Potrivit procurorilor DNA, Claudiu Dumitrescu a intervenit la ministerele de Transporturi si de Finante pentru urgentarea circuitului documentelor de resort si obtinerea avizelor de legalitate aferente, monitorizand permanent fluxul documentelor normative si informandu-i constant pe oamenii de afaceri Iorgu Ganea si Costel Comana, pentru ca acestia sa poata face ”interventii clientelare” in cele doua ministere, noteaza Mediafax.

Procurorii noteaza in documentul prin care au cerut arestarea preventiva a Estrellei Stefanescu, sefa Serviciului Urmarire Transporturi din CFR, ca Claudiu Dumitrescu ”se afla in cercul relational de sprijin al lui Iorgu Ganea si Costel Comana inca din anul 2009, context in care a sustinut si promovat interesele oamenilor de afaceri brasoveni in domeniul feroviar”.

Conform anchetatorilor, in perioada decembrie 2011 - ianuarie 2012, prin intermediul lui Claudiu Dumitrescu (reprezentant al Ministerului Transporturilor in cadrul SNTFC ”CFR Calatori” SA), oamenii de afaceri Comana si Ganea au actionat constant in comisiile specializate din Ministerul Transporturilor pentru mentinerea modului de calcul al subventiei prevazute in contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de calatori aferente perioadei 2012 - 2015.

Totodata, Claudiu Dumitrescu a pus la dispozitie prin sistem electronic (e-mail) variantele de contract aflate in dezbatere la Ministerul Transporturilor, datele aferente fiind ulterior utilizate de omul de afaceri Costel Comana pentru promovarea si sustinerea intereselor sale in discutiile purtate ulterior la ministerul de resort, dar si pentru expertizarea contractelor de servicii publice incheiate de alti operatori feroviari privati, mai noteaza procurorii.

La negocierea pachetelor sociale, respectiv a subventiei de stat pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar pentru anul 2013 (negocieri derulate intre reprezentantii Ministerului Transporturilor si operatorii de transport feroviar de calatori, in perioada 08-11 octombrie 2012 si ulterior pana la 19 decembrie 2012), Comana si Ganea au actionat pentru obtinerea unor sume cat mai mari de la bugetul de stat, reprezentand subventii pentru transportul social de calatori pe anul 2013.

”In acest scop, cei in cauza au vizat influentarea actului decizional la nivelul Ministerului Transporturilor in sensul cresterii cuantumului subventiei alocate pe tren/kilometru (n.n. - unitate de masura in functie de care se calculeaza cota de subventie aferenta unui operator feroviar) si, respectiv, a alocarii bugetare aferente - beneficiind in acest scop de sprijin din partea lui Claudiu Dumitrescu”, mai spun procurorii DNA in motivarea cererii de arestare a Estrellei Stefanescu, sefa Serviciului Urmarire Transporturi din CFR.

Claudiu Dumitrescu ar fi divulgat sistematic informatii nedestinate publicitatii

Conform anchetatorilor, in perioada 28 septembrie 2012 - 19 decembrie 2012, Claudiu Dumitrescu le-ar fi divulgat sistematic celor doi oameni de afaceri date si informatii nedestinate publicitatii cu privire la strategia vizata pe linia obtinerii subventiei pentru transportul feroviar de calatori de principalul concurent al firmei Regiotrans - operatorul national de calatori SNTFC ”CFR Calatori” SA Bucuresti. Astfel, in 28 septembrie 2012 Dumitrescu i-a informat pe cei doi despre intentia SNTFC ”CFR Calatori” SA de a creste cu aproximativ trei milioane numarul de kilometri pe care intentioneaza sa-i opereze in cadrul pachetului minim social pentru anul 2013, aspect care ar fi determinat diminuarea coeficientului tren/kilometru calculat pentru ceilalti operatori feroviari privati, inclusiv Regiotrans.

Drept urmare, noteaza procurorii, Comana si Ganea, de comun acord cu Dumitrescu, au stabilit mentinerea valorii subventiei la nivelul anului 2012, masura care in contextul adoptarii unui buget de austeritate le-a pastrat acestora tinta de profit. ”Similar, in perioada 16 octombrie - 19 decembrie 2012, Claudiu Octavian Dumitrescu a actionat la nivelul Ministerului Transporturilor si Ministerul Finantelor Publice pentru urgentarea circuitului documentelor de resort si obtinerea avizelor de legalitate aferente, context in care a monitorizat permanent fluxul documentelor normative, informandu-i constant pe Ganea si Comana despre situatia in cauza, pentru ca acestia sa poata efectua interventii clientelare la nivelul celor doua ministere”, se mai arata in documentul citat.

