Exceptiile de la aceste reguli, care presupun organizarea de licitatii, sunt prevazute in primul draft al proiectului noii legi a achizitiilor publice si care reglementeaza regimul juridic al contractelor de achizitie publica, procedurile de atribuire a acestor contracte, precum si aspecte legate de derularea contractului. In noua legislatie, achizitia publica va fi definita drept achizitionarea, prin intermediul unui contract de achizitie publica, de lucrari, de produse sau de servicii de catre una sau mai multe autoritati contractante de la unul sau mai multi operatori economici, "indiferent daca lucrarile, produsele sau serviciile sunt destinate sau nu unui scop public", arata Mediafax.

Proiectul mentine exceptiile de la aplicarea legii pentru atribuirea unui contract de servicii care are ca obiect cumpararea sau inchirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, cladiri existente, alte bunuri imobile ori a drepturilor asupra acestora, cumpararea, dezvoltarea, productia sau coproductia de materiale pentru programe destinate serviciilor media audiovizuale sau serviciilor media de radiodifuziune, atribuite de prestatorii de servicii media audiovizuale sau de radiodifuziune, precum si in cazul contractelor pentru spatiu de emisie sau furnizarea de programe atribuite prestatorilor de servicii media audiovizuale sau de radiodifuziune si a serviciilor de arbitraj si conciliere.

Exceptii si pentru orice servicii juridice

In acelasi timp, insa, vor fi exceptii si pentru oricare dintre serviciile juridice care presupun reprezentarea legala a unui client de catre un avocat in cadrul unei proceduri de arbitraj sau de conciliere, precum si in cadrul unor proceduri judiciare in fata instantelor sau autoritatilor publice, intr-un stat membru, o tara terta sau in fata unei instante internationale ori institutii internationale, consilierea juridica oferita anticipat sau in vederea pregatirii oricareia din aceste proceduri, in cazul in care exista un indiciu tangibil si o mare probabilitate ca respectiva cauza la care face referire consilierea sa devina obiectul unor astfel de proceduri, cu conditia ca respectiva consiliere sa fie acordata de un jurist, precum si pentru serviciile de certificare si autentificare a documentelor care trebuie sa fie furnizate de notari, serviciile juridice prestate de mandatari sau tutori desemnati ori alte servicii juridice ai caror furnizori sunt numiti de o instanta nationala sau sunt desemnati prin lege sa execute sarcini specifice sub supravegherea acestor instante judecatoresti si alte servicii juridice care au legatura cu exercitarea autoritatii publice.

Legea nu va fi aplicata nici pentru atribuirea contractelor privind prestarea de servicii financiare in legatura cu emiterea, cumpararea, vanzarea sau transferul valorilor mobiliare ori al altor instrumente financiare, in special operatii ale autoritatii contractante efectuate in scopul atragerii de resurse financiare si/sau de capital, prestarea de servicii de catre banci centrale, precum si operatiuni efectuate cu Fondul european de stabilitate financiara si cu Mecanismul european de stabilitate, pentru imprumuturi, indiferent daca sunt sau nu referitoare la emiterea, cumpararea, vanzarea sau transferul de valori mobiliare sau de alte instrumente financiare, angajarea de forta de munca, respectiv incheierea de contracte de munca, servicii de aparare civila, protectie civila si prevenirea pericolelor, prestate de organizatii sau asociatii non-profit, cu exceptia serviciilor de ambulanta pentru transportul pacientilor, si nici pentru servicii publice de transport de calatori feroviar sau cu metroul.

Legea nu va fi aplicata pentru campanii electorale

In plus, regulile de achizitie publica nu vor fi aplicate nici pentru servicii de campanie politica legate de campanii de publicitate, productie de filme de propaganda si productie de casete video de propaganda, atunci cand sunt atribuite de un partid politic in contextul unei campanii electorale. Un contract de achizitie publica atribuit de o autoritate contractanta unei persoane juridice de drept privat sau public nu va intra in domeniul de aplicare al legii nici in cazul in care autoritatea contractanta exercita asupra persoanei juridice in cauza un control similar celui pe care il exercita asupra propriilor servicii, peste 80% din activitatile persoanei juridice controlate sunt efectuate in vederea indeplinirii atributiilor care ii sunt incredintate de catre autoritatea contractanta care o controleaza sau de catre alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractanta si nu exista participare privata directa la capitalul persoanei juridice controlate, cu exceptia formelor de participare nemajoritare sau nedecisive a capitalului privat cerute de dispozitiile legislative in vigoare, in conformitate cu tratatele, care nu exercita o influenta decisiva asupra persoanei juridice controlate.

Care vor fi limitele in noua lege a achizitiilor publice

Proiectul mai stabileste ca limitele maxime aferente valorii estimate a unui contract, in functie de care depind derularea anumitor proceduri, vor fi calculate in lei, nu in euro ca in prezent, respectiv 22.908.118 lei (fata de 5 milioane euro in prezent) pentru un contract de lucrari si 914.381 lei (fata de 200.000 euro) pentru un contract de servicii. Tot in lei vor fi calculate si limitele pana la care statul poate achizitiona produse, servicii sau lucrari fara licitatie, respectiv 130.000 lei fara TVA (fata de 30.000 euro fara TVA) pentru fiecare achizitie de produse ori servicii, respectiv 400.000 lei fara TVA (fata de 100.000 euro fara TVA) pentru fiecare achizitie de lucrari.

Citeste si:

Valoarea contractului va fi estimata pe baza calcularii si insumarii tuturor sumelor platibile pentru indeplinirea contractului respectiv, fara TVA, inclusiv eventuale prime rezervate ofertantilor, luand in considerare orice forme de optiuni si, in masura in care acestea pot fi anticipate la momentul estimarii, orice eventuale suplimentari sau majorari ale valorii contractului. In cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa incheie un acord-cadru, atunci valoarea estimata se considera a fi valoarea maxima estimata, fara TVA, a tuturor contractelor de achizitie publica subsecvente ce se anticipeaza ca vor fi atribuite in baza acordului-cadru respectiv, pe intreaga sa durata.

In cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa atribuie contracte de furnizare sau de servicii cu caracter de regularitate sau care trebuie reinnoite in decursul unei anumite perioade, atunci estimarea valorii unui astfel de contract trebuie sa aiba ca baza de calcul fie valoarea totala a tuturor contractelor similare atribuite in ultimele 12 luni, ajustata, daca este posibil, cu modificarile previzibile ce pot surveni in urmatoarele 12 luni in privinta cantitatilor achizitionate si valorilor aferente, fie valoarea estimata totala a tuturor contractelor similare care se anticipeaza ca vor fi atribuite in urmatoarele 12 luni, incepand din momentul primei livrari/prestatii. Contractele si acordurile-cadru vor putea fi insa modificate, fara derularea unei noi proceduri de achizitie publica, in cazuri neprevazute, pana la 50% din valoarea contractului initial.

"Autoritatea contractanta nu are dreptul de a diviza contractul de achizitie publica in mai multe contracte distincte de valoare mai mica si nici de a utiliza metode de calcul care sa conduca la o subevaluare a valorii estimate a contractului de achizitie publica, cu scopul de a evita aplicarea prevederilor prezentei legi care instituie obligatii ale autoritatii contractante in raport cu anumite praguri valorice", se arata in proiect. Documentul va fi discutat interministerial inainte sa fie finalizat si inaintat Guvernului spre aprobare.

Sursa foto: Achizitii / Shutterstock