Motivarea angajatilor: Planul de marketing ofera trupelor voastre steagul in spatele caruia sa se adune. Ii vreti increzatori in capitanul vasului, convinsi ca acesta isi are toate hartile in ordine si un port de destinatie in minte. De obicei, companiile subapreciaza impactul pe care un proiect de marketing il are asupra propriilor angajati, care vor sa se stie parte a unei echipe antrenate intr-o intreprindere incitanta si complexa. Daca vreti trupe devotate, trebuie sa le impartasiti viziunea asupra drumului de parcurs in anii ce urmeaza. Oamenii nu inteleg intotdeauna proiecte financiare, dar pot fi animati printr-un proiect de marketing bine scris si bine gandit. Puteti lua in consideratie publicarea interna a proiectului sau a unei versiuni prescurtate. Faceti-o cu putina fanfara si creati agitatie in jurul aventurii ce va urma. Angajatii vor aprecia implicarea lor.

Harta succesului: Nu exista plan perfect. Nu ai de unde sa stii ce va fi peste 12 luni sau cinci ani. Toata organizarea unui plan de marketing pare sa fie fara rost... timp pierdut pe care mai degraba l-ati folosi pentru intalniri de afaceri sau punerea la punct a liniei de productie. Da, acest lucru este posibil, dar numai intr-un sens restrans. Daca nu ai un plan, esti condamnat: mai bine un plan inexact decat deloc. Ca sa ramanem la analogia capitanului de vas: mai bine sa te abati de la curs cu 5, chiar 10 grade decat sa nu ai nici cea mai vaga idee pe unde te afli si unde te duci. Pana la urma, esti pe mare pentru a ajunge la un port de destinatie si fara un plan vei rataci pe mari fara tinta, cateodata dand peste pamant, dar de cele mai multe ori ramanand naufragiat in larg. Capitanii fara harta sunt rareori amintiti pentru a fi descoperit ceva mai mult decat fundul oceanului.

Instructiuni operationale: Prima bicicleta a fiului vostru si aparatul video au venit cu un manual de instructiuni, iar asamblarea si punerea in functiune a unei companii este mult mai complexa decat oricare dintre ele. Planul de marketing este ghidul pas cu pas pe calea succesului afacerii voastre. E mai mult decat exprimarea unei viziuni. In elaborarea unui proiect original, compania trebuie evaluata de sus pana jos pentru siguranta ca piesele componente formeaza un ansamblu functional. Ce veti face cu intreprinderea voastra in urmatorul an? Alcatuiti o lista cu ce este de facut pe scara larga. Va va ajuta la stabilirea de sarcini concrete pe anul respectiv.

Citeste si:

Captarea gandirii: Nu le cereti celor de la departamentul financiar sa memoreze toate cifrele. Rapoartele financiare sunt motorul unei afaceri indiferent de dimensiunile ei. Documentul scris va expune planul de atac. Daca oameni pleaca, noi oameni vin; daca memoria joaca feste si evenimentele infirm previziunile, proiectul isi pastreaza intacte datele pentru a va aminti ceea ce ati stabilit.

Gandirea la nivel inalt: In agitatia creata de concurenta, e greu sa vezi padurea din cauza copacilor, mai ales acele portiuni ale ei necuprinse in cotidian. Trebuie sa va acordati periodic un moment de a va gandi realmente la afacerea voastra-daca va ofera voua si angajatilor ceea ce doriti, daca nu ar putea fi aduse cateva inovatii, daca exploatati la maximum produsele, vanzarile si pietele de desfacere. Cel mai bun moment pentru o asemenea reflectie este elaborarea proiectului de marketing. Unele companii isi trimit oamenii-cheie ai departamentului de marketing in locuri retrase: acasa la actionarul majoritar sau un motel din localitate, departe de telefoane si faxuri, pentru a se putea concentra asupra trasarii unor linii exacte ale cursului de urmat in viitorul apropiat.

Ideal ar fi ca, dupa elaborarea mai multor proiecte, sa le revedeti pentru a evalua progresul companiilor pe linie temporala. Desigur ca e greu de gasit timpul necesar pentru asa ceva (mai ales ca trebuie sa avem de-a face si cu realitatea suparatoare din jurul nostru), dar va va oferi o privire de ansamblu obiectiva asupra afacerii de-a lungul anilor.