Procesul de descentralizare a mai fost initiat de Guvern in 2013, printr-un proiect de lege pentru care Cabinetul Ponta si-a angajat raspunderea, dar care, la inceputul anului trecut, a fost declarat drept neconstitutional de catre judecatorii Curtii Constitutionale (CC), la sesizarea PDL, cu argumentul ca destinatarul normei, si anume autoritatile publice investite cu executarea si aplicarea legii, este pus in situatia de a alege in mod discretionar dispozitiile legale incidente in acest domeniu, contrar regulilor de tehnica legislativa, scrie Mediafax.

Ministrul Dezvoltarii, Liviu Dragnea, declara la acel moment ca nu va renunta la proiectul de descentralizare, ca va tine cont de toate comentariile Curtii Constitutionale si ca a inceput procedurile de reluare a transferurilor de competenta de la institutiile centrale spre autoritatile locale.

Ulterior, in vara anului trecut, Dragnea revenea pe acest subiect intr-o discutie cu autoritatile locale si arata ca spera sa fie reluate discutiile atat in ceea ce priveste descentralizarea, cat si finalizarea intregului pachet de modificare a legilor administratiei locale.

Subiectul descentralizarii a mai aparut in luna februarie a acestui an, cand presedintele Klaus Iohannis le-a transmis primarilor de comune, in Adunarea Generala a Asociatiilor Comunelor din Romania, un mesaj in care preciza ca dezbaterea despre descentralizare si regionalizare va trebui reluata, pornind de la principii, nu de la calcule politice sau electorale.

Acum, Guvernul a elaborat un nou proiect de descentralizare si prevazut sa fie initiat in perioada imediat urmatoare, care confera consiliilor judetene atributii sporite, prin transfer de competente. Aceasta, in conditiile in care, la momentul elaborarii primului proiect, respins de CC, presedintele de atunci Traian Basescu atentiona ca nu pot fi create "insule de autoritate" la consiliile judetene.

Faptul ca atributiile vor fi totusi transferate catre judete este argumentat de Guvern prin faptul ca nivelul administrativ optim pentru exercitarea competentei este judetul deoarece majoritatea structurilor deconcentrate ale ministerelor care gestioneaza domeniile incluse in procesul de descentralizare exercita in prezent atributii la nivel judetean, avand o arie a beneficiarilor care excede teritoriul unei comune, respectiv al unui oras sau municipiu.

Un alt argument invocat de Guvern este ca nu va fi afectat sau bulversat intregul sistem administrativ existent, prin incarcarea excesiva a autoritatilor administratiei publice locale (comuna, oras, municipiu) cu probleme care exced capacitatii administrative a acestora si ca la nivelul comunelor si oraselor mici nu exista personal specializat pentru exercitarea unor noi competente descentralizate, in special pentru mediu, sanatate, cultura, agricultura, iar personalul actual al structurilor deconcentrate este insuficient pentru a acoperi necesarul de personal in ipoteza descentralizarii structurilor la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale din cadrul judetului.

"In plus, in aplicarea principiului economiilor de scara, transferul competentelor catre palierul de baza (municipal/orasenesc/comunal) ar antrena costuri de functionare mult mai ridicate decat in situatia in care ar fi competentele ar fi transferate palierului judetean, generate de multiplicarea numarului de structuri responsabile de prestarea unui serviciu de la 42, aferent actualelor structuri deconcentrate, la 3.186, aferent unitatilor administrativ-teritoriale din Romania/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, corelativ cu necesitatea asigurarii unui minim de personal necesar pentru fiecare structura, sedii, dotari materiale", se mai afirma in proiect.

Planul pregatit de Executiv prevede ca emiterea avizului de mediu va fi in competenta consiliilor judetene, care vor prelua si personalul cu atributii in domeniu, iar competenta privind inspectia si controlul mediului raman la nivelul administratiei centrale. Astfel, vor fi transferate competentele privind implementarea politicilor nationale si reglementarile in domeniul mediului, exercitate de agentiile pentru protectia mediului si a municipiului Bucuresti, aflate in prezent in subordinea Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, precum si competentele de realizare a lucrarilor de intretinere si ecologizare a plajelor turistice de catre autoritatile locale pe a caror raza administrativ-teritoriala se afla.

