Echipa. Se vorbeste despre ea peste tot, la locul de munca, dupa munca, acasa inainte de a pleca, si toti membrii ei discuta despre ideea de 'lucru de echipa', fie ca este vorba de conducere sau de membrii de la baza piramidei organizationale. Scopul principal? Pentru angajati este sa se simpta implicati si sa constientizeze rolul lor in succesul total in timp ce managerii incearca sa imbunatateasca eficienta si randamentele, maximizandu-si practic profiturile.

Cu toate acestea, putine organizatii sunt pe deplin satisfacute de rezultatul eforturilor depuse in cadrul procesului de team building. Va prezentam in continuare cateva directii prin care puteti mari eficienta echipei pe care o conduceti.

Explicati asteptarile. Membrii echipei trebuie sa cunoasca foarte bine care sunt sarcinile pe care trebuie sa le duca la indeplinire la fel cum trebuie sa puneti la dispozitia echipei toate resursele necesare (timp, bani, personal etc) indeplinirii obiectivelor stabilite. De asemenea, purtati discutii constante cu conducerea unei echipe sau cu membrii acesteia, fara a lasa un spatiu gol intre momentul stabilirii sarcinilor si termenul limita cand se evalueaza rezultatul final.

Imbunatatiti angajamentul membrilor echipei. Daca acestia nu doresc sa faca parte, din diverse motive, dintr-o echipa ce are un proiect de indeplinit, este evident ca randamentul lor va fi mai scazut. Alegeti membrii cat mai motivati, care isi doresc din plin sa faca parte din echipa pe care o formati si care vor sa obtina cele mai bune rezultate cu putinta, atat la nivel personal cat si pentru intreaga echipa. Incercati de asemenea sa recompensati rezultatele pozitive.

Integrati singularul in context. Cat de implicati in afacerea in ansamblu se simte fiecare angajat? Daca acestia vor vedea tabloul mare, avansand apoi spre rolul pe care ei il au in mecanismul general, gradul de implicare individuala are sanse sa se imbunatateasca.

Cauta sa formezi echipa din persoane de acelasi nivel. Este evident ca o echipa are un lider, si in general acesta are mai multe competente decat ceilalti. Cu toate acestea, ar fi indicat ca toti sa aiba un nivel similar, deoarece o persoana mai putin pregatita va fi marginalizata, conflictele in cadrul echipei fiind foarte probabil.

Citeste si:

Stabileste grafice de indeplinire a obiectivelor. Acestea au un rol important, deoarece se pot face constant comparatii intre rezultatele preliminare si cele stabilite initial ca obiective. De asemenea, angajatii au in general tendinta de a da rezultate mai bune atunci cand exista un dead line.

Stabileste clar pozitiile de autoritate. Controlul unei echipe este un foarte important. Membrii echipei trebuie sa cunoasca ce atributii au, care sunt liniile de responsabilitate trasate si in fata cui trebuie sa raporteze. In plus, membrii unei echipe pot face comentarii la adresa sarcinilor indeplinite de colegii lor, fie din cadrul aceesi echipe fie din cadrul altor echipe din organizatie.

Colaborarea transforma o multime de indivizi intr-o echipa. Suna evident, dar de multe ori membrii echipei nu colaboreaza la potentialul maxim intre ei si nu percep cat de important este rezultatul final al colaborarii cu colegii lor. Colaborarea va aduce de la sine noi sugestii, critici constructive si un randament mai bun la final.

Comunica cu membrii echipei si admite criticile. Chiar daca membrii se pot simti importanti intr-o organizatie, de multe ori acestora nu li se comunica date privind evolutia organizatiei in ansamblul ei. De asemenea, orice remarca negativa la adresa unor rezultate ar trebui sa fie insotita de argumente si mai ales de solutii de imbunatatire a rezultatului final. Autoritatea nu este data doar de o functie superioara ci si de cunostiintele vaste pe care le deti.

Incurajeaza inovatia. Aceasta se poate obtine nu numai prin acceptarea unor idei inovative ci si prin stimularea unui mediu de lucru din care poate sa rezulte o idee inovativa. Asta presupune timp liber pentru proiecte personale (vezi cazul gigantilor IT), materiale educative, discutii sau seminarii de specialitate.