Ediția din acest an a Japan Mobility Show, adică Salonul Auto de la Tokyo, impresionează printr-o adevărată colecție de concepte prezentate în premieră mondială de cei mai importanți producători niponi. Honda, Toyota, Nissan, Mazda și Subaru s-au înghesuit să-și arate noutățile - iar toate sunt niște modele sportive, atât de multe încât titlul nostru s-a dovedit a fi neîncăpător. În rândurile următoare găsiți selecția cu preferatele noastre, dar facem mențiunea că JMS 2023 a oferit și alte concepte atractive, dar cu ceva mai multe portiere!

Cine mai cumpără mașini sport, înafară de supercarurile ultra-exclusiviste ce ating prețuri care provoacă o activare instantă a glandelor lacrimale? Este greu de spus, căci cifrele de vânzări sunt adesea înșelătoare. Nissan 400Z, de pildă, nu și-a găsit nici 500 de clienți în primele luni ale anului acesta, pe marea piață din Statele Unite. Dar coupe-ul mărcii nipone a fost retras în două rânduri de la vânzare, o dată din cauza problemelor apărute la cutia manuală, iar altă dată deoarece și automata dădea semne de nesupunere.

S-au mai interpus, apoi, și problemele cu vopseaua și o lipsă acută de microcipuri, ceea ce ne pune într-o poziție ingrată: pe de-o parte, ne bucurăm că marile mărci ale Japoniei continuă să se gândească la iubitorii de mașini în două uși, fie ele și electrice, dar e greu de spus ce viitor are acest segment. Pentru moment, însă, e vremea să vorbim despre ce a atras ridicarea simultană de sprâncene. Mazda deschide lista și asta pentru că a reușit să pună încă o dată un Wankel într-o mașină fără ca acesta să fie, de fapt, propulsorul automobilului, dar și pentru că a prezentat ce e nou pentru MX-5 în 2024.

Mazda Icon SP Concept

Mazda Icon SP este modelul pe care-l așteptam încă de când i-am admirat formele într-un clip publicat acum aproape un an. Dar acelea au fost doar câteva cadre arătate în grabă, iar acum ne putem uita pe îndelete la acest prototip ce pare a fi un fel de pod între ultima generație a lui RX-7 și MX-5-ul actual. Motorul rotativ este prezent, cum spuneam, într-o versiune cu două rotoare, dar doar ca range extender. Adică el funcționează pentru a încărca o baterie ce hrănește motoarele electrice.

Mazda Icon Concept. Sursă foto: Mazda

Folosim termeni vagi deoarece și Mazda a făcut la fel: nu știm câte motoare și nici pe care punți se află, respectiv este necunoscută capacitatea bateriei. Tot ce se cunoaște este o cifră de putere: 370 de cai putere, mai precis. Din păcate, însă, e necunsocut dacă aceasta este cifra totală a întregului sistem sau dacă este o cifră parțială, fără implicarea motorului termic Wankel. Cert este că vorbim de o mașinuță compactă ce va cântări 1,45 tone și va măsura doar 4,18 metri în lungime. În plus, are un fel de faruri escamotabile, capace speciale ascunzând farurile când acestea nu sunt folosite!

Honda Prelude

Cândva, într-un univers aproape paralel, Honda ne încânta cu mai multe modele sport delicioase. Aveai, la vârful piramidei, NSX - litere ce însemnau „New Sportscar eXperimental” - dar acest model a dispărut în 2022. Pe lângă supercarul cu motor central, Honda vindea acum două decenii și un model sport cu un motor de 2 litri și 200 de cai putere denumit S2000. Și acesta a făcut un pas în spate, iar niponii au scos din producție și coupe-ul Prelude, după 23 de ani, în 2001.

Honda Prelude Concept. Sursă foto: Honda

Acum, însă, numele Prelude se întoarce pe caroseria unui EV cu două uși, unul pe care internauții au pus deja eticheta de „Prius coupe”. Constructorul nu a oferit, însă, alte detalii, dar oficiali ai mărcii au confirmat că acest prototip reprezintă versiune apropiată cu ceva ce ar putea intra în producția de serie într-un viitor nu foarte îndepărtat. Vechile Prelude aveau tracțiune față, deci ar avea sens o arhitectură cu un singur motor electric și un pachet de baterii ceva mai mic, pentru a păstra greutatea redusă.

