Cu 13 ani de experienta pe piata centrelor comerciale, care coincid cu intreaga istorie a mallurilor din Romania, Ali Ergun Ergen este considerat de jucatorii din real estate ca fiind un adevarat profesor de retail. “Este probabil cel mai bun profesor pentru oricine vrea sa invete cum se construieste si se administreaza un mall. Daca vrei sa inveti retail, atunci stai in preajma lui”, il descrie un consultant imobiliar cu peste 10 ani de experienta.

Lupta cu competitia

Numele lui Ali Ergun Ergen se leaga de trei malluri: Bucuresti Mall - primul mall de pe piata locala, Plaza Romania - la vremea respectiva, cel mai mare centru comercial din Balcani, si Baneasa Shopping City - cel mai performant mall dupa cifrele de afaceri din 2009 (n.r.: clasamentul s-a schimbat in 2010). Ergen a revenit la inceputul acestui an in functia de CEO al grupului Anchor, proprietarul Bucuresti Mall si Plaza Romania, dupa aproape sapte ani petrecuti la sefia proiectului din Baneasa.

Topul celor mai performante centre comerciale din Bucuresti

Topul celor mai performante centre comerciale din Bucuresti

“Raportul cu concurenta este unul cinstit si transparent, dar atent si neinduplecat. Ceea ce voi incerca sa fac este sa imi creez avantaje valorice in acest market share – prin factorii diferentiatori si prin echipa. Sunt aici, am o echipa puternica si vom lupta impreuna”, isi descrie Ergen, pe scurt, misiunea.

Rolul sau nu este unul usor, trebuie sa readuca cele doua malluri in topul celor mai bune proiecte de retail, pe o piata unde competitia este foarte stransa. In prezent, rata de neocupare in Bucuresti Mall este de circa 15%, iar in Plaza Romania ajunge la aproximativ 30%.

"Prioritatea mea este sa aduc cele doua malluri acolo unde le este locul. Bucuresti Mall performeaza datorita unui public fidel, locatiei si mixului de branduri, insa Plaza Romania este intr-o situatie diferita fata de inceputuri, asta e evident. Cred ca un mare avantaj pe care il avem ca si companie este grupul care ne sustine cu operatiuni solide in Romania, portofoliul de proiecte dezvoltate pana in prezent si echipa”, spune managerul.

Ambele malluri vor fi extinse

Atat Plaza Romania, cat si Bucuresti Mall au insa si alte avantaje, pe care seful Anchor le constientizeaza: au fost primele malluri din Capitala, iar aceasta semnificatie simbolica este una inca puternica pentru clienti.

“Succesul nu dureaza vesnic, vine intotdeauna o zi in care trebuie sa te uiti la ceea ce trebuie schimbat. Este o regula valabila in orice business”, explica Ergen motivul pentru care ambele centre comerciale vor intra in acest an intr-un amplu proces de renovare, extindere si repozitionare.

Anchor intentioneaza sa inceapa la finalul verii lucrarile de constructie pentru a extinde Bucuresti Mall si Plaza Romania cu pana la 20% din suprafata existenta, iar acest proces va dura intre 18 si 24 de luni. In ceea ce priveste investitia estimata, Ergen nu da cifre exacte, dar spune ca este “o suma suficienta pentru a construi de la zero oricare dintre aceste doua malluri”.

Retail si divertisment, intr-o noua formula

In suprafata extinsa vor fi adusi retaileri, dar si operatori de divertisment, aceasta fiind o directie pe care au urmat-o si mallurile din pietele dezvoltate, precum Dubai sau Turcia.

"Vom lansa un nou concept, denumit retailtainment, potrivit caruia aria de servicii este una mult mai extinsa. Entertainment-ul tradus in cinema si food court tine de prima etapa de viata a mallurilor din Romania. Generatia viitoare, in care ne vom incadra, este mult mai sofisticata", explica Ali Ergun Ergen.

In ceea ce priveste mixul retailerilor de fashion, Anchor se va concentra asupra jucatorilor puternici care fie nu sunt inca prezenti in cele doua malluri, fie ocupa suprafete prea mici fata de nevoile lor. O alta directie va fi cea de atragere a retailerilor importanti care nu exista inca in Romania.

Citeste si:

"Este o regandire a ceea ce inseamna un centru comercial, o renastere. Strategia noastra este compusa din perspectiva asupra celor doua malluri, analiza celorlalte proiecte din tara si adaptarea la trendul din regiune si la obiceiurile de consum", continua Ergen.

“Nu poti conduce un mall daca nu esti acolo”

Pe lista lui Ergen mai figureaza obtinerea de certificate verzi pentru cele doua malluri, dar si pentru cladirile de birouri Anchor Plaza si Anchor Plaza Metropol, aflate in vecinatatea Plaza Romania, acesta fiind un proces care ar urma sa se desfasoare in perioada 2013-2015.

De asemenea, lucrarile de constructie a cladirii Anchor Plaza Metropol vor fi reluate in acest an, Anchor purtand discutii cu o companie multinationala din afara Romaniei care ar urma sa ocupe intreaga cladire. Prioritatea sa ramane insa repozitionarea celor doua malluri, iar pentru acest lucru Ergen a inceput deja sa isi mobilizeze intreaga echipa.

“Vreau sa mut echipa in mall (n.r.: grupul are sediul in prezent in cladirea de birouri Anchor Plaza). Nu poti conduce un mall daca nu esti acolo”, spune el. In total, incluzand si personalul Movieplex, cinematograful operat de Anchor, grupul are circa 180 de angajati.

“In retail, totul este despre viitor”

Dorinta de a muta echipa chiar in mall tine de perceptia lui Ergen despre ce inseamna “viata” unui centru comercial. “In retail, totul este despre viitor. Nu este vorba doar de a inchiria proiectul, cum ar putea fi vorba la o cladire de birouri: in fiecare zi se intampla ceva, in fiecare zi trebuie sa vii cu ceva nou si sa te gandesti la ce va fi maine nou. Nu este suficient sa ai un mall 100% inchiriat, trebuie sa fii dinamic, creativ si inovator”, spune el.

Un avantaj al centrelor comerciale din Bucuresti, considera Ergen, este lipsa spatilor stradale, in contextul in care, cu exceptia zonei Lipscani, potentialul retailului stradal este relativ scazut. Insa chiar daca spatiile stradale nu reprezinta o competitie, pe piata mallurilor din Capitala lupta este stransa si devine tot mai apriga. Ergen nu ignora situatia, ci o monitorizeaza.

“Ne uitam indeaproape la competitie, la ce fac si mai ales la ce nu fac. Am spus mereu ca in aceasta industrie ceea ce conteaza este tocmai ce nu faci”, spune el.

Stilul de lucru al celui mai experimentat jucator din retail

Dupa 13 ani in care a coordonat dezvoltarea a trei mallluri de la zero, Ergen recunoaste ca a simtit nevoia unei perioade de detasare, in care sa dedice atentia exclusiv familiei. A luat in calcul posibilitatea de a-si lansa propria companie sau de a accepta o oferta in strainatate, insa in vacanta de iarna, proprietarul Anchor i-a propus sa se intoarca in cadrul grupului. Ergen a acceptat si spune ca pariul sau este unul cat se poate de serios.

“Cei care lucreaza in piata imobiliara si ma cunosc imi stiu stilul de lucru: atunci cand ma angajez intr-un proiect o fac 100% si pana la capat. In perioada Baneasa si Anchor am primit multe oferte de job, unele pentru sume foarte mari de bani, dar am considerat ca trebuie sa livrez ceea ce m-am angajat sa fac. Cand ma uit in spate, multe din companiile care m-au ofertat nici macar nu mai exista in prezent. Unul dintre motive este ca nu au avut un profesionist la conducere”, povesteste el.

In opinia sa, un sef de mall poate aduce pana la 30% din businessul centrului comercial. In rest, este o chestiune de echipa si de profesionalismul oamenilor cu care lucrezi. Iar cand vine vorba de profesionalism, si profesorul de retail are oameni pe care ii admira.

“Personal, nu cunosc echipa de management a NEPI, dar urmarindu-le evolutia, cred ca managerul lor (n.r.: Martin Slabbert) este foarte priceput in ceea ce face. Alti oameni pe care ii admir sunt Shimon Galon (country manager al GTC) si Horatiu Florescu (presedinte al The Advisers/Knight Frank)", incheie Ali Ergun Ergen.