Opinia este a lui Glad Coppersmith, Digital and Innovation Catalyst World Markets pentru reteaua IPG Mediabrands.

Cu o experienta de 18 ani in domeniul marketing&advertising, exercitata in diverse piete internationale, castigator al Grand Prix pentru Media Innovation organizat de catre Internationalist Magazine (2008), Gilad Coppersmith conduce din Singapore diviziile de digital ale agentiilor parte din reteaua IPG Mediabrands din 52 de tari.

Wall-Street.ro: Esti axat pe a inova si pe a anticipa nevoile clientilor. Ce inovatii anticipezi, deci, peste cativa ani?
Gilad Coppersmith: Cred ca inovatiile cele mai definitorii vor avea legatura cu “Internetul purtabil”. Vorbim de Google Glass, ceasuri conectate, adica de un Internet din ce in ce mai intuitiv, ghidat de sunete, atingeri, miscare.

W-S.ro: Cum vei folosi chiar TU Google Glass?
GC: Inca nu am folosit device-ul, dar daca ar fi sa imi imaginez, cred ca va fi folositor cand cauti informatii, cu privirea. Daca te intorci la misiunea de baza a Google, aceea de a organiza informatiile, cred ca Google Glass va face o treaba buna, mai usor decat a tasta pe o tableta, de exemplu. De exemplu, daca vei vedea ceva prin ei si vei dori informatii rapid, vei putea sa le accesezi, direct pe ochelari. Nu va fi un device de entertainment, nu cred ca vei sta intr-un scaun si vei vedea un film pe Google Glass.

Trebuie sa fim atenti insa sa nu punem prea multa informatie pe ecran. S-ar putea produce accidente nefericite. Sunt deci limitatii. Insa in aceasta directie merg lucrurile si sunt convins ca Google nu considera, nici pentru o secunda, ca acesta va fi produsul final in evolutia gadget-urilor purtabile. Deja pariez ca lucreaza la un nou produs, despre care insa nu stim nimic.

W-S.ro: Cand este, de fapt, un produs cu adevarat revolutionar si util?
GC: Atunci cand ofera mai multe functii, mai multe capacitati. Daca face aceleasi lucruri, usor diferit, nu cred ca ar avea succes.

W-S.ro: Romania, sa fim realisti, este inca (mult) in spate in ceea ce priveste inovatia. Cum priviti viitorul pietelor emergente?
GC: Multe piete, nu doar romanii, ar putea spune acelasi lucru. Si apoi, gasesti un om, un client, o persoana care inoveaza. Si brusc, iti dai seama ca nu conteaza statul din care vii, ci felul in care gandesti, privesti spre viitor. Este nevoie de o persoana deschisa, decisa, cu viziune. Poate ca urmatorul premiu Nobel va veni din Romania, cine stie? (zambind) Inovatia nu tine de bani, de conditiile de piata.

Ideile extraordinare, cu adevarat, vin probabil o data pe secol, dar ideile bune sunt diferite de celelate, nu cu mult, dar ofera ceva nou, ceva util, ceva ce rezolva probleme. In aceasta perioada, inovatiile bune sunt adoptate la nivel global, uneori aproape imediat. De exemplu, smartphone-urile “au prins” foarte repede si cred ca in doar cativa ani vor mai fi extrem de putine tari unde penetrarea lor va fi de sub 50% din totalul terminalelor mobile.

W-S.ro: Ce tendinte din domeniul TV poti sublinia?
GC: La nivel mondial, vorbim de televiziune prin Internet, segment care creste, spre deosebire de traditionala televiziune prin cablu. Netflix sau Amazon devin producatoare de continut. Operatori telecom din Marea Britanie, de exemplu, lanseaza canale de TV. Romania, in mod sigur, va reusi sa recupereze terenul pierdut – nu va fi la anul, dar va fi in viitorul nu prea indepartat.

Continut platit in presa?

W-S.ro: Ce parere aveti de continut platit in presa?
GC: Sunt exemple unde articolele platite au succes, si alte publicatii care, mai mult in tacere, au renuntat la ele si au revenit la model complet gratuit. Eu personal sunt abonat la doua ziare din Marea Britanie – unul are continut platit, celalalt este gratuit. Nu mi se pare deloc mult sa platesc doua lire/luna pentru continut de calitate.

Anumite publicatii ar putea avea succes, anumiti cititori dintr-un target bine determinat vor fi dispusi sa plateasca, in timp ce altii nu vor plati niciodata. Am ajuns la punctul in care suntem obisnuiti sa primim continut gratuit

W-S.ro: Cum considerati ca pot supravietui publicatiile online, avand in vedere ca bugetele de advertising alocate lor sunt, cel putin in Romania, in scadere?
GC: Daca te uiti la Washington Post sau The Guardian – acesta din urma este, cred, cel mai interactiv si interesant cotidian online pe care il cunosc -, ei ofera cu adevarat valoare adaugata cititorilor. Nu pun pe site-uri doar preluari, “regurgitari” ale unor stiri ce deja au aparut in alte publicatii.

