Raiffeisen Bank România a înregistrat un profit de 874 mil. lei în primul semestru din acest an, cu 45,1% peste cel de 602 mil. lei din perioada similară a anului trecut. Veniturile băncii au crescut cu 21% față de anul anterior, din volume de business mai mari și pe fondul mediului de dobânzi ridicate.

Activele bancare au depășit 66,17 mld. lei în primul semestru al anului, în creștere cu 10% față de aceeași perioadă din anul trecut.

”Comportamentul disciplinat de rambursare din partea clienților a fost de asemenea un factor important pentru performanța financiară: profilul de risc a rămas foarte bun și majoritatea clienților băncii au traversat cu bine o perioadă plină de provocări, cu ajutorul programelor guvernamentale în care Raiffeisen Bank a fost foarte activă și, de asemenea, în contextul unor dobânzi fixe pentru marea majoritate a creditelor pe care Raiffeisen Bank le-a acordat pentru persoanele fizice”, se menționează într-un comunicat de presă al Raiffeisen.

Cheltuielile operaționale ale băncii au crescut cu 16%, în principal, din costurile de personal, IT, logistică, inerente într-un mediu inflaționist.

În mai 2023, agenția de evaluare financiară Moody’s a reafirmat calificativele Raiffeisen Bank România senior negarantate pentru datorii și depozite la Baa1, cu perspectivă stabilă, cu două niveluri peste calificativul suveran al României. În plus, Moody’s a îmbunătățit calificativul pentru datoria senior nepreferențială cu o treaptă de la Baa3 la Baa2.

”Raiffeisen Bank România a încheiat prima jumătate a anului cu o poziție financiară solidă și o activitate comercială intensă, axată pe finanțarea economiei reale și pe asigurarea unor dobânzi competitive pentru produsele de economisire ale clienților, într-un mediu macro-economic dominat de o inflație ridicată. Evaluarea agenției Moody’s subliniază stabilitatea noastră financiară solidă și capacitatea de a continua să sprijinim finanțarea și dezvoltarea economiei românești”, a declarat Zdenek Romanek, Președinte & CEO, Raiffeisen Bank România.

Citiți și Raiffeisen, profit uriaș în Rusia. Austriecii continuă însă să promită că se vor retrage din țara condusă de Putin

Capitalizare și lichiditate consolidată a băncii în primul semestru din 2023

Rata de adecvare a capitalului (peste 20%) și MREL (peste 30%) se situează peste nivelurile minime solicitate de BNR (16,87% și respectiv 27,48%). Expunerile neperformante s-au menținut la niveluri scăzute (sub 1,7%), iar poziția de lichiditate (indicatorul de acoperire a necesarului de lichiditate, LCR) s-a situat la un nivel confortabil (169%) mult peste cerințele minime regulatorii (100%).

Planul Raiffeisen pentru ”democratizarea planificării financiare”

Reprezentanții băncii susțin că Investițiile și eforturile canalizate în direcția educației financiare se transpun într-o creștere de peste 250% de noi planuri de economisire și protecție, planuri de investiții și pensii facultative în primul semestru al anului 2023 comparativ cu prima jumătate a anului anterior.

”În 2023, am lansat un nou mod de a face banking. Vorbim 1:1 cu clienții noștri și construim, împreună cu ei, un plan financiar adaptat nevoilor lor personale, cu ajutorul tabletei interactive Smart Finance, o inovație dezvoltată de echipa Raiffeisen Bank din România. Abordarea Banking 1:1 și noul nostru mod de a face banking funcționează, iar democratizarea planificării financiare este pe drumul cel bun. Experții noștri au consiliat și au ajutat clienții să-și îndeplinească obiectivele personale”, spune Zdenek Romanek.

Creștere de 8% a economisirii

Economiile clienților au crescut cu 8% față de prima jumătate a anului 2022, în contextul unui apetit mai mare pentru depozitele la termen în toate segmentele de activitate. Pe parcursul anului curent, Raiffeisen Bank a majorat treptat și semnificativ ratele dobânzilor oferite clienților pentru depozitele la termen și conturile de economii în lei și în valută.

