operațiuni de restructurare intra-grup sau participații minoritare fără drept de control), precum și privind domeniile sensibile prevăzute prin Hotărârea CSAT nr. 73/2012.

Recent autoritatea s-a implicat în implementarea unui acord voluntar între retaileri și procesatori pentru reducerea prețului pentru laptele proaspăt de consum (o reducere de cel puțin 20% a prețului la raft pentru laptele de proveniență românească, împărțită între retaileri și procesatori). În această speță, autoritatea s-a implicat pentru a îndruma companiile interesate să participe astfel încât să nu riște încălcarea regulilor de concurență și a subliniat caracterul voluntar al acordului și faptul că negocierile trebuie să fie bilaterale între fiecare furnizor și fiecare retailer.

La ce să se aștepte companiile în continuare - pentru 2023, Consiliul Concurenței a reamintit că printre priorități se numără monitorizarea sectorului energiei (inclusiv finalizarea a două investigații în sectorul pe piața de distribuție de energie electrică), dar și alte domenii importante cum ar fi piața cimentului sau licitațiile etc. De asemenea, Consiliul Concurenței se așteaptă la o activitate intensă în ceea ce privește ajutorul de stat și fondurile europene. Un alt subiect de mare actualitate este și dezvoltarea durabilă, detaliat în continuare.

  • Dezvoltarea durabilă și noi orizonturi în dreptul concurenței

Noua perspectivă a dreptului concurenței în legătură cu dezvoltarea durabilă reprezintă o oportunitate pentru operatorii economici.

Dezvoltarea durabilă – care cuprinde activități ce sprijină dezvoltarea economică, de mediu și socială, inclusiv drepturile lucrătorilor și drepturile omului - devine din ce în ce mai mult o componentă importantă în zona de concurență și deja mai multe autorități de concurență au început să fie active în această zonă. Printre acestea se numără cele din Olanda, Franța, Austria, UK, Germania, dar și Comisia Europeană care prin Orientările Revizuite oferă noi clarificări importante privind acordurile de durabilitate (de exemplu, dezvoltarea durabilă vizează acțiuni privind abordarea schimbărilor climatice, reducerea/eliminarea poluării, economisirea resurselor naturale, respectarea drepturilor omului, reducerea risipei de alimente, facilitarea trecerii la alimente sănătoase și nutritive, asigurarea bunăstării animalelor etc.), introducând o perspectivă mai extinsă asupra durabilității.

Printre cele mai interesante inițiative de green collaboration se numără două cazuri recente analizate de autoritatea de concurență din Olanda:

  • concurenților Shell și TotalEnergies le-a fost permis să colaboreze în vederea stocării de CO2 în zăcămintele goale de gaze naturale din Marea Nordului, iar
  • furnizorilor de băuturi răcoritoare le-a fost permis să ajungă la un acord cu privire la renunțarea la mânerele din plastic.

La fel de interesant este și un exemplu din industria laptelui: autoritatea de concurență din Germania a respins un plan propus de producătorii de lapte, considerând că ar avea loc o suprataxare fără a fi obținută o durabilitate îmbunătățită în sectorul laptelui.

Ce acțiuni sunt necesare?

Din partea autorității de concurență:

  • Exemplele practice suplimentare incluse în Orientările Revizuite sunt utile întreprinderilor pentru a-și evalua propriul comportament, dar mediul de afaceri ar beneficia de clarificarea suplimentară a acțiunilor care sunt permise deja potrivit normelor în vigoare (să nu uităm că peste ocean, și nu numai, se vorbește deja despre o agendă anti-ESG, de exemplu în contextul recentelor exituri din Net-Zero Insurance Alliance);
  • de asemenea, pe termen mediu cel puțin, ar fi benefic ca autoritatea să ofere operatorilor economici îndrumări ex ante (e.g. scrisori de confort, dar și consiliere informală, conferințe și comunicate de presă), inclusiv în legătură cu apetitul autorității de a accepta soluții de tip dual pricing (e.g. în funcție de amprenta de carbon a partenerilor comerciali) etc.

Din partea companiilor:

În primul rând, este puternic recomandat ca operatorii economici să apeleze la asistență juridică de specialitate atunci când au în vedere să implementeze astfel de acorduri;

În al doilea rând, operatorii economici trebuie să fie gata să demonstreze:

  • avantajele acordului: cum acordurile aduc sau sunt susceptibile să aducă beneficii de durabilitate reale. Foarte important de reținut este că avantajele pur economice nu sunt suficiente;
  • necesitatea acordului: de ce o acțiune comună este necesară pentru atingerea beneficiilor;
  • cum consumatorii primesc a fair share din beneficii;
  • cum concurența rămasă pe piață este suficientă.

În al treilea rând, operatorii economici trebuie să evite tehnicile de greenwashing și să actualizeze ghidurile interne de conformare cu regulile de concurență, precum și să organizeze cu regularitate traininguri specializate de conformare cu legislația de concurență.

În situația în care Consiliul Concurenței efectuează o inspecție inopinată la sediul unui operator economic pentru a obține informații și documente relevante, reprezentanții companiei trebuie să urmeze cu atenție indicațiile din ghidul de conformare cu regulile de concurență, precum și să apeleze la asistență juridică de specialitate.

Pentru a veni în sprijinul operatorilor economici, act legal Romania a creat aplicația Dawn Raid app

  • un tool kit de urgenta cu tot ce trebuie să ştii şi să în cazul unei inspecții inopinate;
  • disponibilă pentru telefon sau tabletă cu sistem de operare Apple (iOS) sau Android, în format bilingv (EN/RO);
  • YourRedButton - contact permanent al utilizatorului cu un avoct specializat din echipa noastră specializată în concurență;
  • un singur click pentru a contacta echipa noastră pentru asistență juridică imediată;
  • Aplicația permite contactarea unui avocat și prin intermediul e-mail sau WhatsApp şi permite geolocalizarea avocatului pentru a anticipa timpul de sosire la faţa locului.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri