Proiectul unei noi legi a sanatatii a fost lansat in dezbatere publica la inceputul lui iulie. Premierul Victor Ponta a precizat la mijlocul lunii curente ca Guvernul va adopta proiectul noii legi a sanatatii, act normativ ce va fi aprobat si de Parlament in septembrie sau cel tarziu in octombrie. In prezent, sistemul sanitar din Romania este reglementat prin Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Wall-Street.ro: Care credeti ca a fost cel mai mare „defect” al proiectului de lege lansat in decembrie 2011 si retras in ianuarie 2012 - a fost vorba despre schimbarile propuse in sine sau despre modul in care acestea au fost comunicate? Au fost, deci, probleme legate de forma si nu de fond?

Roxana Tanase: Criticile aduse au vizat, in principal, o defectuoasa organizare a relatiilor intre asigurati si casele private de asigurari, lipsa unor sanctiuni clare pentru asiguratorii care incalca legea, faptul ca nu este stabilit si un pachet de servicii medicale de baza. In plus, importante discutii au generat posibilitarea intrarii pe piata a caselor de asigurari de sanatate private.

Discutiile care au urmat au, vizat pe de o parte, beneficiile pe care concurenta le va aduce in acest plan pentru asigurati, care vor beneficia de o imbunatatire a actului medical si, pe de alta parte, parerile formate in principal cu privire la faptul ca aceasta concurenta nu este una reala libera si benefica fiind, de fapt, o masca pentru un monopol al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS).

Trebuie mentionat ca proiectul de lege supus dezbaterii obstructioneaza aceasta competitie prin doua conditii: impunerea pentru casele de asigurari de sanatate privata a unui numar minim de asigurati in anii anteriori si a unei cifre de afaceri.

Legea nu prevede, in forma actula, ce vor contine pachetele de asigurari. In plus, in mod concret nu erau cunoscute la data propunerii proiectului spre dezbatere publica pretul serviciilor medicale incluse in pachetul de baza. Trebuia de asemenea urmarita posibilitatea practica a sustinerii acestor pachete de baza pe piata libera a consumabilelor si a medicamentelor. Riscul sesizat pentru pacienti era ca pachetul de baza sa acopere foarte putin din nevoi, restul serviciilor necesitand o plata serioasa, impovaratoare pentru pacient.

Discutii majore a generat si introducerea coplatii, adica acea contributie a asiguratului la sistemul de sanatate, incasata suplimentar fata de cea decontata din fondul national unic al asigurarilor de sanatate. Suma prevazuta drept coplata se va calcula procentual din valoarea serviciilor medicale prevazute in contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate. Problema generata de acest aspect a fost imposibilitatea acoperirii pachetului minim din banii de la buget, fapt impus de lege. Banul public trebuie sa fie gestionat de operatori privati in conditiile impunerii pachetelor suplimentare de asigurari in plus fata de pachetul de baza.

Asadar, nu cred ca aceste defecte puteau fi mascate de modalitatea de comunicare a proiectului avand in vedere ca obiectiile au fost facute de persoane abilitate, cu vaste cunostinte atat juridice cat si ale mediului medical.

Wall-Street.ro: Privind proiectul de lege lansat recent in dezbatere publica - cum il vedeti? Considerati ca reprezinta o formula mult imbunatatita fata de cea propusa in decembrie 2011?
[Vezi in documentul anexat proiectul de lege].

Roxana Tanase: Fundamentarea acestui nou proiect a avut in vedere Directiva 2010/84/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 decembrie 2010 de modificare, in ceea ce priveste farmacovigilenta, a Directivei 2001/83/CE de instituire a unui cod comunitar cu privire la medicamentele de uz uman, precum si dispozitiile Directivei 2010/53/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 iulie 2010 privind standardele de calitate si siguranta referitoare la organele umane destinate transplantului.

Actualul proiect supus dezbaterii publice incearca si vom vedea in ce masura reuseste sa elimine criticile aduse fostului proiect . Se incearca desfiintarea monopulului CNAS si instituirea autonomiei in conducerea si administrarea Fondului National de Asigurari Obligatorii de Sanatate. Se prevede ca asiguratii vor avea controlul utilizarii fondurilor de sanatate - aceasta in contextul garantarii faptului ca niciun cetatean nu va plati mai mult la fondul de asigurari.

In noul proiect de lege, pachetul de asigurari urmeaza asiguratul care va putea, de asemenea, sa incheie asigurari facultative. Asigurarile obligatorii de sanatate vor reprezenta sistemul principal de finantare a serviciilor de sanatate si vor exista asigurari obligatorii de sanatate care vor putea fi incheiate la o societate de asigurari sau la o societate mutuala de asigurari.

In ceea ce priveste reorganizarea spitalelor, acestea vor fi organizate in unitati nebugetare si vor avea libertatea sa faca angajari si sa ofere salarii in functie de competenta.

