“Prezenta tricolorilor la un campionat european este mai mult decat un obiectiv sportiv. Intr-adevar, vor fi o multitudine de industrii care vor avea de castigat in cazul unei calificari la EURO 2016, printre care industria publicitatii, industria media, HORECA, industria de echipament sportiv, retail-alimentar, precum si consumul de internet pe dispozitive mobile, a afirmat pentru wall-street.ro, Razvan Burleanu, presedintele Federatiei Romane de Fotbal.

Si de castigat va avea mai ales echipa nationala de fotbal, atat de punct de vedere emotional prin recastigarea respectului suporterilor, dar si financiar.

“Va exista din partea UEFA o prima importanta de calificare si sume bonus pentru fiecare dintre performantele pe care echipa nationala le va atinge la turneul final din Franta. De asemenea, din partea sponsorilor echipei nationale, vor exista prime de calificare si bonusuri de performanta.

Pe termen mediu si lung, vor creste incasarile din drepturi TV, contracte de sponsorizare si merchandising”, mai spune Burleanu.

Cel mai vechi sponsor nou: Bergenbier

Printre principalii sponsori ai nationalei de fotbal se numara Telekom, Bergenbier, Bancpost, Tiriac Auto, Penny Market si Joma. Dintre acestia, cel mai vechi suporter este Bergenbier Romania, al treilea jucator de pe piata locala a berii, compania redevenind anul acesta sponsor al echipei Romaniei, dupa o pauza de sapte ani. Compania a mai sustinut nationala de fotbal intre 1998 si 2008, o perioada de glorie pentru Bergenbier si campaniile de promovare pentru fotbal, cand brandul se pozitionase ca “berea fotbalului romanesc”. Acesti zece ani au coincis cu mandatul de sase ani al lui Mihai Ghyka ca sef de marketing al Inbev (fostul nume al Bergenbier Romania), dar si cu doi ani ca director general al producatorului de bere.

Astfel, pe langa sponsorii pe care ii are deja echipa Romaniei, Ghyka afirma ca participarea la Euro 2016 ar putea aduce noi companii alaturi de nationala.

Prea multi sponsori strica?

“Cu siguranta vor aparea noi sponsori. Cel putin pentru anul 2016, printr-un comportament oportunist. Vreau insa sa cred ca va fi un prilej bun pentru atragerea unor sponsori pe terment lung - pot fi parteneri in domeniile care au o suprapunere de target importanta cu pasiunea pentru fotbal: bauturi racoritoare, materiale de constructii, industria de bricolaj, retail de electroIT sau snacks”,explica Mihai Ghyka, consultant in cadrul companiei de consultanta de business Dalprincipe.

Pe de alta parte, Augustin Roman, head of digital Antena TV Group (compania care detine licentele Antena 1, Antena Stars, Euforia si Zu TV ) si fost director executiv al Gazeta Sporturilor, cel mai citit cotidian de sport din Romania, spune ca "numarul de sponsori al unei echipe nationale este limitat, pentru ca un exces de sponsori poate dauna, paradoxal".

"De ce? Pentru ca va scadea randamentul vizibilitatii lor. Acum, daca echipa noastra nationala ar avea canale de comunicare racordate la ceea ce se intampla in anul 2015, probabil ca in acest context ar mai putea atrage venituri, atat de la partenerii cu care s-a semnat deja, cat si de la altii noi. Asta ar insemna ca echipa nationala sa comunice pe platforme digitale prin diverse canale cu audienta ridicata prin diverse tactici. Vad aici proiecte speciale dezvoltate in jurul echipei nationale pentru produse de ingrijire dedicate barbatilor (de ras, sampon, creme etc), asocierea cu case de pariuri- se practica, iar din 2015 domeniul este licentiat in Romania-, bauturi racoritoare sau branduri puternice de comert electronic", explica Roman.

Ghyka: Cele mai frumoase campanii de brand au fost cele cand echipa nu mai avea sanse de calificare

Ghyka, cel care in anul 2000 a creat “Revolutia galbena”, chemand suporterii pe stadion imbracati in galben, culoare asociata cu brandul Bergenbier, spune ca cel provocator pentru o marca este sa fie alaturi de nationala indiferent de rezultate.

“Din experienta mea, de zece ani alaturi de echipa nationala de fotbal, cele mai frumoase campanii sunt cele in care nu mai ai sanse de calificare. Atunci cladesti emotia pe viitor, pe o speranta indepartata, pe ideea nationala dincolo de rezultatul si punctele "de azi". E cel mai greu lucru in marketing. Sa convingi ierarhia companiei ca trebuie investit intr-o echipa fara performante imediate si, totodata, sa convingi suporterii ca exista speranta pentru fotbalul romanesc”, explica Mihai Ghyka

10% la vanzarile de bere

Cu experienta de 14 ani in industria berii, Ghyka afirma ca, in general, vanzarile de bere cresc cu 5-6% in luna in care are loc turneul final, insa in cazul calificarii echipei nationale volumele pot creste cu 10%.

"Per asamblul anului 2016, este insa o crestere marginala de maxim 0,8%. Dincolo de cifre insa, o calificare inseamna un capital de emotie pe care un brand bine pozitionat va sti sa il capteze si sa cladeasca pe termen mediu si lung", mai spune consultantul de business.

Turneul european de anul viitor din Franta se va desfasura intre 10 iunie si 10 iulie.

Citeste si:

Piata berii a fost anul trecut de 14,9 milioane de hectolitri, in scadere cu 8,6% fata de 2013. Pe de alta parte, romanii consumau in medie 74 de litri pe cap de locuitor anul trecut, mai putin cu sapte litri fata de 2013, conform datelor Asociatia Berarii Romaniei.

Pe de alta parte, este clar ca vanzarile de bere vor creste anul viitor atat datorita investitiilor pe care directorii de marketing le fac pentru impulsionarea vanzarilor, dar si pentru ca berea este in general o bautura agreata in momentele de bucurie, de reintalnire cu familia sau prietenii. De exemplu, aproape 80% din adultii romani care consuma bauturi alcoolice la masa, au declarat ca prefera berea atat in timpul meselor din timpul saptamanii, cat si in timpul meselor din weekend, arata un studiu realizat anul acesta de GFK Romania la cererea Asociatiei Berarii Romaniei.

20% in plus pentru restaurante

De altfel, Dragos Petrescu, unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori in domeniul HoReCa, cu investitii in restaurante precum Caru’ cu Bere, City Grill, Hanul lui Manuc sau Pescarus, spune ca se asteapta ca vanzarile restaurantelor pe care le detine sa creasca cu 20% in luna campionatului European. In anii in care au fost campionate europene sau mondiale, dar nationala Romaniei nu s-a calificat, vanzarile in luna respectiva au fost mai mari cu pana in 10%.

“Vanzarile vor creste cu siguranta, pentru ca oamenii meciurile nationalei vor fi un motiv ca oamenii sa iasa la masa, sa se simta bine”, spune Petrescu, proprietarul unui business cu afaceri estimate la circa 22 milioane de euro si aproape 900 de angajati anul acesta.

Gura de oxigen pentru industria media

Insa, dincolo de vanzari de bere, echipamente sportive, televizoare sau bilete catre Franta, meciurile nationalei vor avea un puternic impact in presa, atat in privinta audientelor pe televiziunile care vor transmite meciurile (TVR 1 si Dolce Sport), dar si a celorlalte platforme cu continut sportiv.

"Perioadele cu competitii puternice la care si Romania este reprezentata activeaza si publicul care nu consuma sport zi de zi, iar per total cifrele pot creste cu procente de 20-30% la finele lunii in care se disputa meciurile", afirma Augustin Roman, despre site-ul GSP.ro.

El nu ofera date concrete despre incasarile Gazetei Sporturilor pe print si online din 2008 (perioada in care era director executiv al publicatiei), mai ales din cauza contextelor sociale foarte diferite. Mai exact, ultimul turneu la care Romania a participat a fost in iunie 2008, cel mai bun an pentru publicitatea romaneasca, cand bugetele de promovare in media au fost de circa 540 de milioane de euro, in timp ce anul acesta sunt de aproximativ 322 de milioane de euro, conform datelor agentiei Initiative.

"Bugetele erau sanatoase si puteau depasi in luna respectiva un milion de euro…Piata media de print a cazut mult in Romania, iar online-ul nu genereaza venituri satisfacatoare in acest moment, publicitatea de aici avand preturi foarte mici", mai spune Roman.

El adauga ca pe langa Gsp.ro si Prosport.ro, cele mai importante publicatii sportive din Romania, mai sunt de urmarit evolutia Sport.ro, "un produs de cancan sportiv, care va fi pe crestere pentru ca un astfel de continut este la moda si www.sport1x2.ro, un site de comunitate pentru pasionatii de sport&pariuri si care a fost lansat in aceasta luna de divizia digitala a Antena TV Group.

"Ca o concluzie, Euro va fi gura de oxigen a media de sport in 2016, iar participarea Romaniei va fi foarte importanta in aceasta ecuatie", explica Roman.

Cum s-a calificat Romania la Campionatul European din 2016

Echipele nationale ale Irlandei de Nord si Romaniei s-au calificat la Campionatul European din 2016, iar reprezentativa Ungariei a terminat pe locul trei in grupa F si asteapta sa vada daca va merge direct la turneul final din Franta sau va juca in baraj.

Selectionata Romaniei a incheiat aceasta campanie de calificare fara infrangere si fara gol primit in deplasare.

Clasamentul final al grupei F

1. Irlanda de Nord 10 6 3 1 16-8 21 puncte
2. Romania 10 5 5 0 11-2 20
3. Ungaria 10 4 4 2 11-9 16
4. Finlanda 10 3 3 4 9-10 12
5. Insulele Feroe 10 2 0 8 6-17 6
6. Grecia 10 1 3 6 7-14 6.

La turneul final al Campionatului European se califica echipele de pe primele doua pozitii din cele noua grupe si formatia de pe locul trei cu cel mai bun punctaj. celelalte opt reprezentative de pe pozitia a treia vor juca in baraj.

Sursa foto: Mediafaxfoto