Inovatia in intreprinderile din Romania a inregistrat un declin in perioada 2010-2012, comparativ cu 2008-2010, astfel ca doar 4 din 10 firme mari si 2 din 10 firme mici si mijlocii au implementat un produs, un proces, o metoda de organizare sau de marketing noi sau imbunatatite semnificativ.

Totodata, ponderea intreprinderilor fara nicio inovatie a crescut cu 10,1 puncte procentuale, conform rezultatelor provizorii ale cercetarii statistice privind inovatia in industrie si servicii, relateaza Mediafax.
"Rezultatele provizorii ale cercetarii statistice privind inovatia arata ca, in perioada 2010-2012, in randul intreprinderilor din mediul de afaceri ponderea intreprinderilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau imbunatatite semnificativ a fost de 20,7%, in scadere cu 10,1 puncte procentuale fata de perioada 2008-2010. Din randul acestora, 14,4% au fost intreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing in timp ce, 1,9% au fost intreprinderi care au introdus sau implementat numai produse si/sau procese noi sau imbunatatite semnificativ. O pondere de 4,4% din intreprinderi au introdus atat produse si/sau procese noi cat si metode de organizare si/sau de marketing noi sau imbunatatite semnificativ", arata Institutul National de Statistica (INS), intr-un comunicat.
In perioada 2010-2012, fata de perioada anterioara analizata, 2008-2010, ponderea inovatorilor a scazut la toate cele trei categorii de inovatori. Astfel, daca in perioada 2008-2010 ponderea intreprinderilor cu produse si/sau procese inovatoare a fost de 4,3%, in perioada 2010-2012 s-a inregistrat o scadere cu 2,4 puncte procentuale. De asemenea, ponderea intreprinderilor care au implementat metode de organizare si/sau de marketing noi sau semnificativ imbunatatite a scazut cu 2,1% puncte procentuale. Ponderea acelor inovatori care au introdus atat produse si/sau procese cat si metode de organizare si/sau de marketing a inregistrat o scadere cu 5,6 puncte procentuale.
Intreprinderile mari, cu peste 250 salariati si peste, au fost in intervalul analizat mai inovatoare decat intreprinderile mici si mijlocii, cu 10-249 salariati. Din numarul intreprinderilor mari, 40,1% au fost inovatoare, in timp ce din randul intreprinderilor mici si mijlocii numai 19,8% au fost inovatoare. Fata de perioada anterioara 2008-2010, ponderea intreprinderilor inovatoare mari a inregistrat o scadere cu 16,3 puncte procentuale, de la 56,4% in 2008-2010 la 40,1% in 2010-2012. Aceeasi tendinta de scadere s-a manifestat si in randul intreprinderilor mici si mijlocii, cand in perioada 2008-2010 de la o pondere de 29,7% IMM-uri inovatoare s-a ajuns la o pondere de numai 19,8%, inregistrandu-se o scadere cu 9,9 puncte procentuale.
Ambele sectoare economice (industrie si servicii) au inregistrat o scadere a potentialului inovator al intreprinderilor. In sectorul industriei s-a inregistrat o scadere cu 7,7 puncte procentuale, de la 30,1% in perioada 2008-2010 la 22,4% in perioada 2010-2012. In sectorul serviciilor, scaderea este aproape dubla, cu 12,9 puncte procentuale, de la 31,7% in perioada 2008-2010 la 18,8% in perioada 2010-2012.
Intreprinderile romanesti nu coopereaza indeajuns, noteaza Statistica. Astfel, numai 7,4% din numarul intreprinderilor inovatoare au cooperat in vederea realizarii de produse sau procese noi sau imbunatatite semnificativ. Cooperarea este mai activa in randul intreprinderilor inovatoare din sectorul industriei, unde s-a inregistrat o pondere de 9,1%, spre deosebire de sectorul serviciilor unde ponderea intreprinderilor care au cooperat in perioada 2010-2012 a fost de numai 5,1%.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri