Spiritele din online s-au incins, jucatorii din piata se asteptau la bugete mai mari si bani mai multi pe piata. Acest lucru se simte si in interiorul BRAT, unde sedintele sunt “picante” si fiecare vine “cu ce-l doare”. Citeste un interviu cu Arina Ureche, sefa BRAT, care a discutat cu wall-street.ro despre noile proiecte, relansarea site-ului dar si miscari din piata de online.
Wall-Street.ro: Ce prioritati si ce provocari ati intampinat in ultimele luni la BRAT/SATI?
Arina Ureche: Pe online avem un proiect major – lansam colectarea datelor de Monitorizare a Investitiilor in Publicitatea Online (MIPO), in data de 16 mai 2011. Primele rezultate vor fi publicate in luna iunie, pentru 2 saptamani din luna mai. Rezultatele monitorizarii vor fi integrate cu cele de monitorizare presa scrisa, si mai tarziu cu cele de radio, si livrate prin intermediul unei aplicatii comune, care va permite exploatarea datelor pentru cele 2(3) medii in acelasi timp. A fost greu sa realizam acest proiect, am lucrat la el aproape doi ani.

W-S.ro: Ce metodologie foloseste studiul si la ce va ajuta, efectiv?
AU: Metodologia studiului este bazata pe masurarea fiecarui banner livrat de pe un adserver al furnizorilor. MIPO isi propune sa monitorizeze campaniile online de tip display, urmand sa masoare doar difuzarea bannerelor prin adserverele furnizorilor, nu si pentru difuzarea din adserverele third-party folosite de agentii. MIPO va reliefa cat au investit jucatorii in fiecare campanie de publicitate – normal, preturile sunt la ratecard. De asemenea, ajuta la masurarea volumului de bani investiti si fiecare va afla cat a investit concurentul lor, ajutand piata, per total. De exemplu, daca compania X vede ca Y, concurent direct, investeste un volum dublu sau triplu in online, cu siguranta in perioada urmatoare si X va aloca buget mai mare campaniilor pe online. Astfel, intreg mediul va creste. Un alt proiect la care lucram este relansarea site-ului.

W-S.ro: Ce va aduce nou relansarea si care este bugetul alocat pentru aceasta activitate?
AU: Vom reface cu totul, si SNA.ro, BRAT.ro, SATI.ro. O sa arate altfel, informatia va fi mai usor de accesat. Site-ul actual a fost facut prin 2000 si pe atunci aveam 50 de membri si mult mai putine proiecte, acum avem patru proiecte, 250 de membri. De-a lungul timpului am incropit site-ul, am tot adaugat bucati pe masura ce ne dezvoltam si asa nu mai merge. In iulie ne apucam de treaba, bugetul este de 10.000 euro.

W-S.ro: Nu e cam mult?
AU: Este chiar varianta ieftina – la licitatie am primit oferte chiar duble ca pret. Prin noul site se vor putea face grafice, membri BRAT o sa gaseasca mai repede informatii legate de regulamente, sedinte, vom avea o sectiune intranet de unde sa isi poata lua procese verbale, sa comunice mai usor.

Sedintele SATI, ca la asociatia de locatari – fiecare cu ce-l doare

W-S.ro: Din ce se vede, oarecum din exterior, s-au inmultit ghionturile in online. Ce parere ai?
AU: Da, spiritele sunt poate mai incinse. Toti se asteptau sa fie mai multi bani in piata, au facut investitii mari asteptand ca bugetele sa creasca mult, dar nu a fost chiar asa. E normal sa fie unele tensiuni, mai ales ca abia de acum piata de publicitate online a devenit un business in sine.

W-S.ro: Acum 3-4 ani nu era un business?
AU: Ba da, insa una este sa pierzi 100.000 euro, alta este sa pierzi o afacere de cateva milioane. Au devenit si oamenii din online oameni de afaceri – o simt dupa 4 ani de SATI. Intreg mediul a inceput sa functioneze ca un business.

W-S.ro:
Cum decurg sedintele din cadrul BRAT/SATI?
AU: Sa spunem ca sunt picante. E atmosfera ca la asociatia de locatari – fiecare cu ce il doare. Unuia ii curge apa, altuia i s-a spart teava. Ne intalnim de 3-4 ori pe an, daca ne vedeam mai des nu mai apucam sa facem treaba aici. In general vin 60-70 oameni la sedinte.

W-S.ro: Se implica in vreun fel BRAT in medierea conflictelor?
AU: Nu ne-am implicat si nu o sa ne implicam niciodata. Scopul nostru este sa punem pe piata un instrument de masurare corect, o rigla. Daca unii isi dau cu rigla in cap, asta e treaba lor.

Principala incalcare a regulilor SATI este implementarea gresita a tag-ului de masurare a traficului

W-S.ro: Presupun ca au existat cazuri de incalcari ale regulilor SATI de jucatori din piata. Care sunt cele mai frecvente?
AU: Intr-adevar, au fost multe avertismente si incalcari. Principala poate ca este modul de implementare al tag-ului de masurare – nu ai voie decat un tag, intr-o pagina. Nu ai voie sa inserez tag-ul in fisiere care se descarca automat cu pagina. De exemplu, un site din Iasi tragea o data cu pagina inca un fisie care face redirect si astfel contoriza trei afisari pe pagina. Sanctionarile nu sunt financiare – doar taiem traficul de tot, pe o perioada anume de timp. De asemenea, facem publica informatia.

W-S.ro: “Taierea” traficului e echivalentul unei amenzi, sau chiar mai rau.
AU: Pana la urma tot la bani se ajunge, da. Insa nu amendam in mod direct. Oricum, am angajat un om care zi de zi verifica daca tag-ul este inserat corect in site-urile din SATI. Avem un program care aduce automat rapoarte si, daca exista dubii, se verifica manual. Daca se incalca vreo regula, a doua zi dimineata cei in cauza primesc mail. Realitatea, de exemplu, facea prin 2009 parca autorefresh pe pagina si au fost sanctionati. Oricum, nu ajuta nimanui sa faci scandal si membri nostri s-au obisnuit deja cu mail-urile de la noi, nu mai sunt suparati.

W-S.ro: Ce parere ai de propunerea GSP.ro de a publica datele privind referrerii?
AU: Nu am dreptul sa am o parere. Pot spune doar, cat de obiectiv se poate, ca publicarea lor ar insemna un pas spre transparenta insa, de partea cealalta, s-ar dezvalui secrete de afaceri. Consider ca SATI publica in prezent destul de multe rezultate, dar oamenii se uita, in general, doar la trei cifre – vizite, unici si afisari. Daca ar intra in Scores ar gasi o gramada de alte informatii din care, fara sa fie nevoie de referreri, si-ar putea da seama cum arata traficul unui site – ar afla timpul cat se sta pe site, numarul de afisari pe vizita, pe sectiuni. De asemenea, o data la 6 luni publicam profilul socio-demografic al vizitatorilor din mediul urban cu varste intre 16 si 64 de ani. In curand o sa livram rezultatele de audienta la 3 luni si nu la 6, astfel vom prinde mai usor si sezonalitatile pe anotimpuri.

W-S.ro: Cum consideri ca a influentat criza economica mediul online din Romania?
AU: Jucatorii au devenit mai atenti la modul in care investesc banii. Abia in 2-5 ani o sa vedem insa cine sunt adevaratii castigatori din online, vor sta bine cei mai agili.

W-S.ro:
Un sfat pentru jucatori?
AU: Sa joace cinstit.

W-S.ro: Cati oameni sunt angajati in prezent la SATI?
AU: Suntem doi oameni full time si cu mine. O sa mai ngajam doi oameni pe monitorizare.

W-S.ro: Ce buget are SATI?
AU: Bugetul este stabil, la 300.000 euro/an, insa am renegociat cu furnizorul de servicii preturi mai bune.

W-S.ro: Cum arata, in cateva cuvinte, o zi din viata ta?
AU: Ma trezesc la 06:30, duc copilul la scoala, ajung la birou la 08:10 si dupa aceea, pana la 19:00, e o fuga continua intre SNA, SATI, audit, monitorizare radio, online, contracte cu furnizorii, licitatii si asa mai departe.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri