In primul trimestru din 2010, volumul cumulat al imprumuturilor acordate clientilor (inainte de provizioane, IFRS) s-a diminuat cu 1,2%, pana la 45,97 miliarde lei (11,22 miliarde euro) de la 46,53 miliarde lei (10,98 miliarde euro) la 31 martie 2009.

"Creditarea corporate ramane stabila fata de perioada similara din anul trecut, sustinuta de necesarul de capital de lucru al companiilor si de cererea de finantare din partea administratiilor locale, BCR mentinandu-si pozitia dominanta pe segmentul finantarii municipalitatilor (peste 70% cota de piata)", se arata in comunicatul citat de NewsIn.

Portofoliul de credite retail (inclusiv microintreprinderile) a scazut cu 2,4% sub influenta negativa a reducerii cererii eligibile si a unui management al riscurilor mai strict.

Imprumuturile BCR catre microintreprinderi au sporit usor, iar creditele garantate (credite de consum garantate si ipotecare) au continuat sa creasca moderat avand ca principal motor programul Prima Casa care a fost insa contrabalansat de declinul creditarii negarantate.

"Impactul pozitiv al programului Prima Casa este de asteptat sa continue in pofida startului intarziat al etapei din 2010, deoarece BCR este cea mai activa banca din program - BCR a acordat credite in programul Prima Casa in valoare totala de peste 315 milioane euro, din care 136 milioane euro trase in 2010", au precizat reprezentantii bancii.

Cota de credite in moneda nationala din portofoliul BCR este de circa 42,5% din totalul imprumuturilor. Creditele in valuta sunt denominate in euro (55,2% din total portofoliu) si dolarul american (2,3%).

Creditele acordate clientelei corporate reprezinta 52,1% din totalul portofoliului, in timp ce creditele retail (inclusiv microintreprinderile) reprezinta 47,9%. Circa 68% din portofoliul total de credite constituie produse cu garantii, iar 32% sunt credite negarantate.

Soldul depozitelor de la clienti a scazut cu 4% pana la 34,4 miliarde lei (8,4 miliarde euro) de la 35,82 miliarde lei (8,46 miliarde euro) la 31 martie 2009, "in principal ca urmare a contractiei resurselor retail, dar diminuarea este echilibrata prin vanzarea altor produse retail de tipul produselor de economisire-creditare ale BpL, produselor de investitii, schemelor de pensii".

Depozitele clientilor reprezinta principala sursa de finantare a BCR, iar banca se bucura totodata de o sustinere puternica din partea banci-mame. In acelasi timp, BCR acorda toata atentia diversificarii si largirii bazei sale de finantare (de ex. prin programul sau emitere de obligatiuni pe termen mediu si prin politica de stabilire a preturilor care incurajeaza economisirea pe termen lung).

BCR si-a extins reteua, la 665 de unitati de retail

BCR a continuat sa-si extinda reteaua de unitati in trimestrul I, dezvoltand in acelasi timp canalele alternative de distributie ca urmare a unei strategii menite sa incurajeze clientii sa utilizeze tranzactiile fara numerar. Astfel, BCR a deschis patru noi unitati in primul trimestru al acestui an in amplasamente selectate, ajungand la o retea de retail de 665 unitati la sfarsitul lunii martie 2010 (+20 noi unitati retail in ultimele 12 luni).

BCR mai remarca migratia constanta de tranzactii catre online banking (aproape 875.000 tranzactii in trimestrul I, o crestere de 24% fata de ultimul trimstru din 2009) pe fondul cresterii puternice a utilizarii canalelor alternative (+32% anual).

BCR a continuat si extinderea retelei de bancomate (ATM) pana la 2.188 unitati, adaugand 45 de noi aparate in primul trimestru din 2010 (16% crestere anuala) imbunatatind totodata disponibilitatea ATM-urilor si extinderea retelei de aparate pentru plata cu cardul la comercianti (POS) la 17.504 unitati (9% crestere anuala).

Tranzactiile cu carduri BCR efectuate la POS-uri pentru plata la comercianti au crescut cu 34% ca numar si cu 26% ca volum, in timp ce tranzactiile cu numerar la bancomate cu carduri BCR a scazut cu doar 2% ca numar, dar cu 28% ca volum, ca urmare a campaniilor speciale ale BCR de promovare a platilor electronice.

In acelasi timp, retelele BCR de POS si ATM au inregistrat o crestere a tranzactiilor cu carduri (indiferent de banca emitenta ) – tranzactiile la POS-uri au crescut cu 62% ca numar si cu 12% ca volum, in timp ce la bancomatele BCR numarul total de tranzactii a crescut cu 11% iar volumul tranzactiilor a crescut cu 3%.