Relansata in vara anului trecut, UAPR este o organizatie care isi propune sa intareasca legaturile din interiorul industriei de publicitate din Romania si sa promoveze standarde profesionale ridicate. Uniunea numara aproximativ 50 de companii de publicitate, media si relatii publice si este condusa de un board format din opt membri – manageri si practicieni ai industriei.

In cele sase luni de la relansare, UAPR a atras noua membri noi: Starcom MediaVest Group, Bigger Group, Spoon, Utopium, Akox, Mediaedge:cia, Initiative, OMD si Papaya Advertising. Pe langa cresterea numerica a Uniunii, membrii boardului de conducere au trecut in revista si principalele proiecte prin care isi doresc sa imbunatateasca si sa eficientizeze industria publicitatii.

Salariile publicitarilor, luate la bani marunti

Salary Survey este un proiect lansat de UAPR in urma cu doi ani, un studiu al salariilor din industria de publicitate realizat impreuna cu PricewaterhouseCoopers. In 2007, in realizarea studiului au fost implicate 22 de agentii de publicitate, media si relatii publice. S-a constatat, printre altele, ca salariile publicitarilor au crescut fata de anul precedent in medie cu 17% si ca salariul de intrare al unui tanar intr-o agentie este de circa 1.000 de lei.

Studiul va fi reluat si anul acesta, intr-o varianta imbunatatita. “Suntem inca o industrie norocoasa, cu mare glamour, atragem resurse umane. Asta nu inseamna ca ne culcam pe o ureche, asteptand ca tinerii sa fie atrasi de alte industrii”, a spus Stefan Iordache, COO Leo Burnett Romania si membru al boardului de conducere UAPR.

Scoala de Creatie ADC*RO – o scoala “de concept”

Prima scoala de creatie din Romania a fost lansata la inceputul acestui an, in parteneriat cu Art Directors Club Romania si Millenium Communications. Proiectul vine in intampinarea nevoii de resurse din industria romaneasca de publicitate si urmareste sa descopere si sa modeleze tineri cu potential. “Elevii” scolii vor fi instruiti de 12 din cei mai cunoscuti directori de creatie din agentiile romanesti.

Durata scolii va fi de cate trei luni, iar prima sesiune va incepe in aprilie, anul acesta. Scoala se bazeaza pe conceptul de tutorat si va instrui 60 de tineri, selectati printr-un examen de admitere. “ADC*RO e o scoala de concept, nu un curs de publicitate. Vrem sa facem concept, nu putem sa invatam craft in trei luni”, a spus Adrian Botan, director de creatie la McCann Erickson si unul dintre instructorii scolii de creatie.

Scoala va testa talentul, enduranta si ambitia candidatilor, va incerca sa-i invete sa gandeasca “creativ”, dupa care va invita reprezentanti ai industriei sa-i recruteze pentru agentiile lor. “Este o problema a industriei. Cand avem nevoie de un medium sau un senior, ne luam unul de la altul, ca sa crestem. E nefiresc. Trebuie sa crestem baza de date”, a spus Stefan Iordache.

Absolventii scolii ADC*RO nu trebuie sa se indrepte neaparat spre departamentele de creatie ale agentiilor. Instruirea le va folosi si daca isi vor alege cariere in account sau media. “Fiecare om care lucreaza in publicitate trebuie sa fie in primul rand un om creativ”, a spus Stefan Iordache.

Club de media. Si poate chiar o scoala

Citeste si:

Un alt proiect al UAPR este Clubul de Media – un program care reuneste in prezent 24 de agentii de media. Clubul urmareste sa rezolve cateva din problemele cu care se confrunta agentiile romanesti de media in prezent, propunand solutii ca: instituirea trainingului de media sindicalizat, exprimarea preturilor media intr-o moneda unica, nu in trei diferite, cum se intampla la ora actuala; schimbarea momentului de lansare a politicilor de vanzari pe piata, care se situa pana acum in preajma Craciunului; extinderea studiilor AdMarket si Salary Survey si la agentiile de media; introducerea unor categorii de media la festivalurile Ad’Or sau Effie.

Membrii UAPR isi propun, de asemenea, deschiderea unei scoli de media, care sa atraga tinerii interesati de acest domeniu – “cu mai putin glam” decat publicitatea.

Studiul AdMarket

UAPR a reactivat studiul AdMarket, care, pe langa un studiu perceptual, va introduce criterii rationale de apreciere a agentiilor, urmarind cresterea anuala, cifra de afaceri si profitabilitatea precum si premiile de creatie si de eficienta. Impreuna cu partenerii de la D&D Research se lucreaza la modificarea metodologiei studiului.

Studiul este finantat de agentiile membre ale UAPR si urmareste sa devina un etalon pentru reprezentativitatea datelor si pertinenta concluziilor.

Ad’Or – controversa si schimbare

La solicitarea board-ului, agentiile membre UAPR si-au exprimat opinia fata de evolutia singurului festival de creatie romanesc, cu scopul de a gasi formula prin care sa se atraga toate agentiile romanesti. Decizia la care s-a ajuns este ca Ad’Or va exista in continuare, sub acelasi nume, dar cu un regulament modificat si cu o organizare mai eficienta. Pentru a rezolva aceste aspecte, insa, urmatorul Ad’Or va avea loc in primavara anului viitor, in luna martie

Ad’Or a starnit mai multe controverse in anii trecuti, cand mai multe agentii au refuzat sa mai participe la festival.

Schimbari la conducerea UAPR

Stefan Iordache este, de ieri, noul presedinte al Uniunii. El a preluat functia de la Catalnia Cernica, Managing Director Graffiti BBDO, care va parasi tara pentru cateva luni. Mandatul lui Iordache este interimar si se intinde pana la inceputul anului viitor, cand vor avea loc alegeri generale.

Pe langa Catalina Cernica si Stefan Iordache, boardul de conducere UAPR este format si din: Adrian Botan, director de creatie McCann Erickson, Adrian Tuluca, director executiv Propaganda, Victor Dobre, director executiv al IAA, Felix Tataru, presedintele IAA si director general GMP, Cristi Grigorescu, director de media al Next Advertising si Peter Jansen, coactionar al agentiei Cohn & Jansen.