Wall-Street: Care este stadiul pocesului celor de la Deutsche Telekom de a intra pe piata romaneasca prin achizitia unui business din Romania?

Imi este foarte greu sa comentez acest lucru, insa stiu ca sunt detul de multe speculatii in acest sens. Am citit si eu in presa romaneasca despre acest lucru, dar aceste articole care vorbesc despre aceasta posibiltate se bazeaza pe o presupunere pe care se cladeste logica argumentarii. Pe baza acestor presupuneri logica este corecta, insa presupunerea, in fond, este gresita.

Wall-Street: Sunt germanii cu ochii pe piata autohtona? O studiaza?

Da. Noi studiem piata din Romania. Eu sunt reprezentantul Deutsche Telekom si Magyar Telekom in Romania si pot spune ca prospectam piata.

Wall-Street: In uma cu doua luni oficialii Magyar Telekom apreciau ca intentioneaza sa fie prezenti pana la sfarsitul lui 2006 pe toate segmentele de comunicatii din Romania. Care este urmatorul pas al Magyar Telekom in acest sens?

Afirmatia respectiva a presedintelul Magyar Telekom se referea la urmatorul lucru: In acel moment eram prezenti exclusiv in domeniul wholesale. In luna martie am intrat prin Eufonika si in domeniul de retail atat pentru clientii de business cat si cei din rezidential.

Wall-Street: Care este istoricul firmei Combridge, cum a inceput afacerea pe care o conduceti?

In 2002 a luat nastere Combridge ca un SRL in Romania, fiind infiintata de grupul Magyar Telekom. Intentia era in acea perioada de a beneficia de pozitia Magyar Telekom in piata. Am observat atunci ca exista un numar foarte mare de clienti interesati de conexiune inernationala, iar noi am venit in intampinarea acestei cereri prin infiintarea acestei companii. Dupa primul an de activitate am constatat ca am subestimat capacitatile cu care am pornit la drum. Am facut deja imbunatatiri, incepand constructii de fibra pentru a face fata solicitarilor destul de mari. Dupa trei ani am ajuns sa avem si o ruta de tranzit catre Bulgaria. Anul trecut a fost realiazat planul de afaceri pentru a incepe activitatile in segmentul de retail si iata ca anul acesta am si lansat serviciul de telefonie Eufonika. In acest moment ne orientam si spre alte servicii pe care sa le adaugam in portofoliu.

Wall-Street: Cum a fost inceputul activitatii dvs. profesionale si care au fost motivatiile pentru care ati ales industria telecom?

A fost o intamplare. Eram in timpul studiilor universitare si aveam nevoie sa-mi platesc cea de-a doua facultate de la Budapesta. Intamplarea m-a dus la un prieten care lucra in telecomunicatii in cadrul unei firme proaspat infiintate. Am studiat in Cluj apoi am plecat capitala Ungariei unde am inceput cursurile Facultatii de Stiinte Economice din Budapesta. Totodata, am obtinut si un MBA in cadrul University of New York, Buffalo. Desi ca profesie eram inginer constructor am ajuns in cele din urma sa lucrez in industria telecom.

Wall-Street: Deci aveti o experienta in telecom de peste 12 ani. Imi puteti spune care sunt calitatile unui specialist in telecomunicatii. Ce trebuie sa faca un tanar pentru a fi bun in acest domeniu?

Citeste si:

Eu cred ca trebuie sa fie foarte dinamica deoarece indutria in sine este de asa natura. Trebuie sa ai calitatea de a invata foarte repede lucruri noi. Totodata, apreciez ca este foarte important sa ai un mod de gandire specific, insa nu cred ca este necesar sa fii inginer in telecomunicatii pentru a face fata acestei industrii.

Wall-Street: Unde va vedeti peste 5 ani si asteptati sa se dezvolte companiile Combridge si Magyar Telekom in aceasta perioada de timp?

Foarte probabil ma vad lucrand la un alt proiect lansat intr-o tara straina de grupul nostru. Acesta este procesul nostru de dezvoltare: lansam un poiect, apoi lasi oamenii locali sa continuie afacerea. Peste 5 ani vad Cobmridge ca un operator alternativ intre primii cinci operatori din Romania. In ceea ce priveste Magyar Telekom ma astept sa ajunga cel mai important operator regional.

Wall-Street: Cunoasteti foarte bine atat piata de telecom romaneasca cat si pe cea din Ungaria. Va rog sa faceti o scurta comparatie intre aceste doua piete.

Piata din Romania este ca marime de doua ori mai mare decat cea ungara. Astfel, potentialul pietei din Romania este mai mare. Insa, dat fiind faptul ca PIB-ul Romaniei este sub nivelul celui din Ungaria, vorbim despre un avantaj pentru piata maghiara. In urma cu trei-patru ani ca volum cele doua piete erau relativ egale, insa acum Romania are avantajul celul venit din urma. Eu cred ca volumul businessului din comunicatii l-a depasit deja pe cel din Ungaria si inca mai este loc de crestere.

Wall-Street: Care sunt diferentele de profil ale consumatorilor de produse si servicii de telecomunicatii din cele tari?

In ceea ce priveste consumatorii, acestia sunt foarte diferiti. Diferenta probabil rezida si din societatea vazuta in ansamblu. Societatea romaneasca are in componenta un numar de consumatori care sunt foarte bogati si care isi permit sa achizitioneze orice si care au un potential foarte ridicat. In acelasi timp, exista in Romania o categorie de consumatori foarte sensibila la pret. Pot afirma ca romanii au un grad de sensibilitate la pret superior consumatorilor din Ungaria.

Wall-Street: Ati investit foarte mult in publictate si v-ati fixat ca obiectiv sa ajungeti al patrulea brand din telecomul romanesc. Care sunt canalele de comunicare pe care le preferati?

Acesta ramane scopul nostru in materie de comunciare. Am lansat si promovat aproape in cele mei importante posturi TV. De curand, am intrat pe radio si pe presa scrisa, dar fara sa insistam pe aceste canale. Ne concentram pe publicitatea TV pentru o eficienta maxima, iar specialistii din domeniu apreciaza ca televiziunea ramane cel mai bun canal de comunicare. Daca ne uitam la numarul ziarelor acestea sunt foarte putine care au un tiraj foarte mare.