“Vremea arogantei si a tunurilor imobiliare a trecut. Procesul de decizie al clientilor a devenit unul mai dificil in ultimii ani. Clientii vor sa masoare orice decizie si asta nu doar pentru HR (numar de angajati – n.red.). Nimeni nu mai zice ca este in cautare de 1.000 mp sau ca vrea sa isi extinda spatiul de birouri cu o anumita suprafata.

Companiile au un anumit numar de angajati, o strategie, un brand de protejat si provocari de recrutare si loializare. Brokerajul s-a transformat intr-o negociere de business. Dupa problemele de HR si angajari abia atunci putem sa creionam o chestiune imobiliara. Discutiile sunt <<care este planul de expansiune>>, <<cat de previzibil este business>>”, a declarat Ilinca Paun in cadrul unui eveniment imobiliar care a avut ca tema viitorul in Real Estate in contextul digitalizarii.

In opinia managerului Colliers unui dezvoltator sau proprietar de birouri ii este extrem de dificil sa mai obtina contracte de inchiriere pe o perioada mai mare de 7 ani cu anumiti clienti cheie.

“Proprietatarii de spatii de birouri prind contracte pe o perioada de 7-10 ani extrem de greu in domenii care au legatura cu outsourcing-ul in IT, o piata care a crecut enorm in ultimii ani. Sunt domenii foarte imprevizibile. (…) Efortul de comunicare cu chiriasii a crescut, nu a scazut. Acestia vor ca problemele sa fie rezolvate automat.

Exista sisteme prin care este monitorizata o cerere. Proprietarii au iesit din carapacea lor si acum discuta cu clientii, astfel sunt preintampinate problemele si au inteles aceasta nevoie de a crea comunitati. Cum sa creezi un context in care angajatii sa se simta dintr-o comunitate. A aparut cafeteria, apoi un lounge, apoi o curte verde cu Wi-Fi – un loc in care oamenii comunica si relationeaza”, sustine Ilinca Paun, referindu-se la evolutia spatiilor de birouri din ultimii ani si la trendul care urmeaza sa populeze activitatea companiilor in anii care vin.

Cum va arata biroul viitorului: senzori peste tot si spatii populate de freelanceri

Potrivit Ilincai Paun, in piata se vorbeste deja despre conceptul de Smart Building, o tendinta spre care toate birourile tind.

“Birourile vor fi pline de senzori si care vor analiza modul in care se foloseste fiecare scaun, birou sau spatiu din companie. Spatiul trebuie gandit in asa fel incat sa fie eficient, in asa fel incat managerul care se ocupa de administrarea sa sa stie nivelul de productivitate. (…) Nevoia de spatiu fizic va exista, dar foarte diferit de cum arata in prezent. Vine din urma un nou model de business – cel de freelancing si antreprenoriat. In Europa de Vest, modelul corporatist este absolut. Vine din urma moda de lucru freelancing, project based. Tinerii vor sa isi faca un business propriu, aproape ca nu mai ai nevoie de un spatiu fizic. Eu cred ca in 10 ani cladirile nu vor mai fi ale unei companii. Vor fi birouri care se vor inchiria cu ora sau pe tip de activitate Va fi nevoie de flexibilitate si un nou mod de vanzare a cladirii. Vor fi cladiri in care freelancerii se vor intalni”, a spus Ilinca Paun.

Citeste si:

Ilinca Paun sustine ca a testat inca din urma cu trei ani cum arata biroul viitorului. “A fost un model pe care l-am adus din SUA. Incepuse lupta pentru talente, iar competitivitatea intre companii este factorul pentru care multe companii au inceput sa abordeze noi strategii. Sunt firme care au angajat 365 de zile pe an o maseuza. (...) Am facut hotdesking si practic am desfiintat biroul personal si a functionat foarte bine in momentul in care oamenii au inteles ca pentru a creste performanta modul de lucru colaborativ poate fi mai eficient pentru companie. Noi, romanii, ne atasam de obiecte, mai ales in cazul persoanelor de peste 40 de ani. Tinerii, insa, cauta ceea ce se numeste shared resources. Functionam pe automatisme, dar asta nu este un lucru de lauda, nu ne ajuta in dezvoltare. Dupa trei ani, oamenii au inceput sa se aseze in echipa, dar care lucreaza cel mai mult sunt cei care prefera sa aiba un birou fix. Noi am creat o biblioteca, dar a trebui sa cream si spatii “silent”, in care oamenii sa lucreze cu eficienta maxima”, a aratat managerul Colliers.

In opinia Ilincai Paun, nevoia de spatiu fizic va exista, dar va fi foarte diferit fata de cum arata in prezent. “Vine din urma un nou model de business – cel de freelancing si cel de antreprenoriat. In Europa de Vest, modelul corporatist este unul absolut. Vine din urma moda de lucru freelancing, project based. Tinerii vor sa isi faca un business propriu, aproape ca nu mai are nevoie de un spatiu fizic. Cred ca in 10 ani cladirile nu vor mai fi ale unei companii. Eu nu ma mai duc sa inchiriez un spatiu fix, ci voi inchiria cu ora sau pe tip de activitate, va fi nevoie de flexibilitate si un nou mod de vanzare a cladirii. Vor fi cladiri in care freelancerii se vor intalni”, a mai precizat managing partnerul companiei de consultanta imobiliara Colliers.

Intrebata daca se asteapta ca meseria de broker ar urma sa dispara, managerul Colliers sustine ca desi piata ar putea suferi, iar industria tinde spre digitalizare, comunicare umana nu poate fi inlocuita in niciun fel.

“Piata de real-estate ar putea suferi in viitor, sunt inclusiv studii care arata acest lucru. Cu cat un lucru se face automat, serviciile cu componenta umana aduc un plus. Un robot va face totul foarte precis, dar un broker este apropierea fata de oameni”, a conchis managerul Colliers.

Colliers este unul dintre cei mai mari consultanti imobiliari prezenti pe plan local, un segment pe care mai concureaza cu CBRE, JLL, DTZ, Knight Frank sau ESOP.

Sursa foto: Imobiliare.ro / Mircea Dragos Photography