Nissan Hyper Force

Cu niște stopuri cu LED-uri stilizate în tradiționala formă a modelelor din seria GT-R, noul concept se încadrează într-o mini-familie de modele „Hyper” botezată de româncele de la Namzya. Până acum, publicul a putut vedea patru modele, anume trei crossover-uri și un minivan agresiv, dar Hyper Force este mașina pe care o așteptam, deoarece ne duce către un viitor R36. În fond, mașina „port-drapel” a mărcii asiatice este în producție din 2008 - iar noi v-am arătat evoluția vizuală a actualului GT-R - iar un înlocuitor nu poate fi atât de departe.

Nissan Hyper Force. Sursă foto: Nissan

Ceea ce este clar e că un model de serie nu va arăta așa, cu un difuzor imens cu guri de aer acționate electronic, aripi evazate și un eleron încastrat în caroserie, dar putem visa. Cer este că interiorul e cel puțin la fel de nebunesc, cu un bord format din mai multe elemente cubice iluminate individual și un post de pilotaj similar cu ceea ce găsim în TRON. Partea tehnică a fost și ea detaliată, căci Nissan a comunicat că mașina are 1.314 cai putere electrici și tracțiune integrală (prin tehnologia e-4ORCE). Viteza maximă n-a fost comunicată, dar HUD-ul din interior ajunge până la 320 km/h. Bateriile sunt de tip solid state, iar împreună totalizează 1.000 kWh pentru o autonomie ce ar trebui să impresioneze.

Toyota FT-Se

La doi ani după prezentarea unui concept electric ca parte a unei suite de modele menite să prezinte viitorul electric al Toyota, niponii au pus divizia sportivă Gazoo Racing la treabă, iar rezultatul se numește FT-Se. Cu proporții ce amintesc de un model compact cu motor central, noua creație are guri mari de aer în partea frontală, liniile de LED-uri continuând motivul farurilor până în partea inferioară a barei. Interiorul, cu material albastru pentru tapițerie, este așezat într-un cocon de sticlă, prin comparație cu primul concept care avea un acoperiș tip targa.

Toyota FT-Se. Sursă foto: Toyota

Toyota nu a oferit detalii tehnice cu privire la acest concept, dar imagini digitale îl înfățișează cu un eleron fix de fibră de carbon, ceea ce sugerează că ar putea exista și variante mai potente în viitor. Ceea ce este clar este că Toyota nu abandonează mașinile sport, iar FT-Se ar putea să fie cheia către revenirea unui alt nume apreciat din trecutul mărcii: MR2.

Subaru Sport Mobility Concept

Subaru aproape că a ieșit complet din afacerea modelelor sportive. Nici măcar Impreza WRX STI, berlina rapidă, cu pedigree din lumea Mondialului de Raliuri, nu mai există în forma pe care o cunoșteam din vremea duelului cu Mitsubishi Lancer Evo. Cândva, în anii '90, Subaru avea încă interese sportive, dezvolta motoare pentru Formula 1 (oarecum) și, pentru șosea, ne oferea un coupe ultra-tehnologizat denumit SVX. Acest nou model, care pare a fi mai degrabă un crossover coupe cu gardă la sol mărită, a fost descris de unii jurnaliști ca un „SVX futurist”.

Subaru Sport Mobility Concept. Sursă foto: Subaru

Detalii prea multe nu avem, dar mașina pare destul de robustă, cu aripi pătrățoase, marcate de accente de albastru specifice mărcii. Jantele au și ele capace mari, iar Subaru a încercat să ne atragă atenția prezentând în cadrul salonului și prototipul unui vehicul zburător personal. Noi, însă, tot pe șosea am vrea să rulăm și pe mai departe! Pe ceea ce putem paria, însă, e că SMC este 100% electric.

Sursa foto: Mazda

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri