Cu o valoare globala de 42 de miliarde de dolari, publicitatea online va creste in Romania cu o viteza mai mare decat media globala, arata studiul Previziuni Media 2008, realizat de TMT. Rata de crestere pentru Romania va depasi 50%, fata de cele 10 milioane de euro – valoarea pietei de publicitate online in 2007.

“Piata de publicitate online din Romania in 2007 este estimata in jurul cifrei de 10 milioane de Euro, o cifra care nu poate fi ignorata de nimeni atunci cand are in vedere domeniul publicitar si ritmul de crestere al publicitatii online in Romania, mult peste trendul global inregistrat pana acum. Daca in 2005 ponderea publicitatii online din cheltuielile totale de publicitate era de 1%, estimarile valorilor reale pentru 2007 aduc piata online in jur de 3% din piata totala de publicitate, un procent care poate fi deja considerat semnificativ avand in vedere si ponderea la nivel european si mondial”, a declarat Radu Herinean, Enterprise Risk Services Manager la Deloitte Romania.

Cu toate acestea, publicitatea online va avea de infruntat numeroase obstacole in 2008. Unul dintre acestea este reprezentat de cresterea adversitatii publicului fata de publicitatea online; cel de-al doilea ar putea fi reprezentat de cresterea opozitiei fata de monitorizarea comportamentului online.

Industria publicitatii va fi nevoita sa-si expuna argumentele in 2008, arata raportul TMT. Aceasta va trebui sa comunice, de exemplu, sub forma unor informatii gratuite, quid pro quo-ul reclamelor pe Internet destinate utilizatorilor finali. Industria publicitatii trebuie sa monitorizeze cu grija aspectele legate de conformitate. Cu cat creste succesul publicitatii online, cu atat va creste si numarul controalelor de reglementare. De asemenea, in 2008, publicitatea online va trebui sa faca fata concurentei acerbe venite din partea formatelor media traditionale.

Televiziunea online, in ajutorul televiziunii traditionale

Industria televiziunii va avea parte, per ansamblu, de un an bun, arata specialistii de la Deloitte. Televiziunea prin Internet va contribui cel mai probabil la profitul televiziunii traditionale. Acest lucru ar putea parea paradoxal, indeosebi datorita faptului ca televiziunea prin Internet a fost perceputa de anumiti comentatori importanti ca fiind principalul concurent al televiziunii traditionale. In 2008, televiziunile traditionale trebui sa gaseasca solutii prin care canalele online sa vina in completarea continutului pe care acestea il difuzeaza in mod obisnuit.

Citeste si:

“In Romania, televiziunea traditionala nu este amenintata de impactul pe care il are Internetul, nici macar la nivel global, fiindca pana la urma Internetul nu face altceva decat sa schimbe metoda de distributie a continutului care, pana la urma, este tot un produs al televiziunii «traditionale». Desigur, exista oportunitati importante cum ar fi cresterea posibilitatilor de interactivitate si aceste oportunitati vor schimba modul in care percepem si interactionam cu «televizorul», insa aceste argumente vor fi in favoarea televiziunii ca serviciu disponibil pentru consumator”, a declarat Radu Herinean, Enterprise Risk Services Manager la Deloitte Romania.

Distrugerea pirateriei online nu aduce de la sine sfarsitul produselor media contrafacute

Cresterea semnificativa a numarului de conexiuni broadband in intreaga lume a atras de la sine cresterea pirateriei online. Marirea vitezei conexiunilor broadband a facut posibila pirateria de filme, televiziune si software. In 2008, lupta cu pirateria digitala ar putea fi castigata printr-o lupta concentrata, dusa cu ajutorul educatiei si al sanctiunilor, ca de exemplu interzicerea accesului broadband, amenzi etc. In 2008, va fi castigata o lupta impotriva pirateriei, dar intreg razboiul impotriva pirateriei se intrevede a fi extrem de violent, arata raportul Deloitte. Este posibil ca industria media sa incerce sa caute noi modalitati prin care sa creasca gradul de securitate a produselor media.

Cinema-ul, mai mult decat filme

In ultimii ani, cinematografia a inregistrat numeroase progrese. Incasarile de la box office au crescut considerabil de la mijlocul anilor 90 pana in 2006, anul in care vanzarile au totalizat 25 miliarde USD. Perspectivele se arata imbucuratoare, procentul de crestere estimat fiind de ordinul zecilor. Evolutia cinematografului poate reprezenta momentul propice pentru a incerca reinventarea formatului asupra caruia nu s-au produs prea multe modificari in ultimii ani. Schimbarea majora adusa de trecerea la formatul digital nu va afecta prea mult studiourile cinematografice. In 2008, cinematografele dotate corespunzator ar putea proiecta inclusiv evenimente importante, incepand cu competitii sportive si terminand cu concerte.