Citeste si:

Tot la nivelul judetelor vor fi transferate competentele Ministerului Agriculturii de implementare a politicilor nationale si reglementarile in domeniul agriculturii pentru Directiile de agricultura, Oficiile de studii pedologice si agrochimice, Casele agronomului, filialele regionale aflate in subordinea Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura.

In acest context, consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor exercita noi competente in domeniul agriculturii, dezvoltarii rurale, precum si competente in domeniul pescuit si acvacultura, pe langa cele exercitate in prezent de Camerele agricole judetene.

Si in domeniul culturii vor fi trecute la nivelul judetelor atributiile de implementare a politicilor nationale si reglementarilor, pentru Directiile de cultura si patrimoniu national, inclusiv competentele privind avizarea concesionarii, darii in folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica sau inchirierii cladirilor monument istoric proprietate publica a unitatii administrativ-teritoriale, avizarea interventiilor asupra monumentelor istorice de clasa B, avizarea clasarii si declasarii monumentelor istorice de clasa B, avizarea documentatiilor de urbanism si amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea si reglementarea construirii zonelor de protectie a monumentelor istorice de clasa B sau a zonelor construite protejate cu monumente istorice de clasa B.

"Pana in prezent, domeniul turism nu a fost supus procesului de descentralizare, in ciuda faptului ca activitatea specifica acestui domeniu reprezinta un pilon important pentru dezvoltarea economica durabila locala", se arata in documentul care prevede ca la nivel judetean vor fi transferate si atributiile legate de emiterea brevetului de turism, precum si cele pentru autorizare, avizare si clasificare exercitate in prezent de catre Autoritatea Nationala pentru Turism.

In vara anului trecut, cand Departamentul pentru Turism a propus un astfel de transfer de atributii, patronatele din turism s-au opus proiectului, aratand ca masura va genera coruptie la nivel local si va bloca investitiile. In domeniul sanatatii, catre judete vor fi transferate atributiile de aplicare a politicilor nationale si reglementarilor pentru directiile de sanatate publica, centrele de diagnostic si tratament, centrele medicale, laboratoarele, finantate integral din venituri proprii si din contractele incheiate prin sistemul de asigurari sociale de sanatate, centrele judetene de intretinere si reparare a aparaturii medicale, policlinicile cu plata, finantate integral din venituri proprii.

Programele nationale de sanatate vor fi elaborate in continuare de catre Ministerul Sanatatii, cu participarea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, derularea acestora urmand sa fie realizata de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.

In domeniul educatiei extrascolare vor fi transferate atributiile legate de cluburile copiilor si cluburile sportive scolare, precum si cele privind directiile pentru sport si tineret, centrele de agrement, casele de cultura ale studentilor, cluburile si bazele sportive.

Intregul proces va incepe in perioada imediat urmatoare prin actualizarea inventarului bunurilor care urmeaza sa fie transferate si cu aprobarea de catre Guvern, in trimestrul II, a proiectelor strategiilor sectoriale si transmiterea de catre ministerele de resort catre autoritatile locale a listelor cu bunurile aflate in domeniul public al statului, urmand ca in trimestrele III si IV ale anului sa fie derulate faze-pilot pentru testarea competentelor care urmeaza sa fie descentralizate si sa fie transmise Parlamentului proiectele de lege aferente transferului de competente.

Finalizarea etapelor de descentralizare este astfel prevazuta pentru ultimul trimestru al acestui an, urmand ca in primul trimestru al anului viitor sa inceapa transferul efectiv de competente, simultan cu cedarea patrimoiului. Conform datelor din 2013, aproximativ 14.000 de angajati vor fi transferati din subordinea ministerelor pentru a lucra in institutiile descentralizate din subordinea autoritatilor locale si circa 2.000 imobile vor fi trecute din domeniul public al statului in domeniul public al unitatilor teritoriale.