Practic, desi cifrele pe anul trecut arata o crestere a pietei de publicitate online de circa 7% fata de 2010, acest lucru se datoreaza faptului ca in 2011 au intrat patru noi companii, numarul site-urilor reprezentante ajungand la 1400.

Insa, daca ne raportam la grupul de referinta, adica acele companii care au fost prezente in studiul ROADS si in 2010 si 2011 (like for like), piata de publicitate a scazut cu circa 7,3%. Anul trecut, ROADS a cuprins 22 de companii care au raportat veniturile nete, asa cum sunt facturate de catre publisherii care vand direct propriul portofoliu de site-uri sau de catre regii.

Evolutia semestriala a pietei de publicitate online intre 2007-2011.

“Este imbucurator ca an de an sunt din ce in ce mai multi publisheri care participa la ROADS. Cu toate acestea, mai sunt cativa jucatori importanti care lipsesc, si nu ma refer doar la cei internationali. In acelasi timp, este putin ingrijorator faptul ca grupul de referinta a inregistrat o scadere fata de 2010, acesta fiind format preponderent din publisheri romani. Am putea pune aceasta scadere pe seama recesiunii anuntate pentru ultima parte a anului trecut si inceputul acestui an, insa este cel putin la fel de posibil ca o parte din bugetele de publicitate online sa se fi redirectionat catre companiile internationale, care nu se numara printre cei care raporteaza cifre pentru ROADS”, explica Cristian Petriceanu, presedintele IAB Romania.

In a doua jumatate a anului trecut piata de publicitate online a fost de 48 milioane de lei, in crestere cu 10% fata de ianuarie-iulie 2011 si mai mult cu 9% fata S2 2010. Insa, comparand grupul de referinta, intre iulie si decembrie 2011 veniturile din publicitate au crescut cu 8,8% fata de prima jumatate a anului trecut, dar au scazut cu 5,6% fata de S2 2010.

Telecomul continua sa fie cel mai mare investitor in reclame online

Cei mai mari investitori in publicitate online anul trecut au fost companiile de telecomunicatii, cele din domeniul financiar si jucatorii din industria auto-moto. Astfel, operatorii de telecomunicatii au investit circa 2,41 milioane de euro in promovare pe internet, jucatorii din zona financiar- bancara in jur de 2,39 milioane de euro, iar cei din domeniul auto 1,9 milioane de euro.

Citeste si:

„Ordinea este normala si reflecta o anume stabilitate in alocarea bugetelor de publicitate facuta in departamentele de marketing ale advertiserilor din Romania”, afirma presedintele IAB Romania in legatura cu domenile care asigura cele mai mari venituri pentru publicitate online.

Studiul derulat de IAB Romania si PwC structureaza investitiile in publicitatea online din Romania in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii.

Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PwC va demara culegerea de date la inceputul lunii iulie 2012 si va acoperi primul semestru al anului 2012.