Analizand comparativ cele doua variante ale proiectului privind reforma in domeniul sanatatii, nu pot spune in mod cert care dintre acestea este varianta mai buna. Cele doua proiecte sunt in prezent doar „draft-uri" care vor suferi cu siguranta imbunatatiri si doar aplicarea lor practica va demonstra eficacitatea lor.

Wall-Street.ro: Noul proiect al legii prevede ca asiguratorul de malpraxis sa preia diferendul dintre pacient si unitatea medicala, fiind astfel obligat sa plateasca si despagubiri morale, nu doar materiale. Cum apreciati aceasta initiativa?

Citeste si:

Roxana Tanase: Proiectul noii legi a sanatatii, care a fost pus in dezbatere publica saptamanile trecute de Ministerul Sanatatii, impune incheierea de catre personalul medical al unor polite de asigurare pentru malpraxis. Proiectul citat stipuleaza ca asiguratorii vor trebui sa acopere si daunele morale rezultate din cazuri de malpraxis medical. Consider ca demersul este benefic avand in vedere consecinta actului medical defectuos asupra pacientului. Este extrem de importanta in analiza acestuia componenta morala a procesului si mai ales consecintele produse pacientului care vine la medic cu incredere sperand ca isi va gasi leacul pentru suferinta sa.

Din analiza situatiilor diverse de malpraxis constatam ca latura morala a prejudiciului produs este, poate, chiar mai importanta decat cea materiala ancoranta in concret care poate fi probata cu inscrisuri. Lezarea vine, pe de o parte, de la disconfortul pe care pacientul supus procedurii defectuoase trebuie sa il suporte in continuare pe tot restul vietii si care, este adevarat, este foarte greu de cuantificat .

Cu toate acestea, chemat sa analizeze fiecare caz in parte este judecatorul care apreciaza cu privire la aceste despagubiri. Este exclus astfel echivocul in stabilirea despagubirilor, iar asiguratorii ar trebui sa invete sa analizeze si astfel de cazuri atunci cand propun contracte.

Wall-Street.ro: Din discutiile avute cu clientii dvs. din sectorul de sanatate, care sunt cele mai mari ingrijorari/incertitudini exprimate cu privire la schimbarile propuse in proiectul de lege?

Roxana Tanase: Ingrijorarile clientilor nostri vin din incertitudinile create de tergiversarea adoptarii unei legislatii bine inchegate si unitare care sa asigure sprijinul necesar dezvoltarii fiecaruia participant la actul medical.

Wall-Street.ro: In opinia dvs., care sunt cele mai mari probleme ale actualei legislatii din domeniul sanitar? Cum vedeti imbunatatirea acestor puncte slabe pe viitor?

Roxana Tanase: Consideram ca principala problema cu care se confrunta sistemul de sanatate din Romania o reprezinta plata serviciilor medicale prin sistemul centralizat de asigurari sociale de stat. Este evidenta ineficacitatea sistemelor de colectare a banilor si de distributie a acestora pentru tot felul de criterii, fapt care genereaza ineficacitate si inechitate in toate sferele actului medical.

Proiectul nou de reforma a legii sanatatii incearca sa modifice aceasta chestiune prin acordarea posibilitatii societatilor private de a intra pe piata asigurarilor de sanatate care vor avea, evident, tot interesul sa organizeze pachete de servicii sanitare in interesul asiguratului.

Aceasta pe fondul unei diferentieri ale veniturilor asiguratilor, existentei mai multor categorii de asigurati care, prin actuala lege, vad realizate cerintele adresate serviciului de sanatate, pastrandu-se totodata componenta sociala prin instituirea pachetului minimal de servicii medicale impus de un stat civilizat european.

De aici urmeaza controlul sumelor distribuite si a prestatiilor medicale care vor fi reglementate prin cele doua carduri de sanatate national si european care, credem noi, vor facilita accesul la serviciile medicale si la medicamentele compensate.

O alta problema ar consta in instituirea unui sistem mai flexibil al lucrului cu medicul de familie, fapt care ar putea sa conduca la imbunatatirea chiar a starii de sanatate a populatiei prin aceea ca se va pune accent pe preventie mai mult decat pe vindecarea bolilor instalate deja. Consultatiile se vor putea solicita prin folosirea tehnicii actuale pentru a nu lega consultatia in mod obligatoriu de vizita la dispensar. In acest sens este importanta prescriptia medicala electronica.

Introducerea sistemului privat de asigurari de sanatate va duce evident la o majorare a retributiei medicilor, lucru care va conduce la o responsabilitate mai mare a acestora si va da posibilitatea existentei unui numar sporit de medici de familie. Acest fapt va genera o scadere a exodului medicilor in strainatate si va creste calitatea actului medical. Medicul trebuie facut sa presteze medicina in stil european si sa nu depinda de atentiile care sunt omniprezente la acest moment.

Roxana Tanase este avocat specializat in litigii comerciale, proceduri de insolventa, reorganizare si faliment judiciar in cadrul Olteanu si Asociatii.