Luand in considerare ca activitatea de cautare reprezinta principalul domeniu de actiune din mediul online, faptul ca cei mai multi dintre utilizatorii de internet se multumesc sa se limiteze la un singur motor de cautare apare ca o reala ciudatenie. Pentru ca exista foarte putine studii care sa sustina superioritatea rezultatelor oferite de Google fata de competitorii sai, acestia din urma persevereaza in a-i determina pe consumatori sa incerce si alte variante.

Un lucru este cert insa: acest obicei va fi unul foarte greu de schimbat. Oricine poate apela oricand la un alt motor de cautare, insa pentru cei mai multi paginile web se deschid cu Google, chiar si celor care ii tasteaza numele de fiecare data, le-a intrat in obisnuita.

Google si-a castigat numerosi admiratori datorita, in primul rand simplitatii si pagini ordonate pe care a pus-o la dispozitia internautilor.

Eforturile intreprinse de gigantul IT pentru a-si intari relatia cu utilizatorii de Internet, materializate in servicii precum Gmail sau Google Earth au fost rasplatite, asa cum arata dividendele. In acelasi timp, diferitele parteneriate incheiate cu ISP-uri, portaluri sau comunitati virtuale cimenteaza brandul in mintea consumatorilor.

Google apare ca un pioner al industriei si reuseste in mod exceptional sa se creioneze ca un inovator, ipoteze care ar putea fi cu usurinta supuse dezbaterii, insa nu si in mintea utilizatorilor sai.

Specialistii sunt de parere ca rivalii gigantului IT ar trebui sa se concentreze mai putin pe surclasarea Google, ci mai degraba pe reducerea imensei diferente existente in acest moment intre ei, prin folosirea unor instrumente care sa creeze o altfel de experienta, una mai buna.

Citeste si:

“Brandul Google este omniprezent, iar oamenii parca refuza sa asculte mesajele legate de alternativele de cautare pe care le au. Este foarte greu sa razbati prin nebunia care inconjoara Google, mai ales in media”, sustine Jim Lanzone, directorul executiv al motorului Ask.

N-ar trebui sa fie vorba de o campanie anti-Google. Oamenii sunt atasati in mod irational de acest brand, insa adevarata problema o reprezinta faptul ca acestia nu cauta si alte alternative, in contextul in care exista numeroase studii care dezvaluie nemultumirea consumatorilor fata de activitatea de cautare.

Majoritatea utilizatorilor care nu obtin rezultatele asteptate au tendinta sa creada ca ei sunt vinovati de acest lucru si ca ar fi trebuit sa foloseasca un cuvant mai potrivit pentru situatia respectiva. Realitatea este ca nu exista niciun motor de cautare perfect, fiecare are defectele sale.

O solutie ar putea fi motoarele de cautare care sa stranga rezultatele de la mai multe astfel de site-uri. Un exemplu in acest sens este reprezentat de WebFetch, inventia celor de la InfoSpace, companie care furnizeaza de cativa ani serviciul de cautare unor nume mari precum The Guardian, EMAP, London Stock Exchange si Pipex. WebFetch, prima incursiune a InfoSpace pe piata consumatorilor individuali, reuneste rezultatele de la cele mai cunoscute motoare de cautare, printre care Google, Ask, MSN si Yahoo. Obiectivul acestuia este insa limitat, sperand la doar 1 procent din piata britanica de profil. Mai trebuie mentionat ca, spre deosebire de Ask, WebFetch nu va investi in campanii publicitare.

La sfarsitul anului trecut, fondatorul renumitei enciclopedii online Wikipedia a initiat un proiect denumit “Search Wikia”, aflat la inceput de drum, prin care consumatorii decid cum sa prioritizeze rezultatele.

Miscarea de constientizare a utilizatorilor, de evidentiere a alternativelor de cautare disponibile, este inca destul de mica, insa primeste votul de incredere al celor mai principiali dintre noi.