The Washington Post a mizat foarte mult pe segmentul de socializare, de interactiune cu utilizatorii. Mult trafic este atras din retele sociale; ambele publicatii mentionate au aplicatii robuste pe retele sociale, si deci retin acel trafic, de asemenea. Publicatiile din afara nu mai sunt doar “ziare”, ci “companii de stiri” si de divertisment. Aplicatia CNN de pe iPad, de exemplu, este moderna, mai relevanta, mai accesibila.

W-S.ro: OK, si totusi, cum pot castiga bani?
GC: Majoritatea, din online advertising.

Citeste si:

W-S.ro: Care, in Romania, scade, intrucat bugetele sunt redirectionate catre retele sociale sau Google din ce in ce mai mult.
GC: (evitand) Poate ca aceasta este situatia in Romania, dar nu si in afara. Publicatiile din Romania, din ceea ce am vazut si simtit, nu sunt atat de atractive, nu pun atat de mult accentul pe interactiune (engaging – in original) precum cele din alte piete. In esenta, continutul nu este acolo. Si factorul principal pentru a monetiza ceva in mediul digital, este continutul. Deci daca publicatiile nu ofera continut original, relevant, nu vor primi nici bani. Nu se poate supravietui cu continut duplicat.

De asemenea, trebuie promovati jurnalistii, editorialistii. Inainte, se citeau ziare pe print si datorita oamenilor din spatele randurilor, nu doar a continutului in sine.

Viitorul retelelor sociale si ale Facebook-ului

W-S.ro: Care consideri ca va fi viitorul retelelor sociale? Scade Facebook in importanta?
GC: Incep prin a spune ca multiplele rapoarte privind “moartea Facebook” au fost si sunt exagerate. Este adevarat ca in anumite piete mari, precum SUA, cresterea retelei a incetinit, dar este ceva normal, intrucat a atins saturatia. Cu toate acestea, tot creste in alte piete ale lumii.

Este adevarat de asemenea ca adolescentii din anumite piete dezvoltate s-au cam saturat de Facebook. Nu cred insa ca este suficient pentru a prezice “moartea” retelei.

Retelele sociale care nu au reusit sa se extinda pe plan mondial, precum Hi5, sunt insa pe moarte, nu pot face fata. Vedem crestere enorma a Google+, de partea cealalta. Pinterest, de asemenea, incepe sa creasca, Twitter de asemenea evolueaza bine, desi stiu ca in Europa de Est inca nu “a prins” la fel de mult ca in vest.

W-S.ro: Consideri ca sunt business-uri care NU ar trebui sa intre in zona de digital? Daca da, ce industrii nu s-ar potrivi?
GC: Nu imi dau seama daca exista industrii intregi care sa nu trebuiasca sa intre in zona digitala. Da, sunt companii care vor sa isi limiteze expunerea in social media sau companii care chiar trebuie “sa taca” din cand in cand, pe social media. De exemplu, as uri acum sa muncesc in departamentul de marketing si online al Carnival Cruise (companie confruntata cu dezastre nautice – n.r.).

W-S.ro: Sa spunem ca aveti un client care nu a facut pana in prezent nimic altceva decat media clasica. Ce ati recomanda ca un prim pas de intrare in lumea digitala? De unde ar trebui sa inceapa?
GC: Primul meu dolar l-as investi in cautare. Deci as pune pe picioare un Website si m-as asigura ca tot continutul meu este cat mai usor de gasit pe Intenet – asta este cu adevarat important.

Oamenii au incetat sa gandeasca. Inainte tineam minte o multime de numere de telefon, acum nu mai stiu aproape niciunul. De ce? Pentru ca toate sunt in agenda mea electronica. Oamenii deci cauta informatiile online, din ce in ce mai mult. In viitor chiar, oamenii vor vorbi din ce in ce mai putin, intrucat vom fi extrem de obisnuiti sa interactionam pe retele sociale, prin e-mail, mesagerie.

W-S.ro: Search sau display?
GC: Majoritatea clientilor opteaza pentru un balans intre cele doua forme de advertising, inclinand inca spre partea de display, intrucat majoritatea clientilor sunt interesati de branding.

W-S.ro: Ce ai raspunde clientilor care vor mortis sa fie pe Facebook, chiar daca nu isi dau seama neaparat de ce? Sunt unii care asa gandesc, afland si ei ca aceasta este “tendinta generala”.
GC: Nu trebuie sa fii pe Facebook. Nu ai nevoie sa fii pe Facebook! Intra pe aceasta retea doar daca ai un plan bine pus la punct, daca vei fi consecvent. Valoarea nu sta in numarul de like-uri si de fani, acum ne uitam la valoarea pe care o aduc acei fani si acele like-uri si cum lucram cu ele.

Mai mult, daca nu esti complet consecvent prezentei pe Facebook, atent la miscarile tale, poti face mai mult rau decat bine brand-ului tau.

Aproape 50% dintre consumatorii din SUA se asteapta la un raspuns pe Facebook intr-o ora. Deci daca nu esti pregatit sa faci asta, m-as mai gandi inainte sa intru pe retelele sociale.

Tu consideri ca fara o prezenta pe retele sociale poti "exista" in lumea digitala? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.