"Pentru noi masinile rulate cumparate la licitatii sunt o marfa nu un bun pe care il folosim pentru firma, deci nu ar trebui sa platim impozit pentru ele. Sunt masini second-hand inmatriculate in Romania care pot sta in parcul auto pana apare un client si un an de zile, insa suntem obligati sa platim impozit lunar pentru acestea, desi ele nu sunt altceva decat o marfa pentru care platim TVA si impozit de 16%. Stocul permanent lunar poate fi intre 50 si 100 de masini daca ai un business mai mic si poate ajunge la cateva sute de masini daca esti un dealer mai mare, ceea ce genereaza costuri suplimentare, pentru ca esti obligat sa platesti impozit lunar pentru fiecare masina", a declarat pentru wall-street.ro Chirita Nicusor, proprietarul Nicodem Auto, dealer auto din Slatina.

Antreprenorul, care a infiintat compania in 2008, mai spune ca "situatia este discriminatorie intrucat in Codul Fiscal sunt scutite de la plata impozitului masinile comercializate in Romania, aduse din tarile europene".

Potrivit lui Gabriel Sincu, director executiv in cadrul companiei de consultanta EY Romania, "..este un vid legislativ pe care cei care l-au remarcat il exploateaza. Legiuitorul nu a gasit o metoda prin care sa se asigure ca masinile respective se afla in stoc."

Lucian Alexe, proprietarul si directorul general al Proleasing Motors din Ploiesti, dealer BMW, MINI si Ford pentru judetele Prahova, Dambovita si Buzau, considera ca "acest tratament discriminatoriu afecteaza business-ul cu masini rulate al dealerilor autorizati. In medie noi vindem 15 masini rulate pe luna iar costurile anuale cu impozitul local este de 5.000 lei. La acest cost direct se adauga insa cel rezultat din declararea masinilor la achizitie si scoaterea lor din evidenta la vanzare. Practic un om al nostru pierde zilnic cateva ore cu aceste formalitati, dar si angajatul de la finante se incarca cu activitati in plus (calculul impozitului pentru numarul de zile de stocaj al masinii respective) ceea ce inseamna si un cost pentru stat".

Citeste si:

Bogdan Apahidean, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing Operational (ASLO), spune ca "ASLO a facut deja demersuri atat individual cat si in asociere cu APIA, pentru a semnaliza concurenta neloiala practicata de samsarii de masini second-hand, fie prin eludarea platii de taxe (impozit pe profit, prin plata TVA-ului la marja fictiva), fie prin modificarea kilomentrajelor".

Si firmele de leasing operational cheltuie sume importante pe impozit pentru masini care stau parcate pentru a fi vandute la licitatie. Intr-un an, cheltuielile pot ajunge la 45.000 lei (10.000 de euro) daca se plateste impozit doar o luna de zile pentru 3.000 de masini.

Ce spune in Codul Fiscal la capitolul IV - Impozitul pe mijloacele de transport

Art. 262. - Impozitul pe mijloacele de transport nu se aplica pentru:
106. Contribuabilii care au ca obiect al activitatii productia si/sau comertul cu mijloace de transport nu datoreaza impozitul prevazut la cap. IV al titlului IX din Codul Fiscal pentru acele mijloace de transport care nu au fost inmatriculate niciodata in Romania, inregistrate in contabilitate ca marfuri.

dealer auto

Sursa foto: Kzenon/ shutterstock.com

Cat de mari sunt cheltuielile dealerului auto pentru plata impozitului

"Lunar pierderile sunt de 2.000-3.000 de lei prin plata impozitului pentru ca avem in parc constant in jur de 50 de masini, vehicule comerciale si autoturisme. In functie de motorizare, poti sa ai 4-5 masini si sa platesti mii de lei pe impozit lunar. In 2008-2010, nicio masina nu sta mai mult de trei luni pe stoc, in prezent sunt masini in parc care depasesc un an de zile pe stoc", mai spune managerul Nicodem.

Sursa foto: lumen-digital/shutterstock.com