Operatorii si sindicalistii portuari sustin proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, aflat in prezent in procedura de promulgare, in timp Fondul Proprietatea, actionar la Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta, se opune acestuia, considerand ca va genera pierderi companiilor de administrare a porturilor.

Potrivit unui comunicat al operatorilor portuari citat de news.ro, organizatia patronala Constanta Port Business Association si Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare sustin proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, aflat in prezent in procedura de promulgare, precizand ca aceasta initiativa legislativa propune protejarea interesului statului de a intretine si dezvolta infrastructura de transport naval pe care o are in proprietate, astfel incat sa se asigure competitivitatea porturilor romanesti.

"Fondul Proprietatea condamna un proiect de act normativ ca fiind un proiect de lege alarmant, in conditiile in care toate normele pe care legiuitorul le propune spre adoptare au drept unic scop protejarea interesului general al statului roman prin asigurarea unei mai bune administrari a proprietatii publice a statului", spun reprezentantii comunitatii portuare.

Conform sursei citate, statul are in proprietate infrastructura de transport naval - porturi, canale, cai de navigatie interioara, amenajari hidrotehnice, iar pentru a fi intretinute si reparate, statul a incheiat contracte de concesiune cu societati denumite administratii de porturi sau cai navigabile, Fondul Proprietatea fiind doar actionar la unele dintre aceste administratii (societati).

“Precizam ca scopul principal al proiectului de lege este asigurarea intretinerii si dezvoltarii infrastructurii de transport naval, proprietate publica a statului roman. Pentru aceasta, este nevoie de investitii de anvergura, avand in vedere valoarea totala a infrastructurii de transport naval din Romania, pe de o parte, si faptul ca in ultimii 26 de ani aceste investitii au fost intarziate sau amanate in mod constant. Motivul pentru Fondul Proprietatea se opune acestei legi devine simplu: investitiile ar anula profitabilitate pe perioada in care sunt facute, astfel ca Fondul nu ar mai putea incasa dividende. In 2016, Fondul incaseaza dividende de 20% din 90 milioane de lei, conform participatiei la profit. Aceste companii la care FP este actionar au reprezentat in ultimii ani o sursa importanta de venituri pentru entitate si, in mod direct sau indirect, pentru administratorii acestuia”, se arata in comunicat.

Reprezentantii Constanta Port Business Association mai spun ca legea este in interesul comun si echidistant al statului, iar Fondul Proprietatea nu o doreste deoarece se opune normalitatii comerciale si interesului statului.

Proiectul de lege mai cuprinde si alte reglementari la fel de importante menite sa alinieze legislatia nationala la cadrul legal european privind accesul la piata serviciilor portuare si transparenta financiara a porturilor, se mai arata in comunicat.

Fondul Proprietatea anuntase in urma cu cateva saptamani ca acest proiect de lega va genera pierderi financiare uriase companiilor de administrare a porturilor si cailor navigabile romanesti.

“Suntem extrem de ingrijorati de modificarile din proiectul legislativ aprobat de Comisia pentru Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor. Consideram ca este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani cu impact asupra activitatii companiilor in care Fondul Proprietatea este actionar minoritar. Aprobarea acestor modificari legislative de catre Parlament este de natura sa creeze premisele pentru aparitia unor noi <baieti destepti> in relatiile comerciale intre companiile cu capital de stat si operatorii privati”, afirma prin intermediului unui comunicat de presa Greg Konieczny, CEO al FTIML si manager de portofoliu al Fondului Proprietatea.

Potrivit noilor prevederi incluse in propunerea legislativa, nivelul chiriei pentru terenul portuar si infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioada de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevazute in contractele aflate in vigoare.

“Avand in vedere ca in prezent nivelul tarifelor de utilizare a domeniului portuar din anumite contracte pe termen lung este semnificativ mai scazut comparativ cu valoarea chiriilor la care au fost incheiate recent contracte de inchiriere in urma unor licitatii publice, Fondul estimeaza ca aceasta prevedere din proiectul de lege va conduce la daune de zeci de milioane de euro pentru companiile de stat afectate si transferul acestor sume in buzunarul operatorilor portuari privati”, se arata in comunicatul Fondului Proprietatea.

Fondul Proprietatea este actionar la Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri