Sorin Stoica este acel gen de om care poate starni invidie in orice roman: tot ce a castigat a dat pe calatorii, ceea ce s-a transformat tot in bani, iar acum calatoreste in continuare, in Maldive, Madagascar sau oriunde vrea.

L-am intalnit pe Sorin Stoica, fondator si proprietar al agentiei de turism Eturia, in restaurantul Argentine de pe malul Lacului Herastrau, locul de unde "decolam" in trecutul sau ca antreprenor cu studii militare si o minima experienta in reparat avioane MiG la Campia Turzii.

"In 2007, inainte sa dam oficial drumul business-ului, eu si fosta sotie si asociata mea am plecat cate o luna si jumatate - eu am plecat in America de Sud si America Centrala, ea a plecat in Africa, Asia si Oceanul Indian - pentru a ne intalni cu parteneri. Asta a fost practic cheia business-ului. Ne-au costat in jur de 100.000 de euro aceste doua calatorii. Ne-au ajutat foarte mult pentru ca am mers si am cunoscut partenerii la ei acasa, am invatat foarte multe, le-am cerut sfaturi. Au fost determinante pentru noi", imi povesteste Sorin Stoica, proprietarul agentiei Eturia, pe care a deschis-o in Piatra Neamt, dupa ce a vandut reteaua GSM Dasimpex catre fondul de investitii spaniol GED.

"100.000 de euro... doar pe plimbari?!", mi-am zis in gand. Nu am apucat sa-mi continui gandul ca a venit si partea a doua. "Ulterior, in 2008, am trimis colegii peste tot: Dominicana, China, Brazilia, Jamaica, Costa Rica, Peru. In total am investit, in 2007 si 2008, peste 200.000 de euro in calatorii", m-a lamurit invitatul meu.

Timp de doi ani si jumatate am tinut business-ul din bani personali.

"200.000 de euro... doar pe plimbari?!", ar fi trebuit sa ma intreb, din nou, in gand. M-am limitat la "si totusi ati inceput pe timp de criza". "Mai rau nu se putea", imi spune usor amuzat. "A fost dificil, am pornit de la premiza ca vindem produse in afara Europei, peste medie ca pret, dar criza a adus o schimbare de mentalitate a consumatorilor: au inceput sa devina mai atenti cu banii lor. Trebuia sa fim atenti cu totul, cu calitatea serviciilor, cu costurile. Eram pe jar tot timpul. Am avut niste bani dupa ce am vandut Dasimpex. Timp de doi ani si jumatate am tinut business-ul din bani personali. Ulterior a inceput sa produca, dar este greu in turism, cel putin la inceput este dificil", explica antreprenorul.

Sorin Stoica recunoaste ca la inceput a facut de toate, a creat programe de travel, a urcat continut pe site, raspundea clientilor si ca, in acelasi timp, pana in 2009, a cheltuit mai mult decat a produs. Astfel, a investit in total in business-ul Eturia 350.000 de euro, din care cea mare parte in calatorii proprii si ale angajatilor pentru a aduna cunostinte, urmata de crearea site-ului si promovarea business-ului. Profit a inceput sa faca din 2011.

"Este un business greu pentru ca lucram cu visurile oamenilor. Inainte, cand vindeam telefoane, era simplu. Daca un telefon se strica, un angajat il repara, era un mic disconfort, dar ramaneam prieteni (n.r.: cu clientul). Daca vreti sa mergeti in luna de miere, veniti la noi si spuneti visez o plaja cu palmieri si cu nisip fin si cand ajungeti la destinatie, deschideti geamul si vedeti o parcare in loc de plaja, v-am anulat luna de miere. V-o pot da inapoi foarte greu. Nu-ti poti permite sa te joci cu emotiile oamenilor. Din acest motiv, customer care-ul si atentia la dorintele clientilor sunt destul de importante", explica seful Eturia, agentie cu sedii in Piatra Neamt si in Bucuresti, care in 2015 a atins o cifra de afaceri de 6 milioane de euro, 2.600 de pachete vandute si 8.000 de pasageri.

Greseli in business: "Pana in 2014, delegam. Mi-a placut mie sa arat cat de bun sunt."

Ce ati citit mai sus sunt doar cifre, in spatele carora sta ceea ce conteaza cel mai mult in business: stilul de management, focusul lui Sorin Stoica din 2015. Pasionat de cartea "Arta Razboiului", de Sun Tzu, antreprenorul recunoaste ca obisnuia sa-si impuna propriile idei si tehnici de conducere in firma. De anul trecut, insa, si-a propus sa scoata la iveala ce este mai bun la angajatii sai.

"Eu, pana in 2014, delegam: tu te ocupi de asta, tu de asta si apoi veneam si ziceam tu faci asa, dar nu asa. Din pacate, acesta a fost stilul meu de management timp de 15 ani de zile. Nu neaparat autoritar, dar mi-a placut mie sa arat cat de bun sunt", spune Sorin Stoica, unul dintre putinii antreprenori care vorbesc si despre greselilele pe care le-au facut, nu doar despre performante in business.

Acum, crede ca este important sa lase oamenii chiar sa si greseasca pentru ca "esecul este un profesor bun". Aceasta schimbare, pe care a adoptat-o dupa ce l-a intalnit pe trainerul de dezvoltare personala si profesionala Andy Szekely, o numeste trecerea de la "expert" la "maestru".

Citeste si:

"Ca expert inca vrei sa arati cat de bun esti tu. La nivel de maestru nu mai este vorba despre tine, este despre ceilalti. Tu stii cat de bun esti si nu mai este nevoie sa arati lucrul acesta, ci sa-i faci pe ceilalti sa creasca. Paradoxul este ca atunci cand ajungi in zona aceasta se elibereaza o gramada de timp pentru tine si devii patron. Stiti care e diferenta dintre liber profesionist si patron? Daca liberul profesionist lipseste trei luni de zile, business-ul sau nu mai este. Patron este acela care, daca lipseste trei luni, business-ul lui este mai bun decat l-a lasat", argumenteaza antreprenorul.

Cu aceasta ocazie, l-am rugat sa recomande o carte care l-a influentat in business. "As recomanda nu doar antreprenorilor, ci tuturor, Eficienta in 7 trepte (de Stephen R. Covey), o carte grea, dar valoroasa. Daca eu pot sa fac ce spune omul asta in carte, eu voi fi un fel de Superman. Te pune la munca in sensul ca te face sa fii foarte atent la tine insuti, la cum te comporti", explica Sorin Stoica, care in acelasi timp mentioneaza ca este "un mare fan" al lui Steve Jobs. "Daca as putea sa comand o reincarnare, as vrea sa se reincarneze Steve Jobs in mine. Sunt un mare fan al lui Steve Jobs, am citit autobiografia lui si nu cred ca trec doua zile in care sa nu ma uit pe YouTube la un interviu de-al lui. De la el am luat cateva lucruri: build around customer (construieste in jurul clientului), don’t sell crap (nu vinde "prostii") si don’t live a limited life (nu trai limitat). Toate acestea le aplicam in business."

Cum am ajuns la un cuvant cheie, "business", profit de ocazie si il intreb cum simte viata in Romania ca antreprenor. Raspunsul este transant si din perspectiva negativa, si din perspectiva pozitiva. "Eu cred ca Romania este o tara cu mare potential. Noi, romanii, suntem niste oameni extraordinari, dar nu prea avem spirit practic si ne place zona de confort. Noua ne vin foarte usor idei, dar, cum spunea cineva, ideea fara executie este o iluzie. Noi traim foarte mult bazat pe iluzie. De asemenea, noi dam putere altora cand ne plangem mult din cauza altora, cand dam vina pe altii, pe media. Dand vina pe altii le dam lor puterea. In momentul in care te plangi dai altora puterea si nu ai puterea de a schimba ceva", spune cu regret Sorin Stoica.

Oricine vrea sa faca afaceri in Romania poate profita de amatorismul din foarte multe domenii.

"Dar care este punctul forte al Romaniei?", vine natural intrebarea. La fel si raspunsul si la fel de transant ca mai sus: "Punctul forte al Romaniei este faptul ca inca este loc de crestere in orice. Oricine vrea sa faca afaceri in Romania poate profita de amatorismul din foarte multe domenii. Foarte multi doar incep afacerea si este suficient. Este potential pentru ca inca in Romania se invata business, ceea ce inseamna ca nu ai concurenta. Orice incepi in ziua de astazi si daca faci corect ai sanse foarte mari de succes", explica antreprenorul de turism.

Chiar asa, unde calatoreste un antreprenor din turism?! In 2016, Sorin Stoica vrea sa vada Madagascar si Yunnan – zona rurala din China, locuri in care nu a mai fost pana acum, dar si Miami si Mexic. Cand nu merge cu familia, deci in principal pentru plaja si relaxare, Sorin Stoica este un turist activ, care se trezeste la 6 dimineata, isi pune aparatul foto la gat, pleaca cu harta in mana sa descopere suburbii si mananca in taverne mohorate. Destinatiile preferate sunt Myanmar si Guatemala, insa experienta cu cea mai mare impact a avut-o in Cusco, Peru. In Europa, a fost impresionat in mod special de Islanda.

"Am calatorit foarte putin in Europa spre rusinea mea, dar pentru plaja mi-a placut foarte mult Sicilia, mi-au placut foarte mult si oamenii, si mancarea, si muzica. Ca oras, Barcelona", spune antreprenorul din turism.

"Cate tari ati vazut pana acum?", il intreb asteptandu-ma la un numar din trei cifre. "Nu le numar, am vazut foarte multe, dar nu le numar. Pentru mine, calatoriile inseamna principala mea hrana pentru sufletul meu. De aceea, tot ce am castigat am dat pe calatorii. Unii oameni care ma aud ca dau 20.000-30.000 de euro pe an pe vacante spun tu esti nebun".

Va intreb din nou, voi ce ati face cu 200.000 de euro?

Fotografiile sunt realizate de Mircea Dragos