De citiva ani, companiile au lansat produse sub brand propriu. Principalul motiv a fost comercializarea unor produse care sa aiba preturi adaptate la posibilitatile de cumparare ale celor mai multi dintre clienti. Asa au aparut calculatoare la preturi mai mici decit cele ale firmelor renumite. Daca la inceput au optat pentru computere, mai nou, companiile romanesti si-au diversificat gama de produse: monitoare, televizoare, DVD playere. Studiile IDC arata ca produsele romanesti au cota de piata semnificativa.

Oferta adaptata

Lansarea brandurilor proprii a inceput cu ani in urma. Primii pasi au fost facuti pentru PC-uri. Se poate spune ca diversificarea brandurilor de PC-uri a venit odata cu maturizarea pietei IT si definirea mai clara a segmentelor de piata. „Companiile care au sesizat la timp fragmentarea au trecut la construirea unui nume de configuratie pe fiecare dintre segmentele acoperite. Asa au aparut calculatoare pentru birou, pentru jocuri si multimedia ori statii grafice in piata locala“, spune Catalin Patrasescu, analist al pietei IT.

Calculatoarele romanesti, de fapt computere asamblate in Romania din componente de import, au aparut de peste zece ani. „Inca de la inceput, noi am asamblat si vindut calculatoare sub brand propriu. Piata romaneasca avea nevoie in 1994, cind s-a fondat compania, de un brand autohton, care sa ofere clientilor aceleasi performante ca si marcile straine, dar la preturi mai accesibile“, spune Dan Topala, vicepresedinte Flamingo Computers. Mai mult, cererea a generat o crestere semnificativa a numarului de calculatoare asamblate in Romania. „Anul trecut, s-au asamblat in Romania aproximativ 150.000 de calculatoare, iar pentru acest an se tinde spre 200.000 de computere asamblate“, spune Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatii.

Practica generalizata

In prezent, aproape toti marii retaileri din zona IT promoveaza branduri proprii. Flamingo a crescut, printre altele, Coralul si Diablo, Ultra Pro a adus Ultra, in vreme ce Altex a lansat gama Davio. Aceste produse se regasesc in studiile IDC si au cota de piata apropiata de cea a marilor companii internationale. Astfel, conform studiului IDC pentru trimestrul al treilea al acestui an, in topul vendorilor de PC-uri pentru aceasta perioada conduce HP, cu 16,3% dintre unitatile vindute, apoi Lenovo - 11%, iar pe locurile urmatoare se situeaza companiile autohtone: Flamingo - 10,7%, K-Tech - 8,7% si Complet Electro Serv (companie care apartine grupului Altex) - 8,3%. Interesant este ca, impreuna, cele trei companii autohtone depasesc procentele celor doi mari competitori din strainatate. Mai mult, unii dintre producatorii locali afirma ca, pe piata consumatorilor casnici, produsele lor ar sta mult mai bine. „Sistemele produse de noi au obtinut, la numai un an de la lansarea lor, o cota de 34% din piata de retail de calculatoare, cu un numar de peste 30.000 de unitati vindute numai in primul semestru al anului“, spune Costin Soare, sales & marketing manager IT&C Altex.

Factorul pret

Dincolo de adaptarea ofertei la cerintele pietei, un factor decisiv in alegerea unui brand local este pretul. „Daca ne referim la PC-uri, produsele vindute sub brand local au preturi mult mai accesibile decit cele distribuite sub branduri internationale. Majoritatea celorlalte produse se vind sub brand international, si preturile sint asemanatoare cu preturile din spatiul UE“, spune Petrut Mazarine, PR manager Ultra Pro. La sisteme, diferenta de pret este de peste 20%. Astfel, un calculator cu un procesor Intel Celeron la 2,6 GHz, HDD de 80GB si memorie de 256 DDRam, vindut sub un brand autohton, costa cu aproximativ patru milioane mai putin decit unul produs de o firma straina. O parte din diferenta de pret se poate explica prin calitatea perifericelor. La monitoarele CRT, diferenta poate sa depaseasca 25%.

Citeste si:

Preturi explicate

Marii producatori de computere sustin ca preturile produselor lor sint mai mari din cauza mai multor factori, precum tehnologia inovatoare pe care marile branduri din industrie o incorporeaza in produsele lor, design-ul produselor sau livrarea PC-urilor sau notebook-urilor impreuna cu un set de instrumente care faciliteaza utilizarea produsului. „Nu in ultimul rind, am mentiona valoarea brandului, care reprezinta o garantie a fiabilitatii si calitatii produsului.

Este vorba despre brandurile ThinkPad si ThinkCenter, preluate odata cu divizia de PC-uri a IBM, dar si renumele brandului Lenovo, cel mai mare producator de PC-uri de pe piata chineza“, spune Diana Munteanu, channel manager Lenovo Romania. Reprezentantii HP afirma ca produsele marilor companii si brandurile autohtone se adreseaza unor segmente de piata diferite. „In cazul HP, este vorba despre costul aferent stabilitatii unei platforme sau despre existenta diversilor agenti de monitorizare si management.

Ar mai fi procedurile de selectionare si validare a componentelor folosite, certificarea compatibilitatii cu diverse sisteme de operare, facilitatile carcasei. In cazul unui utilizator individual, toate acestea pot parea inutile, dar pentru un administrator al unei retele, ele devin o sursa importanta de economii in timp“, spune Razvan Mosoiu, country PSG/SPO manager HP Romania.

Televizoare romanesti cu nume straine

Marii retaileri au lansat si branduri de produse electronice proprii. Astfel, Flamingo a lansat Ivory, iar Altex a mizat pe Teletech. Televizoarele autohtone sar in ochi in primul rind prin preturi. Asamblate local, acestea se vind in unele cazuri la jumatate de pret fata de produsele concurentei. Astfel, un televizor cu diagonala de 37 cm, asamblat in Romania, costa 2.999.900, in vreme ce unul al unui producator strain ajunge la peste 3.990.000. Producatorii spun ca nu exista diferente calitative. „Avind in componenta aceleasi subansamble ca si produsele marcilor multinationale, calitatea produselor se situeaza la acelasi nivel“, spune Dan Topala.

Analistii spun insa ca nu numai pretul sau calitatea conteaza in optiunile cumparatorilor. „Pentru produsele electronice, lucrurile stau putin diferit, in sensul in care, aici, construirea numelor proprii vine sa speculeze doua directii: sensibilitatea fata de pret a utilizatorilor, fapt ce duce la construirea unor oferte de pret accesibile in zona produselor de masa, iar a doua directie este data de localizarea produselor. Localizarea produselor se refera la oferirea unui suport in limba romana“, spune Catalin Patrasescu.