Cei cinci ani de criza economica au adus dupa sine modificari majore la nivelul atitudinii si strategiilor producatorilor de solutii software, dar si al viziunii si pretentiilor clientilor. S-a pus accent pe inovatie, dar si pe diminuari de costuri; proiectele au fost mai putine, crescand competitivitatea si obligand companiile sa fie “mai serioase”. Nu in ultimul rand, solutiile cloud au inceput sa se faca din ce in ce mai simtite, arata o analiza din seria de articole wall-street.ro "5 ani de criza".
Wall-Street.ro a luat pulsul pietei software locale, marcand astfel cinci ani de la declansarea crizei economice. Toti jucatorii s-au pus de acord asupra unui lucru: desi criza economica a ingreunat business-urile, ducand chiar la unele falimente in piata, companiile au devenit mai serioase, eficiente si mai atente spre nevoile clientilor. Intrarea puternica a unor multinationale nu a permis jucatorilor autohtoni “sa dea rateuri”, fortandu-le sa fie cat mai eficiente si sa gandeasca international, nu doar la nivel local.

Siveco Romania: clientii au devenit in cei cinci ani de criza mai pragmatici


Siveco Romania, una dintre cele mai importante companii software din tara, cu venituri de 46,2 mil. euro in 2012 si profit net de 4,1 mil. euro, subliniaza trei lucruri pozitive dar si trei lucruri negative pe care criza economica le-a adus pe piata locala.

In cei cinci ani de criza, s-au creat solutii informatice pentru verticale specifice, de asemenea incluzandu-se in deciziile investitionale tehnologia cloud cu impact direct asupra reducerii costurilor. Un al treilea lucru pozitiv, apreciaza oficialii Siveco, este faptul ca a crescut absorbtia fondurilor europene.

Consecintele negative ale crizei sunt diminuarea investitiilor firmelor private, constrangerile cauzate de lipsa de lichiditati si stoparea initiativelor si proiectelor de informatizare de amploare, apreciaza Siveco.

“Lucram intr-o industrie in care inovatia este obligatorie pentru a ramane competitivi si pentru a asigura, implicit, competitivitate clientilor nostri”, apreciaza Anca Crahmaliuc, marketing si communication manager la Siveco Romania. “Un exemplu notabil de solutii punctuale in tehnologie cloud este platforma de publicare online a rezultatelor exemenelor nationale – admiterea la licee, bacalaureatul si titularizarea. Aceasta platforma de publicare online este o premiera in Europa, fiind un model de solutie care a utilizat la maxim beneficiile tehnologiei cloud”, continua ea.

Solutia cloud sustine peste 100 de milioane de pagini afisate, in perioada lunilor iunie-iulie cand se desfasoara examenul de Bacalaureat, admiterea in licee si examenele de titularizare.

Pe langa solutii cloud care, in mod clar, reprezinta o prioritate pentru majoritatea companiilor software, oficialii Siveco puncteaza importanta mobilitatii. “Dispozitivele mobile devin un aliat al mangerilor care vor sa ia cele mai bune decizii bazate pe o informatie accesibila de oriunde si oricand”.
Din datele pe care le avem pana acum, piata software a inregistrat o crestere moderata in 2013

Clientii au devenit in cei cinci ani de criza mai pragmatici si vor ca rezultatele investitiilor pe care le fac sa se traduca in avantaje competitive.

“Pe de alta parte, timpul s-a comprimat, in timp ce interesul pentru maximizarea profitului paralel cu eficientizarea costurilor s-a marit”.

Raportul cerere-oferta pe piata fortei de munca in IT este unul echilibrat, comparat cu alti ani.

“Angajatorii cauta oameni cu experienta, specialisti in domeniul lor de activitate. Noi oferim constant sanse de dezvoltare a unei cariere. Angajatii constientizeaza ca se pot dezvolta profesional doar in echipe care fac proiecte importante”.

Siveco avea la finalul anului trecut 1148 de angajati.

Dupa cinci ani de criza, piata de software si servicii este intr-o perioada de consolidare si focusare pe proiectele finantate din fonduri europene, exporturi si furnizarea de solutii necesare unor verticale specifice, considera Anca Crahmaliuc.

“Din datele pe care le avem pana acum, piata software a inregistrat o crestere moderata in 2013. Analizele efectuate de analistii pietei IT indica pentru urmatorii ani cresteri in zona de transport, comunicatii, utilitati si productie. De asemenea, sanatatea, sectorul privat si guvernamental vor absorbi o mare parte din solutiile IT. Nevoia de informatizare este una foarte ridicata, mai ales in zona administratiei publice”, puncteaza oficialii Siveco.

La nivelul tarilor din Europa Centrala, Orientul Mijlociu si Africa (EMEA) motoarele de dezvoltare vor fi cresterea vitezei de internet, digitizarea, securitatea, implementarea politicilor de eGovernment si HealthCare.

In prezent, Siveco are proiecte de informatizare in 26 de tari de pe 4 continente.

Pentru a continua insa trendul pozitiv, la nivelul intregii piete este nevoie de o strategie coerenta care sa asigure continuitate, care sa fie implementata cu tenacitate, de definirea unor proiecte integrate de informatizare astfel incat sa fie eliminata functionarea izolata a solutiilor, subliniaza oficialii Siveco.

“Revenim iar la problema critica a interoperabilitatii. Ceea ce este deja achizitionat si functioneaza bine trebuie sa interopereze cu noile solutii achizitionate. In plus, ne dorim ca proiectele de administratie sa fie accelerate si sa aiba rezultate mult mai palpabile. Am vazut impactul direct pe care il are un asemenea proiect inca din 2001, cand am implementat pentru prima data admiterea computerizata in licee. Impactul este fantastic. Ar trebui ca toata interactiunea intre cetateni si administratie sa beneficieze de pe urma unor asemenea proiecte”, conchide oficialul companiei.

TotalSoft: Asistam la o consumerizare a aplicatiilor B2B, deci potential pentru antreprenori


Oficialii TotalSoft, companie cu afaceri de 21 mil. euro in 2012 si 436 de angajati, subliniaza ca exista mai multe elemente care au contribuit la schimbarea pietei de software.

“Un prim element este situatia economica, cu efectele ei pozitive si negative. Companiile sunt mai atente la promisiunea de vanzare, la calitatea proiectelor software, la serviciile post-vanzare, la satisfactia clientilor. Criza a sanctionat dur companiile care nu au fost atente la modificarea pretentiilor clientilor. Reducerea sau amanarea proiectelor a dus la disponibilizari de personal sau la inchideri de directii de business neprofitabile in unele companii de software”, spune Daniel Ionescu, sales & marketing director la TotalSoft.

Pe de alta parte, lipsa cash-ului din piata a dus la reducerea volumului de proiecte, ceea ce a crescut competitivatea. “Pana la urma a avut loc o purificare sanatoasa pentru economie. Un alt aspect pozitiv este mentinerea si chiar cresterea nivelului exporturilor de proprietate intelectuala romaneasca”.

“Livrarea de solutii software spre piete occidentale a fortat adaptarea noastra la un mod de lucru matur, procedurizat, pe metodologii de lucru foarte strict. Asta a dus la maturizarea mai rapida a companiilor romanesti, care se reflecta si intr-o abordare mult mai serioasa si profesionista a proiectelor locale”, puncteaza Daniel Ionescu.

Cresterea prezentei multinationalelor pe piata locala a avut un impact benefic asupra competentei resurselor din industrie, considera el.

Angajatii sunt expusi la traininguri, la specializari, la tehnologii noi, iau contact cu mentalitati si culturi externe. Exista startup-uri in industrie pornite de oameni care au lucrat in multinationale si care vizeaza domenii de ultima ora, cum sunt virtualizarea, cloud computing-ul, solutiile mobile.

Solutiile traditionale software, asa cum le stiam acum 5 ani, nu mai sunt suficiente pentru consumatorul de azi.

“Bineinteles, exista si efecte negative. Prezenta multinationalelor este principalul canal de migrare a inteligentei romanesti spre occident. IT-ul este unul dintre domeniile neafectate de criza datorita multinationalelor, care au deschis permanent noi centre de suport pentru pietele internationale, cu zeci, sute sau chiar mii de noi locuri de munca. Universitatile de profil nu produc suficienti absolventi, ceea ce a pus permanent presiune pe costuri. Ori presiunea pe costuri incepe sa scada competitivitatea Romaniei in contextul outsourcing-ului, al livrarii de solutii la cheie catre companii care cauta personal calificat la costuri competitive. Pentru ca am ajuns la aspecte negative, piata software in ansamblu a fost negativ influenta de instabilitatea politica. Schimbarile din ultimii ani au perturbat puternic evolutia pietei, in special in segmentul B2B. Au fost doi ani de blocaje in sectorul public, in care proiectele au fost anulate sau amanate strict pe ratiuni politice”, spune Daniel Ionescu, de la Totalsoft.

In ceea ce priveste inovatiile importante din ultimii cinci ani, pe primul loc este mobilitatea solutiilor software.

“Steve Jobs, prin iPhone si apoi iPad, a schimbat decisiv modul in care omul interactioneaza cu aplicatiile software. Bineinteles, solutii mobile existau si inainte, insa in ultimii 3-4 ani impactul smartphone-urilor in viata de zi cu zi schimba complet modul de proiectare, de dezvoltare, de livrare si de plata al solutiilor software. Asistam la o consumerizare a aplicatiilor B2B. Majoritatea clientilor asteapta de la o aplicatie B2B aceeasi usurinta de utilizare, aceeasi atractivitate a interfetelor, aceeasi viteza de raspuns ca si in cazul aplicatiilor pe care le folosesc zilnic pe telefonul mobil. E o provocare uriasa pentru producatorii traditionali de aplicatii B2B, care sunt obligati sa se adapteze. Este o oportunitate la fel de uriasa pentru startup-uri, care pornesc umar la umar cu producatorii traditionali in lupta pe o piata departe de a fi saturata”, subliniaza directorul Totalsoft.

Pe locul doi in topul inovatiilor din ultimii ani sunt platformele de socializare si ecosistemele de aplicatii software create in jurul celor mai populare platforme de socializare.

“Exista o piata underground de componente software, in care e loc pentru toata lumea. Exista start-up-uri care in 3-4 ani ajung la cifre de zeci de milioane de euro. Solutiile traditionale software, asa cum le stiam acum 5 ani, nu mai sunt suficiente pentru consumatorul de azi. Pe langa beneficiul de business, trebuie sa ai interactivitate, usurinta in utilizare, actualizare fara intrerupere de activitate, performanta, consum de resurse redus. Ca si smartphone-urile, platformele de socializare schimba radical comportamentul nostru de gandire si comunicare. In B2C de exemplu, exista studii care demonstreaza ca o pagina de companie pe Facebook este intre 15-20% mai eficienta decat un site propriu. In B2B exista retele sociale specializate in grupuri profesionale care au un impact in comunicare mult mai ridicat decat comunicarea prin mass-media traditionala. Poti avea control pe segmentul tinta, poti afla informatii mult mai detaliate despre segmentul tinta, poti interactiona, poti construi un mesaj mult mai bine adaptat pe nevoile lor”, puncteaza Ionescu.

Aceste modificari au dus, poate previzibil, la cresterea pretentiilor clientilor.

La inceputul crizei, cand nimeni nu stia cat de mult se va adanci lipsa de cash, proiectele software au fost complet blocate sau amanate. Dupa depasirea crizei, companiile din sectoarele afectate de criza au ramas prudente.

“Sunt mult mai prudente, nu fac o prioritate din dezvoltarea unei infrastructuri software care sa sustina mai bine dezvoltarea de business. S-a creat un mediu propice pentru solutii livrate ca serviciu, sau in cloud, sau pentru virtualizari de infrastructuri hardware. In aceste modele de business clientul plateste strict cat de mult foloseste, cat timp foloseste, si pentru cat timp doreste. Din momentul in care doreste sa renunte la serviciu, intrerupe plata. In loc sa avem o investitie in produs avem costuri operationale. Riscurile de business sunt mult mai mici, la fel cele financiare. Presiunea pe bugete determina companii mari, din segmentul Large Enterprise sa se orienteze spre alternative software mai ieftine. Este interesant ca in ultimul timp primim multe cereri de nearshoring outsourcing, adica cereri de dezvoltare de solutii software la cheie de la companii din vestul europei. Visul Indiei, Chinei sau Rusiei ca destinatii de outsourcing a disparut in contextul crizei. Intelegerea nevoilor clientului, urmarirea indeaproape a specificatiilor de proiect, a procesului de dezvoltare si testare de catre beneficiari presupune costuri de deplasare care depasesc diferentele salariale cu India sau China. Din acest motiv, tot mai multe companii din occident se orienteaza spre est-ul Europei. Fiind la 2 ore distanta de majoritatea capitalelor Europene, ma astept la o crestere a proiectelor software directionate spre Romania”, spune Daniel Ionescu.

El considera ca IT-ul este singurul sector neafectat de criza si, ca urmare, migrarile de personal intre companii nu au fost mai mari sau mai mici in ultimii ani. Este un sector fara someri si numarul de locuri disponibile a absorbit imediat reducerile de personal din companiile cu probleme de cash, spune el.



Una dintre provocarile Totalsoft in criza este mentinerea cash-ului constant, consistent, care sa asigure nu doar mentinerea business-ului ci si nevoia de investitie in inovatie.

“TotalSoft investeste anual cel putin 2 milioane de euro in cercetare si dezvoltare. Ca sa dau un singur exemplu, o provocare pentru noi a fost implementarea sistemului Charisma Retail in reteaua MIC.RO, care avea o dinamica de expansiune fara precendent, cu peste 2.000 de puncte de lucru fixe si mobile, urmand extinderi si in afara tarii. A fost un tur de forta pentru noi. Anuntul intrarii in insolventa MIC.RO a insemnat o perioada extrem de dificila. Insolventa MIC.RO a insemnat un blocaj de peste 1 milion de euro cash. In business-ul nostru, stabilitatea financiara, soliditatea firmei si referintele clientilor satisfacuti stau la baza increderii pe care o vindem clientilor. In prezent Charisma Retail este probabil cea mai completa solutie ERP dedicata retailului din Romania”, spune directorul de marketing al companiei.

Anul 2013 aduce redresare din punct de vedere economic, considera el.

“Producatorii agricoli sau marii procesatori de produse alimentare trateaza cu multa seriozitate informatizarea ca punct cheie de dezvoltare a business-ului. In productie si zona medical-farmaceutica estimam cresteri de 2 cifre. Pentru 2014-2015 prevad o crestere de 18-20%, peste cresterea estimata a pietei ERP care este de 13%. Bineinteles, un rol major in evolutia pietei software si in cota noastra de piata o va avea sectorul public”, puncteaza Daniel Ionescu.

El a punctat un lucru pe care l-ar modifica la piata software din Romania, sesizand concurenta neloiala in sectorul public.

“Achizitiile se fac pe baza de interese politice, caietele de sarcini nu au rolul de a sustine o competitie deschisa, din care institutia sa castige, ci doar rolul de a bloca participarea libera, prin tot felul de artificii tehnice. De multe ori se stie cine este in spate prin simpla citire a caietului de sarcini. Initial te intrebi de ce ar avea nevoie cineva de un server cu 64 de procesoare, apoi afli ca exista un singur producator, iar cand intrebi de pret ti se raspunde ca exista un singur beneficiar, protejat”, subliniaza Ionescu.

“Desi suntem lideri in piata privata, desi dominam de exemplu sectorul medicat privat, nu ne calificam in sectorul medical public. Din cauza asta, 95% din cifra de afaceri a companiei provine din sectorul privat. Si ca sa inchei cu un ultim exemplu, suntem promotorii solutiilor de talent management in Romania, a evaluarilor de performanta, a dezvoltarii competentelor, a programelor de training. Nu stiu sa existe o alta solutie software la nivelul Charismei HCM, adaptata legislatiei romanesti, cu atat de multe implementari in companii de toate dimensiunile. Exista o initiativa in sectorul public, un proiect pilot, prin care 10 spitale isi vor corela salariile managementului pe baza evaluarilor de performanta. Sunt curios daca Charisma HCM se va califica intr-o competitie corecta, in urma careia sa aiba de castigat in primul rand aceste institutii medicale”, transmite un semnal de alarma, prin intermediul wall-street.ro, Totalsoft.

Gecad Net: atunci cand totul merge bine, reactia clientilor este aceea de a naviga cu veselie pe valul cresterii economice


Gecad NET, companie specializata in comercializarea si implementarea de aplicatii software care a generat afaceri de 3,5 milioane euro in 2012, estimeaza ca piata tehnologiei informatiei ar fi fost la sfarsitul anului 2008 peste 2 miliarde de euro, din care doar piata solutiilor si a serviciilor software valora 500 de milioane de euro.

“Daca primul semestru al anului 2008 a fost cel mai bun semestru din istoria pietei de tehnologie a informatiei din Romania, primul semestru al anului 2009 s-a manifestat printr-o scadere destul de abrupta a pietei solutiilor si a serviciilor software (estimata la 20%)”, spune Cezar Cursaru, CEO Gecad Net.

Companii importante din sectorul privat din Romania si-au vazut bugetele taiate la jumatate si, desi cheltuielile pentru tehnologia informatiei din sectorul public au ramas relativ constante, s-a putut observa o crestere acerba a competitiei in acest sector.

Marile firme producatoare de software din Romania au reactionat extrem de inteligent orientandu-si eforturile, pe de-o parte, catre atragerea de fonduri europene pentru implementarea unor ample proiecte locale si, pe de alta parte, catre exportul propriilor solutii software, atingand fie piete emergente, precum cele ale tarilor din nordul Africii, fie piete mature precum cele ale Comunitatii Europene sau a Statelor Unite.

“Din pacate, companiile multinationale nu au manifestat aceeasi inteligenta in Romania ca si marii producatorii autohtoni de software, reactionand extrem de «managerial» la presiunile crizei economico-financiare, punand o presiune absurda pe propria forta de vanzari, ceea ce a stimulat un comportament de tip «pradator» la client si, ca atare, la antagonizarea si alienarea clientilor si a relatiilor personale si organizationale construite cu truda intr-un rastimp relativ indelungat”, continua el.

“Imi este foarte intiparita in memorie discutia purtata cu un director IT al unei foarte importante banci din Romania care imi povestea cum, exasperat de comportamentul extrem de agresiv al unui reprezentant de vanzari al unei foarte importante multinationale din Romania, a decis sa intrerupa orice relatie cu sucursala locala, initiind demersuri de achizitie globala a licentelor software care, altfel, ar fi fost achizitionate local”.
Per total, piata de software manifesta usoare semne de revenire (cel putin in segmental SMB)

Intrebat cum s-au schimbat perspectivele si atitudinile clientilor in perioada recesiunii, Cezar Cursaru spune ca isi aminteste de o conversatie purtata cu un director de marketing al unei foarte importante banci din Romania.

“La sfarsitul unei prezentari in care ii povesteam ce anume putem face pentru el (segmentari comportamentale ale clientilor, determinarea statistica a propensiunii acestora de a cumpara mai mult sau altceva, identificarea clientilor ce manifestau tendinte de a parasi banca, tintirea acestor cu ajutorul unor campanii de marketing extrem de focusate) directorul de marketing mi-a spus ca totul este foarte frumos si bine dar sa-i spun eu de ce ar misca el un deget in conditiile in care vindea de rupea – orice produs ar fi scos in piata”.

“Este foarte adevarat, atunci cand totul merge bine, reactia clientilor este aceea de a naviga cu veselie pe valul cresterii economice, fara sa doreasca sa faca vreo schimbare”, puncteaza Cursaru.

Realitatea este insa ca valul cresterii economice va trece intotdeauna deoarece economia functioneaza in cicluri. Tocmai cand iti merge foarte bine este bine sa initiezi schimbarile care te fac mai peformant, mai competitiv, mai pregatit sa infrunti valul de recesiune care, cu siguranta, va urma. Pentru ca doar atunci cand iti merge bine iti poti permite luxul necesar sa faci acest lucru. In vremuri de recesiune este extrem de greu sa mai gasesti finantare pentru toate cate nu le-ai facut in perioada de crestere economica, mai spune Cursaru.

“Imediat dupa declansarea crizei economice financiare, am primit un apel din partea directorului de marketing pentru relansarea discutiilor. Din pacate, a fost prea tarziu pentru el deoarece acelui director nu i s-a mai reinnoit mandatul, fiind nevoit sa se repatrieze. In perioada de crestere economica am intalnit, deopotriva, si celalalt tip de comportament extrem – directori IT care cumparau cu foarte mare usurinta si exuberanta din bugete extrem de generoase”.

Clientii isi constientizeaza si articuleaza mult mai bine nevoile decat in trecut (nevoi care sunt acum mult mai acute si mai evidente).

Angajatii si-au schimbat si ei in mod radical comportamentul; de la pretentii deseori absurde, cand pentru un post entry level pe IT se cereau 1.000 de euro/luna la o perioada in care acestia nu mai “sar” dintr-o companie intr-alta si nu mai au pretentii atat de ridicate.

“Munca nu mai este atat de distractiva si de motivanta ca in trecut pentru ca, de mult prea multe ori, esalonul de management isi transfera intr-un mod extrem de «managerial» presiunile corporative asupra angajatilor din prima linie, acuzandu-i si invinuindu-i imediat de rezultatele slabe (datorate in mod clar unor circumstante economice cu care esalonul de management ar trebui, de fapt, sa lupte in mod nemijlocit), chiar daca acestia au obtinut in trecut, an de an, rezultate exceptionale”, conchide Cezar Cursaru.

Per total, piata de software manifesta usoare semne de revenire (cel putin in segmental SMB), ceea ce indica faptul ca groapa de potential a fost atinsa in anul 2012. Pentru anii 2014 – 2015 Gecad Net are credinta si speranta unei cresteri anuale de cel putin 10% din liniile de afaceri existente.

Daca ar fi sa modifice un singur lucru la piata de software din Romania, Cezar Cursaru ar impune obligativitatea auditarii fiecarei implementari in parte, de catre organizatii independente acreditate in acest sens, care sa ia caietul cu cerintele functionale si de performanta ale proiectului si sa le compare cu cele reiesite in urma auditarii efective.

De asemenea, s-ar putea calcula un scor de succes pentru fiecare implementare in parte dar si publicarea unei liste exhaustive a tuturor implementarilor efectuate.

Senior Software: La nivelul pietei interne, anul curent pare similar cu 2012, nu sunt semne clare de revenire


Senior Software, companie cu venituri de 1,6 mil. euro in 2012, puncteaza trei lucruri pozitive din ultimii cinci ani - disparitia furnizorilor de solutii software fara valoare adaugata reala pentru client, cresterea interesului pentru produsele software romanesti, in detrimentul celor internationale si reorientarea catre export, determinata de restrangerea pietei interne.

Pe de alta parte, Iuliana Doche, marketing specialist al companiei, spune ca numarul proiectelor s-a redus in criza, valoarea acestora a scazut si multe proiecte au fost amanate deoarece fondurile europene nu au fost absorbite.

Ca inovatii importante introduse de la inceputul crizei, Iuliana Doche puncteaza aparitia ofertelor de tip Software as a Service – SaaS, ce permit companiilor sa se bucure de avantajele unei aplicatii software complexe fara sa se suprasolicite din punct de vedere al infrastructurii IT.

Alte doua noutati din domeniul software sunt reprezentate de orientarea pietei catre echipamentele mobile de tip smartphone & tableta si democratizarea accesului la baze mari de date prin instrumente de tip "in-memory analytics", care reduc considerabil timpii de raspuns la interogari.

In ceea ce priveste anul 2013, semnalele sunt mixte, osciland intre etern asteptatele fonduri europene si companiile hotarate sa implementeze indiferent de acest ajutor extern.

“La nivelul pietei interne, anul curent pare similar cu 2012, cel putin pana in acest moment, iar semne clare de revenire nu sunt”, spune directorul Senior Software, contrazicand oficialul Totalsoft.

Pentru 2014-2015 sperantele sunt legate in continuare de gradul de absorbtie al fondurilor europene, care pot face diferenta intre o evolutie minora a pietei si o crestere semnificativa a acesteia. Pe de alta parte, Senior Software a inceput o serie de implementari pe piata externa - in tari precum Italia, UK, Bulgaria - si se bazeaza pe export drept o sursa importanta de crestere.

Zitec: Clientii incep sa fie mai priceputi si mai atenti in selectionarea partenerilor


Zitec, unul dintre principalii producatori locali de aplicatii online, cu afaceri de 1,4 mil. euro in 2012, remarca o imbunatatire vizibila a priceperii cu care clientii selecteaza produsele si firmele de software, lucru ce separa firmele care ofera servicii si produse de calitate de restul.

De asemenea, sunt din ce in ce mai multe start-up-uri romanesti care dovedesc ca au ceva de spus, atat in tara cat si pe piete straine.

“De asemenea cred ca fenomenul de migrare a specialistilor in IT in strainatate a ajuns in cote ceva mai normale. Ca aspect negativ, cred ca am schimbat exodul de materie cenusie cu deschiderea de divizii ale firmelor straine ce nu lasa nici un avantaj sustenabil IT-ului romanesc, desi, recunosc, ajuta in formarea de profesionisti”, spune Alexandru Lapusan, CEL Zitec.

In ceea ce priveste inovatiile, si el pune accent pe cloud computing.

“Desi fenomenul cloud-computing a aparut cu mai mult de 5 ani in urma, cred ca ultimii 5 ani au dus aceasta inovatie intr-o zona deja de maturitate si normalitate la nivelul pietei. Evident ca nu pot sa nu mentionez dispozitivele mobile, prin aparitia si adoptarea foarte rapida a smartphone-urilor si tabletelor, au schimbat modul de consum al informatiei, ne-au facut mai eficienti si ne ofera mai mult divertisment, mereu la indemana. Nu in ultimul rand cred ca in ultimii 5 ani, integrarea platformelor sociale cu diverse tipuri de aplicatii ne-a permis sa accesam datele si in functie de preferintele prietenilor nostri, facandu-le mult mai relevante”, spune Lapusan.

Cu trecerea timpului si cu derularea mai multor proiecte in IT, clientii incep sa fie mai priceputi si mai atenti in selectionarea partenerilor. Este mai usor sa convingi un client in ziua de azi ca oferta cea mai ieftina nu este de fapt cea mai buna, ca software-ul nu este o cutie pe un raft.

Clientii au devenit prin urmare mai exigenti, ceea ce din fericire pune presiune pe firme de IT sa se imbunatateasca, sau sa dispara, este de parere managerul companiei romanesti, cu investitii internationale.

Din perspectiva unui angajator, Alexandru Lapusan spune ca este in concurenta directa, umar la umar, cu firme straine ce isi permit sa plateasca de multe ori mai bine decat ei, insa au reusit ca in ultimii cinci ani sa reduca fluctuatia de personal la 8-10% pe an.

Totusi, “Cea mai mare provocare este sa gasim noi colegi, bine pregatiti si compatibili cu echipa si standardele noastre. Avem un departament de HR foarte bun, derulam programe de internship si cautam proiecte interesante - asa reusim sa crestem echipa fara sa scadem nivelul de calitate.

Au existat si probleme induse de intarzierile platilor din partea clientilor, dar am reusit sa le depasim”, mai spune CEO-ul companiei. Compania are in prezent 80 de oameni.

Daca ar putea modifica un lucru ce are legatura cu piata de servicii software din Romania, seful Zitec spune ca ar sprijini cat mai multe firme romanesti sa realizeze si comercializeze produse software proprii, atat in tara cat si in strainatate, prin programe de finantare si suport cuplate cu descurajarea folosirii programatorilor romani in filiale ce se ocupa doar de dezvoltare, fara ca produsele si profitul generat sa ramana in tara.

Entersoft Romania: angajatii nu se mai multumesc cu salariul si isi doresc pachete financiare care sa includa bonusuri


Entersoft Romania, companie ce isi propune venituri de 0,7 mil. euro in 2013, subliniaza trei lucruri pozitive – procesul de selectie este mai elaborat atunci cand companiile decid sa cumpere software, companiile au devenit mai constiente ca solutiile de business le ajuta sa treaca prin aceasta perioada mai dificila si au inceput sa isi diversifice investitiile in software si, in al treilea rand, selectia furnizorului este mult mai atenta si conteaza foarte mult recomandarile din partea altor clienti.

“Sunt cateva aspecte ce pot fi mentionate la capitolul influente negative ale crizei. Criza a facut ca proiectele sa fie mai putine pentru ca in general companiile sunt mai atente cu cheltuielile. Dar si schimbarile politico-administrative din ultimii ani au afectat industria de software. Statul a stopat foarte multe proiecte, multi dintre clientii nostri desfasoara activitati cu statul, iar daca acesta nu plateste atunci nici clientii nostri nu au bani. Automat acest lucru se traduce in mai putine proiecte pentru firmele de software care nu vand direct catre stat. In al treilea rand, ne confruntam cu o lipsa acuta a consultantilor buni. Piata IT a crescut, cererea de resursa umana este mare, salariile sunt mari, dar oamenii au experienta putina”, considera Cristi Cozic, country manager la Entersoft Romania.

Si el subliniaza ca tehnologiile in cloud au inceput sa fie acceptate si folosite si in Romania, insa poate cel mai bine se misca segmentul aplicatiilor mobile de business.

In ceea ce priveste angajatii, acestia cauta companii mai mari care sa le dea siguranta locului de munca.

“Astfel, se pune foarte mare accent pe cultura organizationala si procedurile din cadrul companiei. Multi nu se mai multumesc cu salariul si isi doresc ca angajatorul sa le propuna pachete financiare care sa includa bonusuri de performanta, masina, abonamente la sali de fitness, asigurari medicale etc. Multi insa doresc in acelasi timp flexibilitate din partea companiei, libertate de miscare, de evolutie si firma sa fie cat mai organizata, nu neparat cu foarte multe proceduri interne, ci fiecare sa stie ce are de facut si care sunt obiectivele pe care le are de indeplinit”, subliniaza managerul Entersoft Romania.

Din perspectiva angajatorului, cerintele sunt un pic diferite.

“Cum clientii Entersoft sunt comapanii destul de mari si cerintele lor sunt din ce in ce mai personalizate, este clar faptul ca si pretentile noastre au crescut in ceea ce priveste tipul de angajat pe care il dorim in echipa. Cautam oameni cu experinta in industria software dar care sa aiba totodata bune abilitati de comunicare, project management, tehnice, sa se adapteze rapid la modul de lucru si de raportare ale organizatiei si sa fie dispus la calatorii atat in Romania cat si in afara tarii”.

Din perspectiva unei companii care dezvolta aplicatii pentru mediul de afaceri, Crisi Cozic spune ca anul 2013 este mai bun decat cel precedent, fiind mai multe cereri de oferte. Clientii existenti par mai dispusi ca in alti ani sa investeasca in alte module fata de proiectul initial, “ceea ce ne face sa credem ca in 2014 oportunitatile vor fi mai mari”.

Care consideri ca sunt lucrurile pozitive pe care le-a adus criza economica in ecosistemul software din Romania? Dar lucrurile negative? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri