“Strategia in retail este de a creste prin extindere, o solutie care nu este intotdeauna un pariu castigator. Este foarte dificil sa imi proiectez ideea conform careia toti retailerii din piata de bricolaj vor deschide 50 de magazine. Nu este loc pentru ca fiecare retailer sa deschida un numar atat de ridicat magazine. Noi ne uitam la orasele cu potential si, in general, vizam cele mai mari piete. La Giurgiu este greu de mers, fiind oras cu potential scazut. Vom analiza locatiile deschise si daca spatiul nu are un potential de a creste business-ul sau de a renegocia nivelul chiriei vom lua inclusiv masura inchiderii anumitor spatii si relocarea lor, strategie care este menita sa optimizeze business-ul”, a declarat Isabelle Pleska (cover foto), noul CEO al Praktiker Romania, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Potrivit managerului Praktiker, inclusiv inchiderea anumit spatii face parte din strategia grupului pe piata, fiind vorba despre spatiile care nu confirma, dar aceste spatii ar urma sa fie relocate.

“Acolo unde va fi cazul unor inchideri, dar constatam ca este un oras cu potential, vom cauta alte locatii. Avem de gand sa extindem reteaua, dar asta nu inseamna ca vom avea neaparat mai mult de 28 de magazine. Eu nu am target deschiderea a 50 de magazine, eu vreau sa am un business care sa aduca profit”.

Praktiker, companie care a trecut printr-un amplu proces de restructurare a business-ului, dupa ce afacerile companiei s-au prabusit din 2008, de la un rulaj de peste 300 de milioane de euro, la sub 130 de milioane de euro, a fost preluata la inceputul anului 2014 de catre compania Search Chemicals, detinuta de omul de afaceri turc Omer Susli, inregistrand primele evolutii pozitive din ultimii ani sub conducerea sa.

Una dintre cele mai importante mutari ale omului de afaceri Omer Susli a fost numirea Isabellei Pleska in fruntea operatiunilor Praktiker la nivel local la inceputul acestui an, iar managerul cu ani de experienta in bricolajul din Romania a decis sa vorbeasca in exclusivitate cu wall-street.ro despre planurile pe care le are in noua sa functie.

“Cand m-am angajat prima data in Praktiker, in mai 2015, ca director de strategie, am remarcat comportamentul colegilor din Praktiker, obisnuiti cu mentalitatea de multinationala, cu management centralizat , dar acest lucru s-a schimbat intre timp: este o alta companie acum, mult mai dinamica si cu o echipa mult mai flexibila. Acum nu mai depindem de un centru, depindem de noi, initiativa ne apartine. Orice schimbare poate fi vazuta drept un challange, o provocare. Nu este atat de usor. Pe achizitii a fost cea mai mare lupta”, a precizat Isabelle Pleska.

Una dintre primele mutari pe care le va face CEO-ul Praktiker la nivel local va fi reorganizarea spatiilor de vanzare, dar si deschiderea magazinului online, retailerul urmand sa intre intr-o noua era a dezvoltarii in Romania.

“Orice schimbare este o provocare, dar mai ales organizarea unui magazin. In momentul in care grupul Praktiker din Germania a intrat in insolventa, in 2013, magazinele Praktiker din Romania au traversat o perioada foarte dificila si s-a resimtit mai ales la raft, printr-un deficit de stoc. Din 2015, am lucrat la o strategie centrata pe consumator, pe imbunatatirea experientei clientului la cumparaturi, prin dezvoltare si adaptare a gamei de produse la nevoile clientilor, prin strategii de aranjare a produselor la raft, merchendising si semnalistica in magazine. Am initiat acest proces prin remodelarea magazinului din Vitan. Vrem sa organizam universurile din magazine, iar investitia necesara in acest proces se ridica la circa 400.000 de euro. A fost primul spatiu ales pentru implementarea noului design pentru ca este unul dintre magazinele in crestere fata de anul trecut. Este o locatie buna, cu potential”, a mai spus CEO-ul Praktiker Romania.

Proiectul demarat de Praktiker va fi aplicat si in alte magazine, in special in cele cu un potential ridicat de vanzare. Conform reprezentantului Praktiker, in momentul de fata, magazinele retailerului sunt impartite in trei categorii: magazine format A, cu suprafete intre 7.000 – 9.000, magazine mai mici – cu suprafete intre 5.000 – 7.000, precum si magazinele cu o suprafata de sub 5.000 mp.

“Planul este de a reamenaja mai multe magazine, insa numai dupa o analiza a impactului produs de reamenajarea magazinului din Vitan”, a mai aratat Isabelle Pleska.

Praktiker vrea inca 2-3 magazine in Bucuresti

Intrebata despre posibilitatea deschiderii unor noi magazine in Bucuresti, cea mai mare piata si cea mai mare concentratie a numarului de retaileri de bricolaj la nivel local, Isabelle Pleska sustine ca analizeaza cu atentie oportunitatile din Capitala, apreciind ca inca este loc pentru noi spatii comerciale.