Citeste si:

Pe de alta parte, arata anchetatorii, Dumitrescu ii tinea la curent pe Ganea si Comana despre evolutia discutiilor din cadrul grupului de lucru din Ministerul Transporturilor, care evalua anual nivelul posibil al subventiei feroviare care poate fi acordat in consonanta cu proiectia bugetara aferenta anului 2013. Astfel, s-a stabilit de principiu ca valoarea tarifara medie pentru subventia acordata firmei Regiotrans Brasov sa fie de 19 lei, cu un indicator tren/km de 9.091.437,4 km, ceea ce echivaleaza cu o reducere de circa 15% a subventiei in anul 2012.

In acest context, Claudiu Dumitrescu i-a solicitat lui Ganea sa faca o noua simulare de calcul la nivelul Regiotrans, pe categorii de trenuri si indicatori tren/km si calatori/km si sa efectueze corectiile necesare astfel incat indicatorii pe care ii va prezenta sa se situeze la o valoare cat mai apropiata de cea a indicatorului tren/km propus de Ministerul Transporturilor pentru a permite alocarea unui nivel cat mai mare de subventie.

Totodata, se arata in document, Claudiu Dumitrescu i-a comunicat lui Ganea ca, la presiunile Ministerului Finantelor Publice, Ministerul Transporturilor intentioneaza sa includa in contractele care vor fi incheiate cu operatorii privati si indicatorul de performanta ”calatori/km” (un numar minim de calatori transportati de un operator privat intr-o unitate de timp si pe un anumit traseu pentru a i se acorda subventia stabilita), acesta urmand sa se constituie in baza de calcul, alaturi de indicatorul de performanta ”tren/kilometru”, in ponderi de cate 50% (suma alocata pe baza indicatorului ”calatori/kilometru” urmand sa fie defalcata pe trenuri inter-regionale -20% si trenuri regionale - 80%).

Iorgu Ganea si Costel Comana au urmarit dezavantajarea CFR Calatori

In 4 ianuarie 2013, oamenii de afaceri Iorgu Ganea si Costel Comana i-au cerut lui Claudiu Dumitrescu sa intervina din nou pentru a incerca sa modifice propunerile Ministerului Transporturilor astfel incat si componenta de subventie alocata pe baza criteriului ”tren/kilometru” sa fie defalcata tot pe tipuri de trenuri (20% – trenuri inter-regionale si 80% trenuri regionale), similar cu distribuirea pentru indicatorul ”calatori/kilometru”.

”Prin acest demers, Iorgu Ganea si Costel Comana vizeaza, prin dezavantajarea principalului concurent SNTFC «CFR Calatori» SA Bucuresti (ce opereaza in principal trenuri «inter – regionale»), obtinerea unei subventii echivalente de cca. 24 lei «tren/kilometru» (cu 5 lei mai mult decat varianta propusa de Ministerul Transporturilor), rezultata din faptul ca societatea Regiotrans opereaza in majoritate trenuri regionale”, se mai arata in actele anchetatorilor. Estrella Stefanescu, sefa Serviciului Urmarire Transporturi din CFR, si omul de afaceri Iorgu Ganea, reprezentant al SC Regiotrans, au fost arestati preventiv, vineri, de Tribunalul Bucuresti, in dosarul privind favorizarea la licitatii a unor firme de transportul feroviar, intre care si Regiotrans.

Estrella Stefanescu este acuzata de acordarea de subventii cu incalcarea legii sau neurmarirea conform legii a respectarii destinatiei subventiilor, permiterea accesului unor persoane neautorizate la informatii care nu sunt destinate publicitatii in scopul obtinerii unor foloase pentru altul (doua acte elemente materiale) si luare de mita in forma continuata (noua acte materiale), iar Iorgu Ganea de doua infractiuni de dare de mita, dintre care una in forma continuata (noua acte materiale), folosirea in mod direct si indirect de informatii care nu sunt destinate publicitatii in scopul obtinerii unor foloase pentru sine sau pentru altul si utilizarea subventiilor in alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate.

De asemenea, sunt urmariti penal Claudiu Dumitrescu, director al Directiei Feroviare din cadrul Directiei Generale Transport si Infrastructura - Ministerul Transporturilor, pentru luare de mita si trafic de influenta, si Costache Nicolau, director general al Regionalei Cai Ferate Brasov, pentru permiterea accesului unor persoane neautorizate la informatii care nu sunt destinate publicitatii in scopul obtinerii unor foloase pentru altul (doua acte materiale) si luare de mita in forma continuata (trei acte materiale).

In acelasi caz se fac acte de urmarire penala si fata de SC Regiotrans SRL Brasov, pentru utilizarea subventiilor in alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate, Florin Hadarean directorul societatii, pentru complicitate la dare de mita, si Gheorghe Valentin Ciapraz, pentru complicitate la dare de mita. Procurorii au facut miercuri perchezitii la Ministerul Transporturilor, Compania Nationala CFR, Regionala CFR din Brasov si mai multe firme.

Sursa foto: cfr.stfp.net