Wall-Street: Cum ati inceput parteneriatul?

Robert Braun:
Am decis, parte a unei strategii de trei ani, sa crestem in regiune – ceea ce pentru inceput inseamna trei tari, Romania, Bulgaria si Polonia. Am stabilit ca vehiculul nostru pentru a intra pe aceste piete va fi CSR-ul. In Ungaria, unde este baza noastra, operam in patru discipline: CSR, branding, managementul reputatiei si public affairs. Ne-am dat seama ca pentru cele mai multe dintre aceste piete CSR-ul reprezinta o noutate, un diferentiator.

La inceputul lui 2009 am fondat Braun & Partners Romania. Am inceput ca si consultanti in CSR. Unul dintre primii nostri clienti a fost Petrom. La un training organizat de Cosmin, ne-am cunoscut. Dupa aceea, cand am venit in tara, am baut o cafea si se pare ca ne-am inteles bine. Pentru mine a fost foarte important sa gasesc un partener de business in care sa am incredere ca persoana si cu care sa impart credinte, idei, cunostinte si experiente.

Wall-Street: Deci operati in paralel Braun & Partners Romania, cu activitati in CSR.

Robert Braun:
Da si nu. Parte din intelegere a fost ca va fi o tranzactie in doua transe: am cumparat 49% din compania lui Cosmin, Brandivia, care a devenit B&P Brandivia. Urmeaza o periada de “racire”, cum i se spune in business, de sase luni, dupa care vom fuziona cele doua companii. Noua entitate va reuni Braun & Partners Romania, cu activitati de CSR, si B&P Brandivia, compania de branding si managementul reputatiei. Practic, toata oferta noastra de servicii din Ungaria va fi prezenta pe piata din Romania.

Cosmin Alexandru:
Si toate operatiunile noastre din Romania vor fi sub numele B&P Brandivia.

Wall-Street: Combinatia de branding, CSR si managementul reputatiei intr-o singura companie e des intalnita in Ungaria?

Robert Braun: Daca ar fi comun in Ungaria n-am face-o. Da, e comuna in alte tari, in special in Marea Britanie. Practic, ceea ce aducem in Europa Centrala – Ungaria, Polonia, Romania – este know-how la nivelul Marii Britanii. Noi lucram cu ADN-ul unei companii si asta e exact ceea ce fac companiile de comunicare strategica in UK – au o ramura de branding, una de CSR si una de managementul reputatiei.

Wall-Street: Ce alti clienti aveti aici in afara de Petrom?

Robert Braun:
Avem doua seturi de clienti: clientii lui Cosmin, de la Brandivia, si clientii pe care i-am castigat cu Braun & Partners anul trecut: BCR, BRD, Unicredit, farmaciile Dona, Orange. Am obtinut multe relatii entry level cu clientii iar acum vom putea sa le oferim servicii mai complexe.

Wall-Street: Este valabil si pentru clientii Brandivia?

Cosmin Alexandru:
Cu siguranta vor primi mai multe servicii pentru ca acesta e unul dintre principalele motive pentru care mi-am dorit sa ma extind in directia asta. Pana la sfarsitul anului trecut, eram interesat mai mult de consultanta la nivel individual. Dar am decis ca vreau sa cresc si era important sa cresc impreuna cu cineva care avea metodologiile testate, care a creat aceste metodologii in regiune – asta e ceva rar, daca nu unic – si care avea deja niste experienta in arii complementare ariei mele de expertiza. Mi s-a parut ca e combinatia perfecta, in care pot sa merg la clienti si sa le ofer solutii pentru toate canalele lor de comunicare: interna, organizationala, CEO-level si de asemenea comunicare pentru branduri, produse si servicii. E ceva ce nu stiu sa existe pe piata romaneasca si sunt interesat sa creez aceasta piata.

Wall-Street: Ati aplicat deja metodologiile pe piata din Romania? Aveti studii?

Robert Braun:
In zona de CSR, da. Am facut rapoarte de benchmark bazate pe unealta noastra de cercetare CSR 24/7, prin care companiile pot sa se compare intre ele, cu jucatorii din aceeasi industrie, cu jucatorii din alte tari. Ne-am intalnit azi cu managementul GfK pentru ca intentionam sa aducem metodologii si unelte de cercetare din Ungaria in Romania: Reputation Rating – masurarea reputatiei si oferirea unei abordari structurate asupra reputatiei, Brand Community Management – un set de cunostinte structurate despre comunitatile de brand din fiecare piata. Acestea sunt lucruri pe care le vom aduce in Romania in 2010.

Wall-Street: Care e planul in urmatoarele luni? Veti aborda clienti, companii mari?

Cosmin Alexandru:
Am inceput deja sa ne intalnim cu ei. Vrem mai intai sa clarificam care e diferenta intre ceea ce oferim noi si ce mai exista pe piata si apoi sa vedem cum aceasta experienta si expertiza ii poate ajuta.

Robert Braun: O diferenta-cheie pe care vom incerca sa le-o comunicam viitorilor nostri clienti este ca marketingul si strategia nu sunt activitati pe care agentiile de comunicare le pot realiza singure. Nu e ca si munca creativa – dai un brief, agentia merge acasa, deseneaza ceva, vine inapoi si zice: uite trei variante, alege. In branding, CSR si managementul reputatiei lucram indeproape cu stakehoder-ii interni ai companiei. Dezvoltam impreuna cu ei o strategie, bazata pe mai multe workshop-uri. Nu cunoastem compania mai bine decat ei, nu stim piata mai bine decat ei.

Wall-Street: Va referiti la manageri de top?

Robert Braun:
Ne referim la stakeholderi-cheie. Ar putea fi manageri de top, dar cateodata e cel mai vechi angajat.

Wall-Street: Cu ce alte companii de pe piata din Romania concurati?

Cosmin Alexandru:
Ca un intreg, ca o combinatie de servicii, nu cred ca avem concurenta. Pe segmente, probabil ca avem: companiile de branding, cele de PR, companiile de consultanta in marketing, companiile generale de consultanta, poate in comunicarea interna companiile de HR. Dar ca si grupare de servicii care ofera o unealta ce se asigura ca intreaga comunicare a unei entitati e coerenta si merge in aceeasi directie pentru toate partile implicate, nu cred ca avem concurenta.

Wall-Street: Aveti obiective financiare pentru Romania in acest an?

Cosmin Alexandru:
Inainte sa vedem clienti si sa discutam despre bugete, ne-am stabilit un target de cateva sute de mii de euro cifra de afaceri, dar vom putea sa evaluam mai bine dupa ce vom avea cateva intalniri cu clientii.

Wall-Street: Aveti clienti in Ungaria care sunt prezenti si pe piata din Romania dar nu lucrati inca cu ei?

Robert Braun:
Da, chiar destul de multi. Bineinteles, companiile maghiare - lucram cu OTP Bank si cu Mol in Ungaria, nu lucram deocamdata cu ei in Romania. Unicredit ne este client in ambele tari; San Paolo Intesa ne e client in Ungaria, speram sa ne devina client si aici.

Cei mai multi dintre clientii nostri sunt prezenti in mai multe tari din regiune: Coca-Cola, Nestle sunt clienti mari prezenti si in Romania, si in Polonia.

Wall-Street: Cat ati investit pana acum in piata din Romania?

Robert Braun:
Anul trecut am investit circa 60.000 euro cash in compania de CSR si probabil alti 100.000 in studii si in aducerea metodologiilor, in munca pe care am facut-o in Ungaria, analizand date etc. Intentionam sa continuam sa investim. Pentru a genera acele cateva sute de mii de euro pentru B&P Brandivia va trebui mai intai sa investim cateva sute de mii de euro. Vom recupera investitiile in ani, ceea ce e OK.

Wall-Street: In Ungaria aveti venituri de 3 milioane de euro. In celelalte tari?

Robert Braun:
Anul trecut, in Romania am avut 40 si ceva de mii, in Polonia 30 si ceva de mii, dar acolo am inceput tarziu, la sfarsitul lui iunie, si in Bulgaria am avut foarte putin. Ungaria e locul unde am inceput, in urma cu 5 ani.

Wall-Street: Vreti sa va extindeti in alte tari?

Robert Braun:
Ne uitam la Austria, la Cehia, la Serbia. Vrem sa avem, in 10 ani, o retea de companii care poate servi clienti regionali din zona pe care o numim CEE-EU adica Europa Centrala si de Est din Uniunea Europeana. Vrem sa fim langa Serbia cand se vor alatura UE.

Wall-Street: Cosmin, ce se va intampla cu celelalte proiecte ale tale?

Cosmin Alexandru:
Ce s-a intamplat si pana acum. Merg in continuare. Raman implicat in Erudio pentru ca cred ca e un proiect grozav pentru piata din Romania, pentru calitatea leadership-ului in comunitatea de business romaneasca si sper ca voi ajuta proiectul Eurdio sa creasca.

Braun&Partners Network deschide o filiala in Romania

Braun&Partners Network deschide o filiala in Romania