“Zona de Est a Capitalei ar putea fi una de viitor. In Bucuresti am mai putea deschide 2-3 noi magazine. Orice zona are potential, insa totul depinde de cati competitori au magazine in aceste spatii. Cu siguranta zona de Nord este foarte interesanta. (…) Cautam locatii, insa tot mi se pare scump sa cumperi un teren cu potential in Romania. Orice locatie care are potential a ramas inca foarte scumpa pentru un retailer. Am fost interesati inclusiv de fosta locatie a OBI din Theodor Pallady, dar conditiile si termenii discutati nu ne-au convins. Zona Baneasa este una foarte interesanta pentru noi dezvoltari, insa nu cred ca o strategie castigatoare ar fi aceea de a deschide vizavi de concurenta”, a punctat managerul Praktiker.

Deschiderea magazinului online: planurile retailerului in eCommerce

Desi un plan de investitii demarat in cursul anului trecut, o alta strategie a noii conduceri va fi aceea a vanzarilor online, Praktiker urmand sa isi deschida propriul magazin de profil pe platforma praktiker.ro in cursul lunii aprilie.

Citeste si:

“Lansam un nou segment de business in cursul lunii aprilie, pe care l-am pus la punct in ultimul an. Va fi o lansare rapida care va avea loc din aceasta luna. In acest moment ne aflam in plin proces de testare a platformei. In online este viitorul oricarui retailer”, a precizat Isabelle Pleska.
“Pana in 2008 orice produs pus la raft se vindea ca painea calda. Astazi, pretul dicteaza totul”.

Comportamentul de consum al romanilor in ceea ce priveste materialele de constructii sau a solutiilor pentru casa si gradina s-a schimbat radical in ultimii ani. Astfel, daca piata, in plin boom imobiliar, era orientata mai mult spre achizitii de produse destinate noilor proiecte de locuit, imediat dupa venirea crizei acest trend s-a schimbat si s-a orientat mai mult spre renovari, dar a condus si la aparitia unui nou fenomen.

“Piata de bricolaj inclina mai mult spre renovare, dar in ultimii ani a aparut un nou fenomen. Clientii care nu au bani si nu isi permit sa renoveze locuinta se indreapta spre decorare si amenajari usoare. Scopul nostru este acela de a oferi solutii atat pentru constructii noi, pentru renovari, cat si pentru decorarea spatiilor”, a mai spus Isabelle Pleska in cadrul intalnirii cu wall-street.ro.

Managerul Praktiker a mai precizat ca perioada crizei a accentuat si mai tare lupta din piata pe preturi, astfel ca s-a ajuns ca in momentul de fata clientii sa fie exclusiv interesati de aceasta componenta.

“Pana in 2008, orice produs ar fi fost pus la raft se vindea ca painea calda. Astazi nu mai este deloc asa. Avem doua tipuri de clienti – pe de-o parte sunt cei care se indreapta spre produse foarte ieftine, pe de alta parte sunt clientii care s-au confruntat cu produsele foarte ieftine si si-au dat seama intre timp ca nu sunt cele mai bune solutii. Acestia au devenit clienti care prefera sa economiseasca si sa cumpere un produs superior calitativ. Educarea pietei este un proces de lunga durata, dar nu ne putem permite sa excludem clientii care nu isi pot cumpara produse mai scumpe. In Romania sunt foarte multi oameni cu venituri scazute. Va fi necesara o educare a consumatorului, dar va lua mult timp. Rolul unui retailer este acela de a oferi produse care se incadreaza in toti parametrii - entry-level, produsele care au un raport bun calitate – pret si marcile cunoscute, branduri de top. Diferenta intre produsele din fiecare tip de categorie poate fi si de peste 10 ori mai mare”, a punctat Isabelle Pleska, manager care sustine ca in segmentul de business pe care activeaza este o concurenta uriasa pe preturi mici, practic aici fiind batalia in piata DIY, iar valoarea bonului de casa a scazut semnificativ pe toata perioada crizei.

“Bonul mediu la casa a scazut in ultimii cinci ani datorita faptului ca s-a pus accentul pe produse ieftine. Pana in 2008-2009 competitia era mai lejera. A venit criza, au venit retaileri noi si practic a devenit mult mai complicat pentru toata lumea”, a mai precizat oficialul Praktiker.

Isabelle Pleska, fost director general timp de peste 10 ani la Bricostore Romania, a fost numita la inceputul acestui an in functia de director general al companiei Praktiker Romania, pozitie ocupata anterior de germanul Michael Krahn.

Isabelle Pleska are o vasta experienta in domeniul DIY, asta dupa ce a condus pentru mai bine de zece ani operatiunile din Romania ale Bricostore Romania, companie preluata in anul 2014 de catre grupul britanic Kingfisher.

Praktiker Romania detine in prezent 28 magazine in 24 de orase din tara. Oferta Praktiker cuprinde peste 40.000 de produse, incluzand decoratiuni pentru interior si exterior, produse sanitare, mobila, electronice si electrocasnice, produse pentru gradinarit si materiale de constructii.
In ceea ce priveste planurile companiei la nivel local, Praktiker si-a bugetat pentru acest an o crestere de 10% a business-ului, la un rulaj de circa 150 de milioane de euro.

Piata de bricolaj, estimata la o valoare de peste 2 miliarde de euro, este dominata in prezent de doua business-uri cu capital autohton - Dedeman si Arabesque - , in cursa pentru completarea podiumului fiind mai multe grupuri, printre acestea numarandu-se Leroy Merlin, Praktiker, Kingfisher sau Hornbach.