Am folosit datele studiului ROADS, realizat de organizatia IAB Romania alaturi de compania de cercetare PricewaterhouseCoopers.

2007

In 2007, piata de publicitate din Romania a totalizat venituri de 42,6 milioane de lei, echivalentul a circa 12,8 milioane de euro, pastrand cursul de schimb din acea perioada. La acea data, la primul studiu, participau doar 11 companii.

„Fast forward” si vedem ca in 2014 au participat 21 de companii, dublu fata de acum sapte ani.

Mai mult, in 2007 nu au fost luate deloc in calcul veniturile Google si nici Facebook (retea aflata pe atunci inca in stadiu incipient in Romania), in timp ce in 2013-2014, ROADS a inceput sa le ia in calcul si veniturile acestora, insa doar in masura in care companiile respondente le-au raportat pentru aceasta cercetare.

2008

Este primul an in care s-a putut realiza o comparatie „de la an la an” al pietei de publicitate online din tara. Astfel, inainte de intrarea in recesiune, piata de publicitate online a crescut puternic, cu aproape 70% fata de 2007, pana la o valoare de 72,4 milioane de lei (echivalentul a 20 milioane de euro).

2009

In 2009, recesiunea a lovit in forta (si) in Romania, in ciuda previziunilor optimiste ale oamenilor de media (si nu numai) din acea perioada. Astfel, piata de publicitate online s-a ridicat anul trecut la aproximativ 65,2 milioane de lei (15,5 mil. euro), in scadere cu 10% fata de 2008.

Aceasta scadere a avut loc chiar si in conditiile in care studiul ROADS prinsese deja avant si numarul de companii participante crescuse de la 11 la 18 entitati active in domeniu.

Raportul precedent, aferent primului semestru din 2009, inclusese rezultatele de vanzari anuntate de 14 companii, regii si publisheri independenti, doar ARBOinteractive (ulterior Goldbach – n.r.) prezentand atunci rezultatele din publicitatea prin motoare de cautare, dupa cum au precizat reprezentantii IAB Romania. Potrivit acestora, pentru semestrul al doilea, companii precum Kondiment si Hyperactive s-au alaturat ARBO si au anuntat la randul lor rezultatele din publicitatea prin motoare de cautare. Reprezentantii IAB nu au oferit detalii privind valoarea acestora.

In decembrie 2009 s-au inregistrat cele mai mari venituri - 9 milioane lei.

2010

Valoarea pietei de publicitate online in Romania a atins in 2010 suma de 86,05 milioane de lei (20,4 milioane euro). Piata a revenit deci pe crestere, evoluand cu circa 30% fata de 2009.

ROADS arata ca veniturile lunare din ultimele trei luni ale lui 2010 au depasit pragul de 8 milioane de lei/luna si au reprezentat aproape 60% din totalul veniturilor inregistrate in semestrul al doilea (43,99 milioane lei).

2011

In 2011, piata a scazut din nou, cu 7,3% fata de 2010, daca se pastreaza criteriile (numarul de companii) similare cu anul 2010, echivalentul a circa 79 de milioane de lei.

Cu toate acestea, IAB Romania si PWC au ales sa prezinte partea roz – evolutie de 7% comparativ cu 2010, pana la 91,8 milioane de lei (21,7 milioane de euro), incluzand insa mai multe companii fata de 2010.

2012

Piata raportata de publicitate online din Romania s-a ridicat, in 2012, la 98,6 milioane de lei, echivalentul a 22,1 milioane de euro. Evolutia fata de 2011 este, in lei, de 7%, inregistrandu-se o evolutie mica si in euro.

In noiembrie si decembrie 2012, veniturile din publicitate inregistrate de participantii la studiu au depasit, in premiera, 10 milioane de lei. Pe de alta parte, anul trecut a fost primul cand luna septembrie a marcat o scadere a pietei fata de lunile iulie-august.

Principala categorie de clienti de publicitate cu mari investitii in publicitate online a fost telecom, urmata la o distanta considerabila de categoriile Financiar si Auto. Urmeaza, in top 5, categoriile Bauturi si Cosmetice. Telecomul ramane si in 2014 cel mai mare investitor in publicitate online.

Citeste si:

Cel mai frecvent utilizate formate au fost: formate embedded (lider detasat, dar cu o pondere in usoara scadere), urmat de formate interuptive si de continut sponsorizat.

In 2012 au participat la studiu 22 de companii, mai multe decat in 2014 cand au participat 21.

2013

Piata romaneasca de publicitate online, incluzand doar o parte din banii cheltuiti pe publicitate prin Google si Facebook, s-a ridicat in 2013 la 112,9 milioane de lei (25,5 milioane euro), in crestere cu 15% fata de anul precedent.

Este o revenire mai consistenta, semn ca economia incepuse sa se redreseze. Totodata insa, unele entitati participante au inceput sa ofere informatii si despre investitiile facute in publicitate pe Google si Facebook, reteaua sociala fiind deja puternic stabilite in tara.

Cu toate acestea, luam in calcul in grafic o evolutie de doar 7%, adica valoarea raportata de grupul de referinta, din care fac parte companiile care au participat la toate cele 4 editii din 2012 si 2013 ale studiului. Practic, piata, daca luam in calcul doar companiile respondente si in 2012, se ridica in 2013 la 105,5 mil. euro.

Potrivit comunicatului PwC, piata a inregistrat, in prima jumatate a anului trecut, o scadere fata de ianuarie-iunie 2012 (-12%, 45,5 miliaone de lei), dar semestrul al doilea a generat o crestere de 48%, pana la valoarea totala de 67,4 milioane lei.

Telecomul a acoperit din intreaga piata 12,4 milioane de lei

Telecom - 12,4 milioane lei, urmat de sectorul financiar, cu 7 milioane de lei si auto, cu 4,6 milioane lei.

2014

Piata de publicitate online din Romania a avut, in 2014, o valoare raportata de 25,4 milioane euro (112,8 milioane lei), potrivit celei mai recente editii a studiului ROADS, elaborat de IAB Romania si PwC Romania. Valoarea nu include mare parte din publicitatea atrasa de giganti internationali precum Google sau Facebook, cheltuielile prin aceste platforme fiind luate in considerare doar in masura in care diverse companii participante le-au raportat in vederea acestui studiu – deci similar cu 2013.

La nivel anual, 2014 a generat o crestere in termeni reali, de 7% fata de anul precedent (luand in calcul doar companiile care au participat la studiu in toate cele 4 semestre din 2013 si 2014).

Cu alte cuvinte, desi piata per total a scazut, dupa cum o arata cifrele, IAB Romania si PwC au ales sa prezinte jumatatea plina a paharului, scotand din ecuatie companiile care nu au raportat in 2014 si din raportul pe 2013.

In ambele semestre din 2014, formatele publicitare de tip display au ramas cele mai populare segmente ale publicitatii online, acestea fiind urmate de content sponsorships. Printre industriile care au condus topul investitiilor in publicitatea online in a doua jumatate a anului 2014, se numara: Telecomunicatii, pentru al saselea an consecutiv lider pe piata, secondat de Drinks si Online retail.

Sursa foto: Shutterstock: Online