Comparatia cifrelor totale raportate arata o scadere de 15% a cifrelor raportate in primul semestru din 2015 fata de semestrul anterior (semestrul doi din 2014), avand ca factori atat sezonalitatea frecvent intalnita in studiu – semestrul doi (in general mai bun) versus semestrul unu, cat si altii, precum variatii ale investitiilor in publicitate la nivel local pe anumite industrii/canale. O situatie similara a fost inregistrata in primul semestru din 2013, cand scaderea fata de semestrul anterior a fost de 12% fata de semestrul doi din 2012, dar cel de-al doilea semestru din 2013 a recuperat aceasta scadere.

“Este foarte posibil ca aceasta scadere sa fie doar conjuncturala, iar S2 2015 sa aduca intreg anul 2015 pe un grafic de crestere, vom vedea exact la momentul raportarii complete pe 2015, insa noi, ca industrie locala, ar trebui sa urmarim cresterea permanenta a acestei piete. Printre parghiile pe care le avem la dispozitie sunt eforturile comune, de industrie, pentru promovarea oportunitatilor si performantelor locale, dar si maximizarea experientelor premium de continut si publicitate, care sa aduca impreuna cat mai multa valoare adaugata tuturor partilor implicate, de la utilizatorul de internet la publisher, agentie si advertiser.” a declarat Ionut Oprea, presedinte al Asociatiei IAB Romania.

“Traversam o perioada plina de provocari si incertitudini pentru publisherii online locali care trebuie sa gaseasca noi modalitati de monetizare a continului online si sa faca fata competitiei tot mai acerbe din partea gigantilor americani din zona IT care au acaparat o mare parte din piata de publicitate online. Reteta financiara de succes trebuie sa se bazeze pe cunoasterea in detaliu a particularitatilor pietei online din Romania si pe intelegerea nevoilor clientilor de publicitate, precum si in imbunatatirea calitatii continutului online”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.

Tendinte si evolutii:

- Domeniul Online retail isi continua tendinta generala de crestere din punct de vedere al investitiilor in publicitatea online, inregistrand o noua suma record - 4,704,510 RON, cu 14% mai mare decat vechiul sau record din H2-14. De asemenea, domeniile Pharmaceutical & healthcare si Entertainment & the media au inregistrat cresteri fata de semestrul anterior, atingand bugete de 2,216,386 RON, respectiv 1,926,108 RON. Liderul detasat este in continuare sectorul Telecom (7,952,293 RON), urmat de Online Retail si Drinks (3,868,348 RON).

Citeste si:

- Comparativ cu clasamentul inregistrat in H2-14, in primul semestru din H1-15, Retailul online a devansat categoria Drinks si a urcat pe locul al doilea, dupa Telecoms. Similar, sectorul Finance a facut schimb de pozitii cu Cosmetics & toiletries urcand in H1-15 pe locul al patrulea.

- Din punct de vedere al formatelor, cele Embedded raman de departe cele mai utilizate in publicitatea online in primul semestru al anului 2015, urmate la distanta de Content Sponsorships si Interruptive. Display affiliate advertising a crescut usor fata de semestrele anterioare (H2-14 si H1-14). De asemenea, dintre formatele cu volume mai mici, Mobile advertising (display, search, applications) isi continua seria de cresteri de la un semestru la altul.