Finanțare verde și sustenabilă

Din cele 673 de milioane euro obligațiuni ESG emise pentru finanțarea proiectelor sustenabile, până la 31 decembrie 2022, Raiffeisen Bank a alocat 6.223 de credite verzi și sociale eligibile, în sumă totală de 500 de milioane de euro. În ceea ce privește impactul asupra mediului, proiectele finanțate generează economii anuale de aproximativ 17.635 t CO2. Prin împrumuturile sociale, Raiffeisen Bank a sprijinit 1.700 de IMM-uri care angajează 28.489 de persoane fizice în regiunile subdezvoltate din România și a contribuit la creșterea accesului la servicii esențiale.

Intensificarea activității de creditare

Stocul de credite acordate clienților a crescut cu 10% în primul semestru al anului curent comparativ cu primul semestru al anului 2022, evoluție susținută de o activitate bună de creditare pentru toate segmentele de activitate.

  • Stocul de împrumuturi pentru clienții corporate a înregistrat un avans excelent de 19%, cu accent pe finanțarea proiectelor sustenabile (energie regenerabilă, eficiență energetică și finanțarea proiectelor sociale).
  • Stocul de împrumuturi pentru IMM-uri a crescut cu 14% an/an, cu un impuls provenit din participarea activă la programe guvernamentale precum IMM Invest.
  • Stocul de credite pentru persoane fizice a crescut cu 3%, ritmul de creștere fiind afectat într-o oarecare măsură de cererea moderată. Într-un mediu cu un grad ridicat de incertitudine, inflație ridicată și rate de piață în creștere, majoritatea creditelor acordate persoanelor fizice au fost cu dobândă fixă, protejând astfel clienții de eventualele șocuri în evoluția ratelor de piață.

Evoluții pozitive în bankingul digital

Portofoliul de clienți care folosesc aplicațiile de mobile/internet banking lunar s-a consolidat până la aproximativ 1.292.000 clienți persoane fizice, activi digital.

Mai mult de 450.000 de clienți accesează zilnic aplicația Smart Mobile.

Echipa Raiffeisen Bank România continuă să lucreze la lansarea unor funcționalități utile, pornind de la feedback-ul clienților. În iunie 2023 a fost lansată în Smart Mobile funcționalitatea de rambursare anticipată a creditelor. Pentru moment, aceasta este disponibilă pentru anumite tipuri de credite, însă urmează să fie extinsă la nivelul întregului portofoliu.

În privința fluxului de înrolare la distanță, direct de pe telefon din aplicația de mobile banking, acesta a înregistrat o accelerare a numărului de clienți care l-au accesat. Astfel, comparativ cu semestrul al doilea din 2022, în primul semestru al acestui an Raiffeisen Bank a dublat numărul de clienți care s-au bucurat de această experiență rapidă și simplă de înrolare, direct de pe telefon.

Din aprilie 2023, Raiffeisen Bank asigură plăți instant și pentru IMM-uri, serviciu care anterior era disponibil doar clienților persoane fizice. Transferul de fonduri sub 50 de mii de lei este asigurat oricând (24/7/365), în timp real și pentru clienții IMM, în aplicațiile Raiffeisen Online IMM și Raiffeisen Smart Business.

Poziție consolidată pe piața cardurilor

Raiffeisen Bank continuă să fie printre liderii pieței cardurilor de credit din România, cu un portofoliu de peste 572.000 de carduri.

În contextul digitalizării și creșterii accelerate a comerțului online, numărul tranzacțiilor online efectuate de persoane fizice prin intermediul cardurilor de debit Raiffeisen Bank a crescut cu aproximativ 32% față de aceeași perioadă a anului 2022.

Plățile cu portofele digitale au înregistrat o creștere cu 87% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022, arătând dorința clienților de a face tranzacții într-un mod cât mai simplu și cât mai rapid.

Din martie 2023, clienții Raiffeisen Bank România au posibilitatea efectuării de plăți cu telefonul utilizând Google Pay pentru telefoane Android. De asemenea, clienții Raiffeisen Bank România pot efectua plăți cu telefonul utilizând RaiPay, aplicația Raiffeisen Bank de tip wallet pentru telefoane Android și Huawei, dar și prin Apple Pay pe iOS și Garmin Pay pe ceasurile Garmin.

Sursa foto: Raiffeisen Bank România

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri