Acordul s-a aflat in vigoare incepand din 2007 si pana la sfarsitul lunii august, cand NASA a ales sa nu-l mai prelungeasca, a declarat un purtator de cuvant al Pentagonului pentru cotidianul american Wall Street Journal.

Motivul ar putea fi folosirea combustibilului la pret redus in alte scopuri decat cele prevazute in intelegerea dintre Google si NASA. Intelegerea prevedea folosirea discountului doar pentru zboruri aprobate de autoritati.

"Inregistrarile de la Administratia Aeronautica Federala sugereaza ca cele mai multe zboruri efectuate de flota de avioane a sefilor Google au fost in alte scopuri decat cele convenite cu NASA", scrie WSJ.

Decizia de a nu prelungi privilegiul acordat Google vine dupa discutii in acest an intre Pentagon si NASA referitor la posibilitatea ca fondatorii Google, Larry Page si Sergey Brin, sa fi incalcat termenii acordului, folosind combustibilul pentru zboruri neaprobate, arata o scrisoare transmisa de Pentagon senatorului Charles Grassley si publicata de acesta.

Grassley a anuntat ca va cere un audit privind derularea acordului, insa un oficial al NASA a afirmat ca se fac deja verificari.

Google a obtinut combustibil ieftin penrtru a efectua zboruri de cercetare stiintifica si de transport pentru NASA, intre care folosirea unui avion de antrenament pentru masuratori legate de gazele cu efect de sera si stratul de ozon.

NASA are un centru de cercetare la Aeroportul Federal Moffett, fosta baza a Marinei, situat la cativa kilometri de sediul Google din Mountain View, California. Desi Moffett este inchis de obicei pentru zborurile civile, compania privata H211 - care opereaza avioanele fondatorilor Google si presedintelui companiei, Eric Schmidt - a primit permisiunea sa foloseasca aeroportul pentru 1,3 milioane de dolari pe an. Recent, flota H211 includea sapte avioane si doua elicoptere.

Citeste si:

"H211 a cumparat singurul tip de combustibil disponibil la aeroportul Moffett", a declarat un director al companiei, Kenneth Ambrose. Incluzand sumele platite pentru utilizarea aeroportului si zborurile de cercetare, NASA si contribuabilii americani au un beneficiu anual de 2 milioane de dolari din relatia cu Google, a spus Ambrose.

In total, H211 a cumparat la Moffett 2,3 milioane de galoane (1 galon - 3,79 litri) de combustibil incepand cu prima parte a anului 2009 la un pret mediu de 3,19 dolari pe galon, arata documente ale Pentagonului vazute de Wall Street Journal.

Pretul mediu platit de alte companii care detin aeronave proprii s-a situat in perioada respectiva la 4,35 dolari pe galon, a declarat Fred Fitts, directorul Corporate Aircraft Association, organizatie care reuneste departamantele responsabile de avioane de la 1.600 de companii americane.

Principalele aeronave ale flotei Google - un Boeing 767, un Boeing 757 si patru Gulfstream V - au efectuat 710 zboruri de pe aeroportul Moffett incepand din 2007. Cele mai frecvente destinatii au fost Los Angeles si New York, dar au avut loc si 20 de zboruri catre insula Tortola din Caraibe, 17 catre Hawaii, 16 catre Nantucket si 15 catre Tahiti.

Pana anul trecut, Google a efectuat 155 zboruri pentru NASA, dintre care 144 cu avionul de antrenament Alpha, care are un consum redus fata de avioanele mari, potrivit agentiei americane.

Trei dintre aeronavele Google, inclusiv Boeing 767, au zburat in iulie de pe aeroportul Moffett catre Croatia, inainte de nunta cumnatului lui Larry Page. Page a participat la nunta, organizata intr-un oras de pe coasta Marii Adriatice.

H211 a cumparat peste 24.000 de galoane de combustibil la Moffett chiar inainte de plecarea in Croatia, la 3,33 dolari pe galon, cu cel putin 1,1 dolari mai putin decat pretul din regiune.