Ionut Oprea este unul dintre cei mai cunoscuti oameni din online-ul autohton, fost director executiv al IAB Romania, blogger de cinci ani si sef al agentiei de publicitate online Standout.

Ionut Oprea se retrage de la conducerea IAB

Ionut Oprea se retrage de la conducerea IAB

Wall-Street.ro: In ce proiecte esti implicat in prezent, ca si actionar? In care te implici cel mai activ si in ce fel(uri)?
Ionut Oprea: Conduc Standout, cea mai mare agentie de comunicare pe bloguri si retele sociale, care impreuna cu Byte Flux gestioneaza si serviciul de monitorizare Facebrands.ro. Sunt greu de separat cele doua, asa ca implicarea mea este totala in ambele.

W-S.ro: Ce rezultate ai cu aceste proiecte si cum ai resimtit/resimti recesiunea?
IO: Suntem singura piata din estul Europei unde blogurile s-au dezvoltat ca si canal media mainstream (principal - n.r.). In tot restul Europei au ramas doar un canal de nisa, folosit ocazional de agentii exotice. Cred ca am contribuit substantial la aceasta pozitie si vom continua sa contribuim la cresterea acestui canal precum si la folosirea cat mai profesionista a blogurilor si retelelor sociale ca platforme de comunicare.

La Facebrands, pe de o parte pregatim ultimele detalii pentru lansarea serviciului de analiza avansata, pe de alta parte pregatim o oferta de publicitate pentru serviciul gratuit, care va fi ad-based. Facebrands va deveni un instrument must-have pentru toate companiile care deruleaza activitati de marketing si comunicare pe Facebook.

W-S.ro: Cum merge Standout (cifre – venituri aprox. pe 2010 si estimare pe 2011, numar de asociati/bloguri partenere) si ce noi feature-uri urmaresti sa implementezi pentru acest proiect dar si altele, in viitorul apropiat si mediu?
IO: Nu discut veniturile Standout, cel mai important e ca ne-am construit o echipa extraordinara, care poate propune si livra cele mai bune rezultate pentru campaniile pe bloguri si pe social media, si asta vrem sa facem in continuare.

Per total piata de publicitate pe bloguri a fost de cateva sute de mii de euro in 2010, iar in 2011 daca luam in calcul si investitiile pe retelele sociale probabil piata de social media depaseste in Romania un milion de euro, sau chiar mai mult.

Anul acesta ne propunem sa lucram strans cu blogurile cu care colaboram cel mai bine pentru a le ajuta sa-si vanda cat mai bine avantajele pe care le au fata de canalele clasice si fata de alte canale de social media.

Suntem aceeasi piata mica si aroganta care vede doar paiul din ochiul vecinului

W-S.ro: Ce parere ai de evolutia blogosferei romanesti din ultimul an (si ceva)? Cum ti se pare ca afecteaza retelele sociale aceasta dezvoltare?
IO: Blogurile sunt in continuare un canal special in tot ecosistemul social media. Au puterea de a centraliza toate retelele sociale in jurul lor, sunt un mediu care permite interactiuni si conversatii consistente, adica o implicare mult mai puternica a utilizatorilor. Si livreaza in campanii audiente comparabile cu cele obtinute pe alte canale, ceea ce e esential pentru ca inainte asta putea fi o limita.

In plus, dincolo de simpla expunere, blogurile pot aduce doua mari avantaje fata de orice canal clasic: pot raspandi un mesaj si dincolo de blogurile direct implicate si pot crea o implicare puternica in randul cititorilor lor. In ultimul an, dincolo de bloggerii cei mai cititi, care au doar prin intermediul blogului audienta cea mai numeroasa, s-au facut remarcati si bloggeri mai mici insa care au inceput sa foloseasca retelele sociale pentru a-si extinde audienta.

W-S.ro: Ce lipseste online-ului autohton in opinia ta, atat la nivel de oameni cat si ca atitudine/proiecte?
IO: La nivel de oameni, ii lipseste un ordin de volum. E nevoie de cat mai multi oameni specializati si aici e o problema de educatie, nu avem inca o educatie specializata pentru domeniul asta. Sper ca eforturile de industrie in directia asta derulate de IAB si IAA sa poata incepe rezolvarea acestei probleme.

Citeste si:

Ca atitudine, suntem aceeasi piata mica si aroganta care vede doar paiul din ochiul vecinului, nu participa la actiuni de industrie si apoi le ignora existenta si asa mai departe. Marea oportunitate nu sunt cei 20 milioane de euro ai pietei de publicitate online, ci cele cateva sute de milioane de euro care inca nu sunt pe Internet.

W-S.ro: Cum ti se pare ca s-a dezvoltat segmentul de publicitate online in ultimii ani, mai departe de studiul IAB/PwC? Ce semne interesante ai remarcat?
IO: Cred ca pe de o parte segmentul de publicitate bazata pe actiuni imediate a castigat teren si a adus multi advertiseri pe Internet. Pe de alta parte, e nevoie de mai multa educatie cu privire la efectele de brand ale publicitatii online. Am demonstrat deja ca ele exista prin studiul VIU, e nevoie insa de includerea unor indicatori si masuratori in intregul ecosistem pentru ca aceste efecte sa conteze cu adevarat.

Intram in etapa unui antreprenoriat rational, in care investim timp si bani in business-uri, nu in proiecte

W-S.ro: Ce proiecte din online ti-au atras atentia in ultimul timp? Unii spun ca nu prea au fost proiecte vizibile, din cauza crizei. Ce parere ai?
IO: Cred ca multi s-au concentrat pe ceea ce a functionat cel mai bine, in perioada asta. Mie mi se pare ca antreprenoriatul online incepe sa iasa din perioada in care apareau poate multe ‘proiecte’ datorita unor conditii favorabile si o foarte mare parte din ele nu se materializau. Daca e asa, si daca intram in etapa unui antreprenoriat rational, in care investim timp si bani in business-uri, nu in proiecte, e un lucru care merita salutat si e un semn de evolutie a pietei.

De la inceputul anului au aparut site-urile de reduceri de grup care au reusit sa faca romanii sa cumpere mai mult pe Internet, ceea ce e un lucru foarte bun.

W-S.ro: Care consideri ca au fost reusitele tale esentiale in functia de director executiv la IAB Romania in cei 4 ani?
IO: Am creat o referinta in piata de publicitate online in Romania prin studiul ROADS, recunoscut si de IAA ca un efort semnificativ de transparentizare a pietei (echipa IAB Romania a primit un premiu de excelenta IAA pentru acesta), am infiintat primele grupuri de lucru functionale in IAB Romania, care acum au activitate consistenta, am coordonat si participat la lansarea,implementarea si urmarirea mai multor serii de standarde de industrie, precum si a mai multor studii locale cu ajutorul acestor grupuri.

W-S.ro: Ce consideri ca ar fi trebuit sa faci/sa reusesti si nu a iesit chiar cum ti-ai fi dorit? Raspunde sincer.
IO: Avem nevoie de mai multa educatie in acest domeniu, si asta e una din directiile pe care sper sa le vedem cat mai curand implementate. Aici ar mai fi fost multe de facut, insa resursele au fost limitate.

W-S.ro: Care au fost motivele plecarii tale? Vei ramane in IAB, ca membru, sau te retragi complet din organism?
IO: Nu am plecat nicaieri, voi ramane in Consiliul Director ca un membru activ, in plus, voi coordona un Consiliu de Social Media in cadrul IAB, care isi propune sa creeze si aici standarde, bune practici, sa sustina si sa expliciteze masurarea rezultatelor samd. Nu ma despart de IAB, ci doar imi restrang activitatea in cadrul asociatiei, lasand locul de Director Executiv liber pentru cineva care poate sa coordoneze toate activitatile acesteia.

W-S.ro: Cum priveai online-ul romanesc acum 3-4 ani si cum il privesti acum? Ce te incanta/iti place si ce sperai sa se intample acum ceva vreme si inca nu a avut loc?
IO: (zambind) Cine vrea sa vada cum il priveam acum 4 ani imi poate citi arhiva blogului, unde imi scriu gandurile din 2006. Acum 4 ani derulam prima campanie pe bloguri din Romania, celebra campanie care a adus Marketonline.ro in topul celor mai vizitate magazine online. Acum, dupa patru ani de activitate in care am derulat peste 300 de campanii, cand avem deja 3 milioane de cititori de bloguri, cred ca a meritat incercarea si inca mai avem un drum lung. Sunt din ce in ce mai convins ca sunt in industria care trebuie, cu toate problemele ei, o parte mostenite din societatea noastra, altele proprii.

W-S.ro: Descrie-mi, pe scurt, o zi din viata ta.
IO: Cea mai amuzanta descriere mi-a facut-o mama mea, care dupa cateva ore in care m-a urmarit, a ajuns la concluzia ca tot ce fac este sa scriu emailuri si sa vorbesc pe messenger si la telefon. In principiu, asta e. Comunic de dimineata pana seara, coordonez activitatea colegilor mei de la Standout si impreuna cu Andrei stefan si activitatea colegilor care se ocupa de Facebrands.

Sufar de email overload si mi-am propus ca pana la sfarsitul anului sa-mi rezolv si problema asta, cred ca asta e boala ultimului deceniu. De aceea nu raspund la toate emailurile atat de repede cum mi-as dori.