Franța este al treilea investitor, al patrulea client și al nouălea furnizor al economiei românești, iar în cinci ani, comerțul dintre cele două țări a crescut cu 30,5%, de la 8,2 miliarde euro în 2017 la 10,7 miliarde euro anul trecut. Despre dinamismul relatiilor economice dintre România și Franța, dar și despre forumul de afaceri de la începutul lunii iulie, am discutat cu E.S. Laurence Auer, Ambasadoarea Franței în România.

Wall-Street: Cât de importante sunt legăturile economice dintre Franța și România în 2023? Cum au evoluat aceste relații în ultimii cinci ani?

E.S. Laurence Auer: Relația economică dintre cele două țări este în plină expansiune, fiind stimulată atât de parteneriatul strategic dintre cele două țări, cât și de prezența în România a 4.150 de companii franceze, multe IMM-uri, dar și majoritatea companiilor de mari dimensiuni din Franța.

Astfel, Franța este al treilea investitor, al patrulea client și al nouălea furnizor al economiei românești, iar în cinci ani, comerțul dintre cele două țări ale noastre a crescut cu 30,5%, de la 8,2 miliarde euro în 2017 la 10,7 miliarde euro anul trecut.

Franța, al doilea cel mai mare investitor greenfield din România, și-a dublat, de asemenea, stocul de investiții în doar cinci ani, de la 4,8 miliarde euro la 9,7 miliarde euro. Vom discuta despre toate acestea pe data de 3 iulie în cadrul forumului de afaceri franco-român pe care îl organizăm împreună cu Camera Franceză de Comerț și Industrie din România (CCIFER). În prezența ministrului delegat pentru comerț exterior, Olivier Becht, forumul va reuni 300 de companii franceze și românești care vor discuta despre oportunitățile de investiții și afaceri oferite de piața românească, dar și despre probleme economice de actualitate. Acest eveniment și vizita ministrului Becht ne vor permite să evidențiem caracterul strategic și dinamic al relației bilaterale într-un context de criză.

Wall-Street: Care a fost valoarea comerțului dintre Franța și România în 2022? Cum se compară cu valoarea înregistrată în 2021 și ce prag estimați că va atinge anul acesta?

E.S. Laurence Auer: În 2022, importurile franceze de produse românești au ajuns la 5,8 miliarde euro și au crescut cu 28,9% față de 2021, în timp ce companiile franceze au exportat 4,9 miliarde euro de mărfuri în România, în creștere cu 16,6%.

În primele două luni din 2023, vedem că acestea au crescut deja cu 16,8% față de primele două luni din 2022, ajungând la 1,9 miliarde euro. Deci, cred că comerțul bilateral va continua să crească rapid în 2023.

Wall-Street: Care sunt principalele categorii de bunuri și servicii comercializate între cele două țări?

E.S. Laurence Auer: Echipamentele de transport sunt, de departe, categoria de mărfuri care se comercializează cel mai mult între cele două țări. În 2022, această categorie reprezenta 40% din importurile franceze și 16% din exporturile către România. Totuși, Franța importă și multe mașini, dispozitive și echipamente produse în România, în timp ce noi exportăm, de exemplu, multe produse chimice și cosmetice.

În sectorul serviciilor, multe grupuri franceze au înființat centre IT, care oferă în special servicii intragrup. Restul comerțului cu servicii este generat în mare parte de sectoarele turismului și transporturilor.

Wall-Street: Ce se poate face pentru ca relațiile economice dintre cele două țări să fie și mai strânse decât în ​​2022?

E.S. Laurence Auer: Schimburile bilaterale urmează să crească în sectoarele strategice, în conformitate cu prioritățile europene, în special în sectoarele energiei și apărării. Între România și Franța au fost încheiate numeroase parteneriate, în special în domeniul cooperării în domeniul forțelor navale, al energiilor regenerabile și al energiei nucleare, iar autoritățile române au concretizat proiecte cheie de parteneriat în mai multe sectoare.

Pentru a crește nivelul relațiilor economice, Ambasada Franței și Business France organizează evenimente pe sectoare, permițând companiilor franceze să vină în România și să cunoască companii locale. În aprilie, de exemplu, în cadrul Zilelor Securității și Apărării România-Moldova, aproximativ 40 de companii franceze au venit la București și s-au întâlnit cu 150 de companii românești și moldovenești, precum și aproximativ 30 de reprezentanți ai instituțiilor guvernamentale. Acest tip de eveniment este foarte important, le permite companiilor să înțeleagă pe deplin specificul pieței și nevoile jucătorilor locali, identificând în același timp posibile parteneriate.

Sper astfel, după Zilele Nucleare Româno-Franceze, ca marile nume din sectorul nuclear civil francez să poată aduce o parte din echipamentele și expertiza lor la proiectul celor două noi reactoare ale centralei nucleare de la Cernavodă și să contribuie la consolidarea industriei nucleare româneşti.

Wall-Street: Conform discuțiilor pe care le aveți cu comunitatea de afaceri franceză din România, care sunt principalele provocări cu care se confruntă pe piața din România?

E.S. Laurence Auer: Companiile franceze se confruntă cu dificultăți tot mai mari de recrutare, din cauza competitivității crescute de pe piața muncii, ceea ce este un lucru pozitiv până la urmă. În plus, companiile franceze sunt sensibile la instabilitatea legislativă, precum și la infrastructura rutieră deficitară. Pe acest ultim punct, știm că investițiile planificate, în special în cadrul PNRR, urmează să faciliteze o dezvoltare rapidă a mijloacelor de transport din România. Nu am nicio îndoială că acest lucru va spori atractivitatea României în ochii actorilor economici.

Wall-Street: Care sunt domeniile de interes ale investitorilor francezi în România? Ce îi motivează pe investitorii francezi să se intereseze de România și să rămână aici pe termen lung?

Citeste si:

    E.S. Laurence Auer: Investitorii francezi sunt, în cea mai mare parte, producători și distribuitori. Au multe motive să investească în România și, mai ales, să rămână aici. Au acces la o piață internă de aproape 20 de milioane de oameni, a cărei poziție geografică centrală, la răscrucea Balcanilor, Europa de Est și Marea Neagră, este ideală. Investitorii francezi pot contribui la dezvoltarea remarcabil de rapidă a economiei locale și se pot baza pe angajați competenți pentru a se stabili la nivel local. Mai mult, știm că integrarea României în spațiul Schengen, pe care o susținem pe deplin, și, ulterior, în zona euro, va consolida și mai mult atractivitatea țării pentru investitorii francezi.

    Wall-Street: Care sunt, în opinia dumneavoastră, punctele forte ale României în 2023 și cum ar putea fie ele exploatate cât mai eficient?

    Citeste si:

      E.S. Laurence Auer: Punctele forte ale economiei românești sunt numeroase. Pentru a ilustra acest lucru, trebuie amintit că Comisia Europeană se așteaptă ca România să înregistreze a treia cea mai puternică creștere din Uniune în 2023. România beneficiază de o mare stabilitate a cursului de schimb, de rezistența consumului în ciuda inflației sau de investiții record. În plus, finanțarea europeană semnificativă de care ar trebui să beneficieze în următorii ani reprezintă o oportunitate extraordinară de dezvoltare a infrastructurii de transport, sănătate și educație, ceea ce va face posibilă amplificarea creșterii economice.

      Wall-Street: Ce părere aveți despre actualul cadru politic, economic și fiscal al României? Îi încurajează pe investitorii care nu sunt încă prezențî să vină aici și pe cei care sunt să-și dezvolte afacerile?

      E.S. Laurence Auer: România are un sistem fiscal avantajos, de care companiile sunt în mod natural atrase. Cadrul legal este uneori diferit de ceea ce cunosc firmele noastre în Franța, ceea ce poate duce la dificultăți, dar acest lucru este destul de firesc în contextul unei activități economice internaționale. Cu toate acestea, stabilitatea legislativă rămâne un punct important pentru companii.

      Wall-Street: Care sunt prioritățile mandatului dumneavoastră în ceea ce privește dezvoltarea relațiilor economice dintre cele două țări?

      E.S. Laurence Auer: Mi-am propus o bună cunoaștere a comunității de afaceri franceze de aici: vizitez mereu companiile franceze, atât din când din București, cât și din țară, și încurajez munca cluburilor de afaceri din diferite regiuni. De asemenea, vreau să am și să facilitez o legătură cât mai strânsă cu autoritățile române. În plus, Franța sprijină România în procesul său de aderare la spațiul Schengen și la OCDE.

      Știu că mă pot baza pe rolul Camerei Franceze de Comerț și Industrie din România (CCIFER) cu ecosistemul de afaceri franco-român și cei 550 de membri ai săi. CCIFER a dezvoltat, de-a lungul anilor, o ofertă completă de suport pentru companiile franceze care doresc să se înființeze în România, oferte de formare pentru antreprenorii locali, dar și oferte personalizate care răspund unor probleme reale (digitalizare, alimentare cu energie etc) .

      Wall-Street: În această primăvară, Franța a fost paralizată de greve, lucru care se conturează și în România acum. Cum este situația economică și socială acum în Franța?

      E.S. Laurence Auer: Franța înregistrează rezultate economice pozitive: inflația este încă sub media europeană, iar șomajul continuă să scadă și a atins, în primul trimestru, cel mai scăzut nivel din 1982. De asemenea, Franța își păstrează poziția de primă destinație din Uniunea Europeană pentru investițiile străine, confirmând atractivitatea tot mai mare a economiei franceze.

      Sursa foto: Ambasada Franței

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Roxana Grosu
      Roxana a absolvit Facultatea de Litere , fiind și traducător autorizat de engleză și franceză. Are o experiență de peste 15 ani în presă și comunicare, este grammar nazi și pasionată de istoria artei. Ca jurnalist, a lucrat pentru publicații precum Businessmen's, Bucharest Business Week , România Liberă - unde a fost editor coordonator - și Wall-Street.ro . De-a lungul carierei jurnalistice, Roxana a scris pe domenii precum diplomație , turism , aviație , retail ,...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Economie »


      Setari Cookie-uri