Recunosc, scriu acest articol din cel putin trei motive: 1. Sunt fan inca de cand eram copil si, de mana cu parintii, mergeam la cinematografele de pe malul Marii Negre pentru a il intalni pentru prima oara pe Darth Vader, Luke Skywalker si, evident, Han Solo. 2. Pentru ca, din punct de vedere business, Star Wars este si va fi un catalizator incredibil de venituri pentru reselleri, case de distributie, producatori, mici si mari business-uri – un intreg ecosistem de fapt, si romanii pot profita de aceasta inertie. 3. Pentru ca un coleg de-ai mei nu vrea sa se uite la film pentru ca, citez, „are efecte speciale ce implica multe cartoane care se misca dubios”. Daca reusesc sa il fac sa il vizioneze pe el sau alt sceptic, consider ca am realizat o mica schimbare – sper ca in bine.

Cel mai recent trailer al productiei regizata de J.J. Abrams a blocat, efectiv, Internetul, pe mai multe platforme, starnind reactii internationale atat de la fani, regizori, scenaristi, dar si terte persoane precum Mark Zuckerberg care scria (pe Facebook, evident) „this looks amazing. I love Star Wars”. In primele 24 de ore de la trailerul difuzat in timpul unui meci de fotbal american, peste 1,1 milioane de tweet-uri pe acest subiect au fost trimise.

Interesant este ca, in timpul spectacoului sportiv, cea mai mare curba ascendenta de audienta a fost inregistrata in pauza, indicand clar faptul ca multi au mutat canalul special pentru a vedea trailer-ul.

Blocaje si vanzari record

Star Wars episodul VII va avea premiera pe 18 decembrie, atat in Romania cat si pe plan global, biletele punandu-se deja in vanzare saptamana aceasta.

Platforme americane majore de achizitii bilete precum Fandango si MovieTickets.com au fost picate din cauza cererii foarte mari. 95% din toate vanzarile de pe MovieTickets.com in 24 de ore au fost exclusiv bilete pentru Star Wars, in timp ce Fandango a vandut de 8 ori mai multe bilete pentru filmul ce va avea premiera in decembrie fata de precedentul record, „The Hunger Games”.

Imax Entertainment, compania canadiana prezenta si in Romania, a raportat vanzari de 6,5 milioane de dolari in primele 24 de ore de la punerea in vanzare a biletelor, doar in SUA si Canada, doborand recordurile anterioare detinute de The Dark Knight Rises, The Hunger Games: Catching Fire sau The Avengers, acestea aducand precomenzi de circa 1 milion de dolari fiecare, in acelasi interval de timp. „Succesul filmului este fara precedent. „A spulberat recordurile sunt singurele cuvinte pentru a descrie prima zi de precomenzi pentru Star Wars: The Force Awakens. Peste tot vedem sold out in multe orase, de la Hollywood la Londra, Sparks, Nevada si multe alte regiuni”, a subliniat Greg Foster, CEO al Imax.

In China, piata care pana in 2020 va deveni principala sursa de venituri pentru casele de productie, Walt Disney, companie care a achizitionat cu 40 de miliarde de dolari Lucas Entertainment, a ales sa „plimbe” 500 de soldati imperiali pe Marele Zid Chinezesc, intr-o campanie de marketing inedita care, rapid, a devenit virala.

2 miliarde de dolari

Un analist al Morgan Stanley, Benjamin Swinburne, se asteapta ca productia sa atraga 650 de milioane de dolari in State si 2 miliarde de dolari, pe plan global.

De asemenea, un raport recent al RBC Capital Markets ofera estimari initiale, caracterizand marketing-ul Disney ca fiind unul “extrem de puternic pe toate diviziile lor”; nu se va pune problema daca filmul va fi sau nu profitabil, ci cat de mare o sa fie profitul. Cele sase episoade din saga Star Wars a atras pana acum 7,3 miliarde de dolari, doar din proiectiile efective.

Produse, evenimente si Romania

Pentru ca am amintit marketing-ul, o productie buna (mai ales a Disney) nu poate sa nu fie insotita de o pleiada de produse adiacente sau, pe romaneste, “jucarele” si “mutunachii colorati”. Unul dintre cele mai populare produse, un droid telecomandat BB-8, s-a vandut pe Amazon in primele 13 minute de la incarcarea pe platforma americana.

Citeste si:

Tot analisti ai Morgan Stanley spun ca Disney ar putea sa mai atraga inca 5 miliarde de dolari din jucarii brand propriu, jocuri video si alte produse, precum benzi desenate, doar in 2016. Fara indoiala insa, “mostenirea” Star Wars se va resimti si in viitor, vorbim chiar de zeci de ani de venituri stabile pentru Disney.

In Romania, biletele s-au pus in vanzare simultan cu SUA, premiera avand loc tot pe 18 decembrie. Cele doua cinematografe care vor proiecta la acea data sunt Plaza Romania (Militari) si Grand Cinema (Baneasa), preturile pornind de la 18 lei (copii), si ajungand pana la 32 de lei, pret premium pentru un adult.

(tot ce este alb este vandut - n.r.)

Biletele s-au vandut “ca painea calda” si in Romania, in 48 de ore fiind comercializate cele din seara premierei, locurile centrale.

Tot in Romania, mai multe pagini de Facebook anunta evenimente speciale in ziua lansarii, inclusiv o petrecere tematica cu costume “si tot tacamul”.

Jucariile tematice Star Wars s-au vandut intotdeauna bine si, fara indoiala, cele ce vor corespunde viitoarei productii vor atrage atentia (atat fanilor “batrani” cat si, evident, copiilor). In prezent, in Romania, nu au fost aduse pe canale oficiale, insa sunt de urmarit magazine precum eMag (care are deja multe produse adiacente productiei cinematografice), dar si magazine specializate pe jucarii, precum Noriel.

Pe langa partea economica insa, pragmatica, Star Wars ramane, fara indoiala, una dintre productiile cinematografice care a schimbat sute de milioane de oameni, ii apropie si, cel putin pentru cateva zile la cativa ani, se bucura de cateva ore de experienta in fata aceluiasi ecran. Asteptam opiniile voastre privind noua productie cinematografica in zona de comentarii.

Previzibil, probabil, voi incheia scurtul articol prin a va ura o toamna plina de Forta.

Sursa foto: Superherohype.com